Hankittu 9KTurbo -88 ja kolisee edestä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Hankittu 9KTurbo -88 ja kolisee edestä

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Noniin...pitkään satkuilla ajaneena - jä välistään tässä vääränmerkkisiä kokeilleena - tuli hankittua 9K eräältä voorumilaiselta. Tiedossa oli jo ennakkoon että edessä kopsahtelee terävissä asvaltinreunoissa ja pikkukuopissa sekä ravistaa kiihdyttäessä. Joo niinhän tuo teki. Mutta kun ei ollut ihan hirveän pahalta vaikuttava niin otin autontarpeeseen ja kiinnostuksesta tonnariin, jota ei vielä ole yhtään itselle kohdalle osunut.

Viime torstaina Keimolan Nesteen potkijaisissa ystävällisesti sain palautetta autosta -thanks vaan-ja noinhan tuo analysoitiin paikanpäällä että ainakin molemminpuolin raidetanko-siis näin kerrottiin tarkemman silmämääräisen tutkiskelun ja ratinkääntelyn jälkeen.

Olin siitä hieman huolestunut, että uskaltaako tuolla nyt ajaa. Kun nopeus on 60 ja enemmän, ongelma on paljon vähäisempi ja motarinopeudella on ihan ilo ajaa...joskin en tiedä kuinka terveellistä.

Turbosta en tiedä miten sen automaattiversiossa pitää toimia. Mielestäni tasaisen rauhallinen kaasunpainaminen tuottaa paremman kiihtyvyyden vaikkakin ei mitään "rähjähtävää" (kunhan ei tosiaan mikään räjähtäisi, mittarissa on 520tkm eikä uudistuksista ole mitään tietoa onko minne tehty ajan varrella). Jos survoo enemmän niin siitä tuntus olevan enemmänkin haittaa eli meno hyytyy jotenkin, ihankun turbo poistus käytöstä. Ja jos tallan survasee pohjaan niin tulee 2 sek mietintätauko ennenkun suvaitsee hän ymmärtää että tarkoitus oli lähteä. Tosin tuolla nyt moottoritielle pääsee mukaan ja kunhan muistaa hitaasti nostaa jalkaa pois kaasulta että heittää isompaa sisään.

Jotenkin mulla on sellanen fiilis että manuaali sopisi turbon kaveriksi paremmin vai olenko ihan erehtynyt? Jotenkin tuo tomatiikka ihan kun eivät kierrokset, vaihteet ja turbo tykkäisi toisistaan vaan tekevät omia päätöksiään kukin.

Kuriositeettina hauska kokemus oli se, kun illan päätteeksi seurasin yhtä virituplista ja sen edellä mennyttä viriviritonnaria. En nähny kilpiä ku satoi mutta selkeesti oli tarkoitus kääntyä Klaukkalan kohdalla uukkari ja tulla kokeillen hesaanpäin takasin. Se miten minä tuolla pysyin perässä oli niin että kun liuska motarille alkoi ja peräkanaa mentiin niin tonnari (tai en tiiä oliko 9-3 95 tms kun e nähny muutasku perävaloja sateenseasta ja niitäkää en kovin kauaa :))
Niin...niin itsellä oli talla pohjassa : edessä oleva tuplis katosi minulta ja ehdin nähdä että sen edellä ollut 9X katosi siltä. Meikä siis kauniisti viimesenä :) kiva kun just hankkinu ekan turbon ja on että jeee-e, sitten what the hell...viuh ja vouh sinne meni :(

Epäilen että joko kilometrit on tehneet tehtävänsä tai tuossa täytyy olla jotain säätämisen paikkaa kun tuntuu että ei vaan kulje. Voiko olla niin että jos tuo on normi 2.0, 16v, 170-175 hv (kai se noin meni) niin 520 tkm jälkeen siellä on padassa jonkun 16v satkun tehojen verran enää?

Olispa kiva kun joku turboja tunteva ihan noin muuten vaan kokeilis ajaa tuota ja kertos mitkä jäi fiilarit. Mutta ei ens viikolla mut sitä seuraavalla viikolla taas Keimolaan :)

Mukavaa porukkaa oli ja kahvit juotiin ja pullat syötiin. Varmaan meen uudelleen jos vaan auto kestää!

P.S.
Tai sit ne virivirit oli luokkaa 2xenemmän tehoja, kuten siellä pihala sellasia kyllä oli esillä, läppäriä sisällä ja teippaukset tuulilasinpielissä... 8O

t. MarkoL
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Hankittu 9KTurbo -88 ja kolisee edestä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ahtimen kuuluu toimia automaattiversiossa ihan siinä missä manuaalissakin, eli nouseeko kojetaulun mittari keltaisen ja punaisen rajoille niinkuin pitääkin?

Entä toimiiko kickdown? Kickdownvaijeri kun ei suorita pelkkää alaspäinvaihtoa täyskaasutilanteessa, vaan antaa myös kuormitustietoa laatikkoa ohjaavalle venttiilikoneistolle. Myös ahtoputkelta laatikolle menevä ahtopaineen tunnistusletku kannattaa tarkistaa.

hengettömyyttä ja vääriä vaihtoja aiheuttavat myös keskipakosäätimen O-renkaat, jotka tuonikäisessä ja noinpaljon ajetussa laatikossa ovat jo melko varmasti kovettuneet ja katkeilleet. Oireet voivat vaihdella hieman sen mukaan onko jompikupi tiiviste poikki, vaiko peräti molemmat. Yleensä pyrkii vaihtamaan liian suurelle liian aikaisin ja myös niin että ikäänkuin junnaa vaihtotilannetta päällä jolloin seuraa väkisinkin hengettömyyttä.

Laatikon mietintätauot taas viittaisivat paineenvaraajan jousiin jotka myöskin voivat olla elähtäneet tai peräti poikki.

Jos on ensimmäinen automaattitonnari, eikä ole muita kokeillut, on varmasti hankalaa sanoa kuinka laatikon kuuluisi toimia, mutta noilla kuvatuilla oireilla ja omasta sekä muiden kokemuksesta ei noin.

Täältä Tonnaripuolelta löytyy "Etsi"- toiminnolla tusinoittain juttuja automaatin oireista, vioista ja niiden korjauksista. Noiden em. osien vaihdosta selviää yleensä muutamalla kympillä jos itsellä pysyy työkalut käsissä eivätkä lopulta löydy laatikon sisältä, eikä hommissa tarvita kummoisiakaan erikoistyökaluja.

Sori jos oli sekavaa, ja varmasti jotakin unohtui, mutta kello on tätä kirjoittaessa 03:09.
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Re: Hankittu 9KTurbo -88 ja kolisee edestä

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Moi,

Ensinnäkin KIITOS seikkaperäisestä ongelmaan paneutumisesta ja listasta tarkastuskohtia.

a) ahtopainemittari on mielestäni laiska, eli ei kyllä mene punaisen rajalle kiihdyttäessä

b) kaasupoljin narisee, ihankuin olisi kuiva. Ei aina mutta aika usein, ja ottaa hieman vastaan = liikkuu hieman kankeasti. Olen konetilanpuolella voidellut vaijeria, mutta tuntuis olevan jossain matkalla se "kuivuus" = voiko tuohuon olla syy ns. kickdownvaijerissa?

c) Joo tuossa tosiaan tänään kokeiltuna tulee sellainen kiihtyvyyskohta, sitten niinkun puhti otettais pois ja kun jostaa jalkaa kaasulta, vaihtaa isompaan ja taas vetäisi normaalisti. Ei kyllä mittari mene mihinkään punakatkolle tms. Voisi olla tuo ohjaustieto syynä tms.?

Kuluneisuutta aivan takuulla on tässä, en nimittäin saanut tietooni että konetta olisi "laitettu" kunnolla koskaan, varmaankaan jos ei ole syytä siihen ollut.

d) Liian suurelle liian aikaisin kuulostaa aika tutulta, esim. viimeisen vaihteen lyö mielestäni aika alhaalla kun kierroksia jää vain ehkä 1200 rpm (hieman just tuossa 60/70 vaihtuessa. km/h) kun kevyesti nostaa jalkaa kaasulta. Ollut satku automaatti ja siinä oli vain 3 vaihdetta, tässä selvästi tuo neljäs on ylivaihde ja luulisi sen tulevan vasta pitkälle jossain 80+ km/h? Koska jos kierrokset putoavat noin alas, seuraava pienikin vastus ja kaasun heikkokin lisääminen pudottaa takasin kolmoselle. Turboton ruiskusatku ja kolmiportaisella laatikolla toimi mielestäni paljon herkemmin ja autokin tuntui pirteämmältä 0-60 km/h kiihdytyksessä. Tosin sillä on ajettu 250tkm, ei 520tkm...

e) kyllä juu lupaan lukea läpi nyt kaikki liitynnäiset viestit foorumilta...

f) eikä ollu sekavaa! :) ihan oli hyvät analyysit - ja jos vielä tuohon kellonaikaan niin hatunnosto!

t. Marko
Viimeksi muokannut MarkoL, Ma Elo 18, 2008 11:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hankittu 9KTurbo -88 ja kolisee edestä

Viesti Kirjoittaja jus »

Noin sen kuuluisi vakiokuntoisena ehjänä mennä:
http://www.jus.liitin.net/video/Moottoritiella1.mpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hankittu 9KTurbo -88 ja kolisee edestä

Viesti Kirjoittaja et »

MarkoL kirjoitti:hankkinu ekan turbon ja on että jeee-e, sitten what the hell...viuh ja vouh sinne meni :(
Itellä vastaava tonnari ei pysyny edes vanhojen Uunojen peräs minkä vuoksi auto ollut pääasias seisontavakuutukses. Coltilta sain joku aikaa sitten vanhan puolan ja sen jälkeen oli vähän parannusta. Nyt se välillä vääntää erittäin hyvin mutta kaasupoljinta pitää painaa rauhallisesti kuten sinullakin. Veikkaisin ongelmaksi bensansaantia mutta siihenkin vaikuttaa elektroniinkka ja muut, eli ota noista nyt sitten selvää.
Ei pitäisi olla laatikon vika jos ei kone toimi kunnolla. Tule käymään joku ilta Hernesaares niin voit verrata vastaava tapausta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hankittu 9KTurbo -88 ja kolisee edestä

Viesti Kirjoittaja jus »

Tutki toimiiko siirtopumppu tankissa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Hankittu 9KTurbo -88 ja kolisee edestä

Viesti Kirjoittaja jariha »

En tiedä, onko mitään tekemistä asian kanssa, mutta ittellä parani kulku, kun älysin vaihtaa puolan johdon. Olin ehtinyt mainostaa täälläkin "kuollutta kohtaa" siinä ahtojen keltaisella alueella, joka ilmeni, kun polkaisi liian terävästi kaasua esim ohituksiin. Minulla kuitenkin manuaali, että oireilu voi olla erilaista.

Kannattaa myös varmistaa, ettei ole imuvuotoja. Tuosta uudemmasta kun haurastui joku ohuempi letku, niin viisari ei enää mennyt alipaineelle, ahdoilla lähes punaisen rajalle silti kuitenkin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Hankittu 9KTurbo -88 ja kolisee edestä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

et kirjoitti:Ei pitäisi olla laatikon vika jos ei kone toimi kunnolla.
Eikä koneen vika jos laatikko ei toimi kunnolla, vaan tässäpä taitaa olla monta monessa..

Niin siis en minä ainakaan vastauksellani tarkoittanut että laatikko yksin olisi syypää puhdittomuuteen.

Mutta vaikka moottori olisikin muuten kunnossa ja tahtoisikin ahtaa niin viallinen automaattilaatikko vie pahasti puhtia, ja kun nyt kerrotusti jyristellään kuuttakymppiäkin nelosella 1200rpm, niin viallinenhan loota on, eikä liian raskailla vaihteilla ahtoviisari juuri värähdä vaikka kuinka kaasua poljeskelisi.

Toki kannattaa itse ahto-ongelmista tarkistaa kaikki ahtoputket, ja alipaineletkut, by-passit hukkaportin tangot ja sokat sekä liikkuvuus ynnä magneettiventtiilin letkut sun muut perinteiset, "etsi"vä löytää ja kyllä saabkansa tietää.. :wink:

Muuten olen kyllä sitä mieltä että mieluimmin ensin laatikko kuntoon ja sitten vasta etsimään kadonneita ahtopaineita. Muuten voi olla vaikeaa edes persdynottaa löytyviäkin poneja laatikon luistellessa ja jyristellessä hevoiset hukkaan, ja pahimmillaan löytyneillä tehoilla voi rikkoa laatikon joka olisi muuten ollut pelastettavissa muutaman kympin satsauksella.
Vastaa Viestiin