84- 900 16v turbo ei ahda!?
84- 900 16v turbo ei ahda!?
Eli ostin tossa kuukausi sitten ensimmäisen saabin ja nyt ilmeni ongelma..
Auto käynnistyy normaalisti, mutta sitten kun lähtee ajaa ja kiihdyttää, niin siinä
3000 kierroksen kohdalla ahdot putoaa ja meno hyytyy. Ahdot tuolloin valkoisen ja keltaisen alueen välissä. Missä vika?
Niin ja kierroslukumittarin viisari pomppaa ainakun auton sammuttaa.
APUVA!
Auto käynnistyy normaalisti, mutta sitten kun lähtee ajaa ja kiihdyttää, niin siinä
3000 kierroksen kohdalla ahdot putoaa ja meno hyytyy. Ahdot tuolloin valkoisen ja keltaisen alueen välissä. Missä vika?
Niin ja kierroslukumittarin viisari pomppaa ainakun auton sammuttaa.
APUVA!
Saab 900 T16
Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?
Sytytyksen pääteaste saattaisi olla syypää. Valkoisen ja keltaisen väli on ilmakehän paine joten ahtoja ei ole ollenkaan vielä. Käykö mittari edes koskaan keltaisella asti?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?
Ei juurikaan. Mulla on erillinen ahtomittari ja sekin nousee vaan pikkasen yli nollan
Niin ja nyt tuli mieleen että ennen kuin tämä ongelma tuli, jos kiihdytti nopeasti ja painoi kytkimen pohjaan niin kierroslukumittari putosi nollaan ja pomppasi ylös joskus saattoi sammua. Mutta jos antoi pikkasen moottorin jarruttaa niin ei sammunu.

Saab 900 T16
Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?
Joo, no kierroslukumittarin nollaan pomppaaminen vähän viittaa vikaan sytytyksen pääteasteessa.. Se on niin helppo vaihtaa ja halpa että lähtisin sitä kokeilemaan itse ensin jos ei mitään muuta ilmeistä löydy, maadoituspisteet putsailtu jne.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?
Moottorin sammuminen vedätyksestä kaasun päästäessä taas viittaa Bypassin vikaan tai alipaineletkujen vuotoon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?
Meinasin ehdottaa myös bypassia mutta sitten muistin että '84 T16 OG:ssa ei ole bypassia.
Tietenkin jos sellainen on jälkikäteen lisätty niin kannattaa tarkistaa että sen kalvo on ehjä (imemällä alipaineletkusta).
Lisäksi tuon '84 LH 2.2:n ominaisuuksiin kuuluu sammuminen kovemmilta kierroksilta kytkintä painaessa jos kaasuläpän hidastin on rikki.

Lisäksi tuon '84 LH 2.2:n ominaisuuksiin kuuluu sammuminen kovemmilta kierroksilta kytkintä painaessa jos kaasuläpän hidastin on rikki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?
Pitää ruveta tutkimaan asiaa vklopun aikana.
Tämä varmaan on oikee osa?
900-Turbo16 Bosch (7 liitintä rivissä/Hall-anturi). . . . . 10-8002 17.90 ???
Tämä varmaan on oikee osa?
900-Turbo16 Bosch (7 liitintä rivissä/Hall-anturi). . . . . 10-8002 17.90 ???
Saab 900 T16
Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?
ja jos on unipoint niin en suosittele ostamaan.. hugot kai olleet ihan jopa toimivia, täysin voi vaan suositella boschia..Pessi kirjoitti:Pitää ruveta tutkimaan asiaa vklopun aikana.
Tämä varmaan on oikee osa?
900-Turbo16 Bosch (7 liitintä rivissä/Hall-anturi). . . . . 10-8002 17.90 ???
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?
Tahtoo sanoa, että edullisimmin varmat pääteasteet ja sytytyspuolat saa toimivaksi tiedetystä purkuautosta. Motonetin tarvikemalliset sytytyspääteasteet ja yleismalliset puolat ovat aiheuttaneet joillekin lisää ongelmia, ja ongelmat on ratkenneet purkuauton orkkisosilla.mikkoimp kirjoitti:täysin voi vaan suositella boschia..
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?
Omakohtainen kokemus: vm.85 t16 ja ekaks "halvat" osat sytkään ja sitten Boschilaiset => toimivat. Eli oppirahat maksettu...
Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?
Mikähän johto mahtaa olla kysessä kun APC boksista on irti keltainen piuha? Ja mihin liittimeen se tulee kiinni?
Saab 900 T16
Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?
Keltavalkoinen johto menee cruisen alipainekytkimen kautta magneettiventtiilile, boksin napa 12.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... 0/albup61/
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... 0/albup61/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?
Boksin napaan 12 tulee kelta/valkoinen johto. Ainoot vapaat paikat ovat 11,10,5 ja 4. Niin ja tuossa ei ole magneettiventtiiliä edes paikallaan. 

Saab 900 T16
Re: 84- 900 16v turbo ei ahda!?
Onkos turbon kompressorikotelosta lähtevä ohut letku liitetty sitten suoraan hukkaportin kelloon? Silloinhan turbo ahtaa maksimissaankin vain peruspaineella.Pessi kirjoitti:Niin ja tuossa ei ole magneettiventtiiliä edes paikallaan.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21