Automaattivaihteisto, uusi vai käytetty?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
KN/Lieto
"Hölösuu"

Re: Automaattivaihteisto, uusi vai käytetty?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Öljyn vaihtoväliksi ilmoitetaan muistaakseni käsittämätön 150tkm, mutta olen ajatellut vaihtaa esim.60tkm välein, koska meillä ei tule ajoa vuodessa edes viittätoista tuhatta. 30tkm:kään ei välttämättä liian pieni, koska öljy vaihtuu vain puoliksi. Nyt se ainakin näytti melkoisen mustalta. Neljä vaihteisissa ei meillä ole ollut koskaan mitään murheita.
9-3
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Minä olen vaihdattanut moottoriöljyt 15 tkm välein ja automaattilootan öljyt 45 tkm välein (n. 4 ltr). Öljy on jo siinä vaiheessa ollut liian likaista. Öljyillä sinänsä ajaisi pidempään jos ne pysyisi puhtaina. Lootassa ei ole edes suodatinta mikä olisi kyllä välttämätön. Siksi niitä laatikko-/venttiilivikoja tulee.
palle
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja palle »

Kuinkas paljon tuo automaatti saa hypätä kun laittaa D:n päälle? Minkätasoinen nykäisy on vielä sallittua ja ehjän laatikon merkki? Ihan sillä kun viikko takaperin hankittiin automaatti 9-5, eikä noista automaateista ole kokemusta, muuta kuin remmivolvo vuodelta 1982.
mikan
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikan »

Jaahas mun 4-lovisessa on seuraavaksi 210 tkm:n huolto. Taidan vaihdattaa sitten lootan öljyt samalla. Eipä se niin kallista hommaa ole, etteikö sitä voisi varmuuden vuoksi tehdä hieman useammin.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
eklunto1
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Moi!

Itselläni on ollut murheita laatikon kanssa. (vaihtaa satunnaisesti pahasti nykien). Laatikko oli kerran PCS:ssä korjaukessa (PCS ei itse laatikkoa korjannut). Korjaajan mukaan yksi laatikon pakoista jumitti. No eipä se laatikko paremmaksi tullut korjauksesta. Nyt olen ajatellut testata kauanko laatikko kestää kun sanoo työsopimuksen kokonaan irti.

Asiaan, eli kiitos halvan dollari niin esim:

http://www.thesaabsite.com/95/95transmi ... NSMISSIONS

esim tuolta lähtee laatikko 1800 dollariin ja vielä 500 dollaria refundia vanhasta.

Olen netistä katsellut tovin varaosahaun purkuosien hintoja ja ne ovat olleet korkeampia + laatikoilla on jo ajettu pitkä matka. Tuossa uusiokorjatussa laatikossa on vieläpä takuu. (1v rajoittamattomilla kilometreillä)

Eli uusi laatikko jenkkilästä ja PCS:lle aika vaihtoon (tai vaihtaa itse sivuston ohjeen mukaan) ja vanha TNT:llä takas jenkkilään.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
palle
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja palle »

Kuinkas paha nykäisy on pahaa laatua?
eklunto1
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Kaikki on suhteellista :) Parhaan vertailukohdan saanee kun kokeilee ajaa autolla jossa laatikko toimii oikein.

Mutta itselläni laatikko satunnaisesti vaihtaa ihan tasa kaasu kiihdytyksessä (useimmiten 3-4) Laatikko ei itse asiassa luista vai heittää vaihteen päälle niin että koko auto "tärähtää". Eli sama kun osa kuvailee kun laittaa D tai R päälle. Olisi tosiaan mukava kuulla asiantuntijan lausunto mikä mättää. Itse olen arvellut että ko laatikon pakat mitä kerran yritettiin korjailla ovat kaikki enemmän tai vähemmän loppu. Lopussa ennen laatikon totaalista hajoamista veikkaan että vaihde/vaihteet ei enää kytkeydy ollenkaan tai laatikko alkaa luistamaan niin että kierrokset on tapissa joka vaihdon yhteydessä.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
KN/Lieto
"Hölösuu"

No, eipä öljynvaihto auttanut (merkkikorjaamolla ohjelmoitu uudelleen, ja vaihdettu 4-5 l öljyä) - edelleen, jos ajaa hieman pidempään tyypillstä kaupunkiajoa (rauhallisesti) alkaa vaihteisto vaihtamaan oudosti nykäisemällä ainakin keskimmäisiä vaihteita, kolmonen ehkä pahin. Maantiellä saa ajaa vaikka 200km, ja sen perään kun kokeilee, niin kaikki toimii loistavasti. Lämpö ei siis kaiketi ole ongelma? Rattinappuloita käyttämällä pystyy jonkin verran auttamaan asiaa, mutta aika pelaamista se on. Joku oli tietävinään, että venttiilipesä olisi likainen. Voiko asialle tehdä jotain, sen uusiminen on kallis työ. Keneltä/miltä korjaamolta nyt kannattaa kysyä asiasta? Jos pakat olisi kuluneet, eikö vaihdot luulisi aina nykivän?
ap65
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja ap65 »

moro! se automaatti kuru on nätkin pekka. siellä saat vastaukset kysymyksiin varmasti ja ei ole mitään kaupunki juttuja.. yleensä öljy vaihdetaan jos se on mustaa tai se haisee tosi pahalle! ..no silloin se on kylläkin jo aikas lailla myöhäistä...!
KN/Lieto
"Hölösuu"

Puhelinnumero?
Risto
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Passi
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kysykääpä automaattigurulta mikä olisi sopiva öljyjen vaihtoväli. Epäilen että ei kommentoi tuohon saabin omaan kilometrimäärään mitään.

Miksi mun tonnarissa on 40tkm vaihtoväli? Samalla vaihdetaan myös suodatin.. Tummumista oli havaittavissa kun vaihdoin juuri tusosa 40tkm:ssä.

Sanotaanko että jos saappi antaa vaihtoväliks sen jotain 30tkm moottoriöljyille ja ihmiset vaihtavat sitten 10tkm välein, niin saman periaatteen kyllä voisi ottaa automaattiöljyihinkin.

Meinasin tippua penkiltäni kun tässä threadissa puhuttiin nykimisistä ja oli 110tkm ajettu samoilla öljyillä..
99T-museopeli
Vastaa Viestiin