erites-2 kirjoitti:Nyt hiipii epäilys sähköisestä viasta, mm. jäähdyttimen anturilta oli hävinnyt maadoitus ja tämäkin vika ilmaantui samaan aikaan kuin flekti herkesi pyörimästä.
Flektin moottori, termostaattikytkin ja pissapojan pumpun moottori maadoittuvat 91-kaavion mukaan maadoituspisteeseen G2 kuskin puolen lokasuojassa akkutelineen vieressä. Ei varmaan tekisi pahaa irrottaa ja puhdistaa kaikki siihen tulevat maadoitusjohtojen koskettimet.
Ilmeisesti auton ikä vm 92 aiheuttaa sähköpuolen olevan ongelmallisen.
Osaa ne uudemmatkin oikkuilla, mutta eihän -92 ole vielä vanhakaan
CS:ssä on myös apukuskin valon alla maadoituspiste. Olisiko siellä maadoitus ongelmia? Pissapojan säiliö ja flektin anturi on siellä päässä CS:ssä
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
erites-2 kirjoitti:Nyt hiipii epäilys sähköisestä viasta, mm. jäähdyttimen anturilta oli hävinnyt maadoitus ja tämäkin vika ilmaantui samaan aikaan kuin flekti herkesi pyörimästä.
Flektin moottori, termostaattikytkin ja pissapojan pumpun moottori maadoittuvat 91-kaavion mukaan maadoituspisteeseen G2 kuskin puolen lokasuojassa akkutelineen vieressä. Ei varmaan tekisi pahaa irrottaa ja puhdistaa kaikki siihen tulevat maadoitusjohtojen koskettimet.
Ilmeisesti auton ikä vm 92 aiheuttaa sähköpuolen olevan ongelmallisen.
Osaa ne uudemmatkin oikkuilla, mutta eihän -92 ole vielä vanhakaan
CS:ssä on myös apukuskin valon alla maadoituspiste. Olisiko siellä maadoitus ongelmia? Pissapojan säiliö ja flektin anturi on siellä päässä CS:ssä
Kiitos valaisevista neuvoista, juurikin tuo valon alla oleva maadoitus ollut minulta piilossa. Pääseekö siihen käsiksi muutoin kuin alakautta ? ps. pitääkö hanskalokeron takaosaan releille pääsemiseksi irroitta kaikki ne tähtiruuvit, niille alimaisille pitää kai olla erikoislyhyt tähtimisseli vai pitääkö ne sivuilla olevat 2 kpl puolellaan olevatkin irroittaa ? On mokoma tehty hankalaksi
Löysin jonkun saksankielisen käsikirjan näiltä sivuilta mutta ei siellä ollut sähkökaaviota .
erites-2 kirjoitti:pitääkö hanskalokeron takaosaan releille pääsemiseksi irroitta kaikki ne tähtiruuvit, niille alimaisille pitää kai olla erikoislyhyt tähtimisseli vai pitääkö ne sivuilla olevat 2 kpl puolellaan olevatkin irroittaa
Alimmaiset saattaa saada parhaiten avattua luukun ollessa kiinni. Sivuilla olevat ruuvit on saranansäätöruuvit. Jos alaruuvit saa avattua saranoiden säätöön puuttumatta, välttyy uudelleen oikeiden säätöjen hakemiselta. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=13919
Tarkista kuitenkin ensin ne maadoitukset.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ei ollut vika tihkureleessä eikä maadoituksessa, ihan yksinkertaisemmin pumppumoottori osa nro 4 ei toiminut, uusi Boschilainen , hinta 5 € ja kaikki toiminnot palutui normaaliksi !
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Koska sulakkeille ei tule virtaa, niin epäillys kohdistyy virtalukon kevenninreleeseen. Kyseessä on +54 virransyöttöpiiri eli monet sähkölaitteet on kytketty tämän releen taakse esim lasinnostimet, puhallin, sähköpenkit... ettei sähkövirta turhaan kuormita virtalukonpohjaa.
Hanskalokeron takaa löytyvästä reletelinestä se löytyy, ehkä joku osaa kertoa mikä rele ja missä se sijaitsee airbagillisessä mallissa.
Rele on muistaakseni ihan tavallinen nelinapainen rele ja sille tulevat virrat on helppo todeta esim virtakynällä
navalle 30 pitää tulla jatkuva virta (12V)
navalle 86 tulee virta, kun virtalukko käännetään ajoasentoon (12V)
napa 85 pitää olla maadoitettu (virtakynä palaa kun kytketään tähän ja navan 30 väliin)
navalta 87 lähtee kulutusvirta käyttökohteisiin.
Itse releestä voi mitata vastuksen eli yhdeyden napojen 85 ja 86 väliltä
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?