-96 mallin 2-litrainen tonttu rallattaa melko äänekkäästi kun konepellin avaa. Mittarissa noin 220tkm. Mitenkäs tuon selvittäisi onko jakopää vai tasapainoketju kyseessä ja miten edetä?
Hakuakin pitänee käyttää
Ota apulaite hihna pois ja pistä käymään ilman sitä. Kiristäjä ja apurullat pitävät mielenkiintoisia ääniä välillä. Myös vesipumppu vai pitää jurinoita.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
9000LPT kirjoitti:Ota apulaite hihna pois ja pistä käymään ilman sitä. Kiristäjä ja apurullat pitävät mielenkiintoisia ääniä välillä. Myös vesipumppu vai pitää jurinoita.
Pitää kokeilla, tosin epäilen että vesipumppu on menossa vaihtoon kun rupesi tulemaan lätäkköä keulan alle oikealle puolelle. Jotenkin kuitenkin itse liittäisin äänen jakopään tietämille. Apulaitehihnaa ja rullia ei tosin ole vaihdettu yli sataan tuhanteen, josko koskaan. Parasta kai olisi hommailla osia vähän reilummin sinne keulaan. Ahtaan näköistä vain, rengas ja sisälokari pitänee irroittaa?
9000LPT kirjoitti:Ota apulaite hihna pois ja pistä käymään ilman sitä. Kiristäjä ja apurullat pitävät mielenkiintoisia ääniä välillä. Myös vesipumppu vai pitää jurinoita.
Pitää kokeilla, tosin epäilen että vesipumppu on menossa vaihtoon kun rupesi tulemaan lätäkköä keulan alle oikealle puolelle. Jotenkin kuitenkin itse liittäisin äänen jakopään tietämille. Apulaitehihnaa ja rullia ei tosin ole vaihdettu yli sataan tuhanteen, josko koskaan. Parasta kai olisi hommailla osia vähän reilummin sinne keulaan. Ahtaan näköistä vain, rengas ja sisälokari pitänee irroittaa?
En ole kuullut ikinä Saabin b234:sta, joka ei rallattaisi, siis jos tasapainoketju on paikallaan.
Esim Keimolan potkijaisissa saa kuulla parhaimmillaan samanaikaisesti kymmenen tasapainoketjun suloääntä.
Pitkälohkot erottuvat edukseen joukosta, mutta aika monta lyhytlohkoakin on ollut top-tenissä
Siis jos kone oikeasti rallattaa, niin tasapainoketju poikki, niin hiljenee sillä.
Viimeksi muokannut ng900aero, Su Elo 10, 2008 23:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero kirjoitti:Siis jos kone oikeasti rallattaa, niin tasapainoketju poikki, niin hiljenee sillä.
Ja tämä toimenpide on helpoin/pakko tehdä alakautta auto nosturilla?
On pakko tehdä alakautta, eli öljypohja irti ensin.
Ja jos joku haluaa viisastella, että onnistuu myös ottamalla jakopään koppa irti, niin siiinä vasta onkin mielenkiintoinen savotta saada se takaisin paikalleen rikkomatta kannentiivistettä.
Ja yhtälailla koettamalla saada kannentiiviste edes jollain tavalla tiiviiksi tuon jakopään kopan kohdasta. Ja suurin riski on kait se, että se tiiviste taittuu siitä kopan kohdalta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kyllä sen jakopään kopan saa irti ja takaisin rikkomatta mitään. Minun 160tkm ajettuun -96 2.0T tonttuun tehtiin jakopäänremppa avaamalla koppa ja vaihtamalla kaikki kiristimet, laahaimet, rattaat ja ketjut. Ja ei tiputa mitään alleen. Loppui rallatus siihen.
ng900aero kirjoitti:
En ole kuullut ikinä Saabin b234:sta, joka ei rallattaisi, siis jos tasapainoketju on paikallaan.
Minä olen
Nyt olikin kyse B204:sta . Pieni rallatus kuuluu asiaan, senhän takia hihnoja alettiin käyttämään, jotta saataisiin koneen käyntiääni hiljaisemmaksi.
Kyllä 2.0t tasapainotushilppeiden pitäisi kestää reilusti yli 300tkm. Purin juuri eilen 350tkm ajetun lyhytlohko 2.3i:n , jossa oli tasapainotusakselin ketju jonkin verran venynyt, mutta kiristäjässä oli vielä jonkin verran varaa. Rattaat olivat kaikki ihan hyvässä kunnossa.
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
ng900aero kirjoitti:
Minä olen
Nyt olikin kyse B204:sta . Pieni rallatus kuuluu asiaan, senhän takia hihnoja alettiin käyttämään, jotta saataisiin koneen käyntiääni hiljaisemmaksi.
Kyllä 2.0t tasapainotushilppeiden pitäisi kestää reilusti yli 300tkm. Purin juuri eilen 350tkm ajetun lyhytlohko 2.3i:n , jossa oli tasapainotusakselin ketju jonkin verran venynyt, mutta kiristäjässä oli vielä jonkin verran varaa. Rattaat olivat kaikki ihan hyvässä kunnossa.
Vaikeahan tuota on oikeastaan sanoa onko ääni pahentunut, ainahan tuo jonkinlaista ääntä on minusta pitänyt. Onko mitään nopeaa ja helppoa tapaa tarkistaa kuinka paljon se ketjun kiristäjä on tullut ulos ja onko kummallakin ketjulla omansa?
Mikäli tuo nestevuoto nyt on vesipumpussa jälleen (vaihdettu noin 130-140 tkm:ssa) niin mitä kautta se vaihdetaan, sisälokari irti ja mitä muuta pitää irrottaa ja kannattaa samalla vaihtaa?
Ei tarvitse ottaa sisälokaria pois. Kompuran kiinnityspultit auki ja kääntö pois edestä. Vesipumpun jalka on kolmella pultilla kiinni (kaksi ylhäällä ja yksi alhaalla). Turbon vesiputki myös pitää muistaakseni irrottaa.
Koko paketti tulee käteen, jossa pumppu on helppo vaihtaa.
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Itse vaihdoin vesipumpun yläkautta, ei tarvinnut irrottaa mitään muuta, kuin syylärin säiliö (joka nyt oletettavasti on melko lailla tyhjä mikäli vesipumpun vaihdat) ja kylmästöinnin sekä apulaitteiden hihnat. Yksi suoraan pumpusta lähtevä vesiPUTKI (ei letku) piti irrottaa lohkon toiselta puolen yhden ruuvin alta, jotta sen sai vedettyä irti pumpusta. Yksi pumpun kiinnityspulteista on sen takana.
Vaihdoin pari viikkoa myöhemmin nuo moottorin hydraulipuslat ja luonnollisesti tuli samalla purettua sisälokarit irti. Sitä kautta menee kyllä pumpunkin vaihto helpoiten. Suurin tuska ehkä yläpuolelta tehdessä oli sen pumpun taiteilu paikoilleen niin että tiiviste pysyi paikallaan. Myös vanhan tiivistepinnan putsaus kävisi luultavasti helpoiten alakautta, se ei näppituntumalla yläkautta kyllä hirmu hyvälle tuntunut.
Näin siis B202
Audi urS4 kevyt huora 9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998