Ruoste syylärissä
Ruoste syylärissä
Tuossa kesällä auto lievästi keitti vesipumpun hihnapyörän säryttyä kuskin käsittelyssä, joka ei asiaa heti huomannut. Tuhoa ei kait ehtinyt kuitenkaan syntyä. Sen jälkeen huomannut, että syylärinesteen seassa on paisuntasäiliössä saakka ruskeaa, ruosteen näköistä sakkaa. Aine kuivuu myös ruosteen näköiseksi. Mistä kyseinen ruoste on peräisin ja kannattaako huolestua?
Jäähynestettä myös häviää n. desi viikkoon, mutta lämppärin kenno vuotaa ja autossa melko voimakas glykolintuoksu jatkuvasti, oletan vuodon olevan ainoastaan siellä. Sittenhän sen toki näkisi, kun kennon vaihtaisi.
Jäähynestettä myös häviää n. desi viikkoon, mutta lämppärin kenno vuotaa ja autossa melko voimakas glykolintuoksu jatkuvasti, oletan vuodon olevan ainoastaan siellä. Sittenhän sen toki näkisi, kun kennon vaihtaisi.
Re: Ruoste syylärissä
Itse vaihdoin kennon ja nesteet viime viikolla ja kyllä tuli tosi paljon moskaa ulos kun vielä tehostin pesuaineella niin piti neljä huuhtelu kertaa suorittaa ennen kuin tuli suhteellisen kirkas vesi syyläristä ulos!



SAAB 9000 CSE -95 2,3T stage1
Re: Ruoste syylärissä
Kyllä se sieltä lohkosta peräisin on se ruoste.
Kuinkahan moni tiedostaa ettei pakkasneste ole ikuista! Kyllähän se pakkasta voi kestää mutta tuo yhtä tärkeä elementti: elikkä suojaus ruosteelta häviää vuosien saatossa pakkasnesteestä! Tästä syystä olisi pakkasneste vaihdettava n.3 vuoden välein jolloin järjestelmän syöpyminen estyisi.
Riittävillä nesteenvaihdoilla on ennaltaehkäisevä vaikutus niin järjestelmän syöpymiselle/ ruostumiselle unohtamatta kennoja joiden käyttöikä pidentyy Huomattavasti!!
Mutta kun vahinko on jo syntynyt niin järjestestelmän huolellinen puhdistaminen radiator cleanerilla riittävineen huuhteluineen auttaa JA tietysti ehjää kennoa rikkoontuneen tilalle.
Kuinkahan moni tiedostaa ettei pakkasneste ole ikuista! Kyllähän se pakkasta voi kestää mutta tuo yhtä tärkeä elementti: elikkä suojaus ruosteelta häviää vuosien saatossa pakkasnesteestä! Tästä syystä olisi pakkasneste vaihdettava n.3 vuoden välein jolloin järjestelmän syöpyminen estyisi.
Riittävillä nesteenvaihdoilla on ennaltaehkäisevä vaikutus niin järjestelmän syöpymiselle/ ruostumiselle unohtamatta kennoja joiden käyttöikä pidentyy Huomattavasti!!
Mutta kun vahinko on jo syntynyt niin järjestestelmän huolellinen puhdistaminen radiator cleanerilla riittävineen huuhteluineen auttaa JA tietysti ehjää kennoa rikkoontuneen tilalle.

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Ruoste syylärissä
Juu.. No tuossa omassa sen lämppärin kennon vuotamisen takia jäänyt tuo järjestelmän tyhjennys ja uudelleentäyttö vähemmälle, siellä on melko tuoreet nesteet sisässä kokoajan 
Ostettuna onkin tuota pesuainetta, pitäis vaan joku päivä suorittaa kyseinen operaatio.

Ostettuna onkin tuota pesuainetta, pitäis vaan joku päivä suorittaa kyseinen operaatio.
Re: Ruoste syylärissä
Kuinka paljon tonnariin menee sitten jäähdytysnestettä? Pitäisi iteltäkin putsata ja vaihtaa nesteet.
Re: Ruoste syylärissä
9 litraa lukeepi käyttöohjekirjassa 

9000 cse 2,3 t -94
-Jos se toimii, älä korjaa sitä-
-Jos se toimii, älä korjaa sitä-
Re: Ruoste syylärissä
Mites se putsaus meni oikea oppisesti?
Viimeksi muokannut Mik4, Ti Elo 19, 2008 14:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Ruoste syylärissä
Tuosta kun tekee 50/50 seoksen pakkasnesteellä, niin ok.jyke67 kirjoitti:9 litraa lukeepi käyttöohjekirjassa

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Ruoste syylärissä
Paitsi jos huuhtelee järjestelmää puhtaalla vedellä niin lohkoon ynnä muualle jää makaamaan aina pari-kolme litraa pelkkää vettä eli jos kaatelee valmiin 50/50 seoksen moottoriin niin lopullinen seos jää aina kuitenkin laimeammaksi kuin 50/50.Firges9000 kirjoitti:Tuosta kun tekee 50/50 seoksen pakkasnesteellä, niin ok.jyke67 kirjoitti:9 litraa lukeepi käyttöohjekirjassa
Eli parempi kaataa vaikkapa 4-4,5L glykolia ja vettä perään sen minkä mahtuu. Itse päädyin tekemään 75% glykoliseoksen, eipä pentele jää laimeaksi.
Re: Ruoste syylärissä
ei ole hyvä tuo 75 prosenttinen, jäätyy ja on jäykkää ja johtaa huonommin lämpöä kuin 50%..Minuteman kirjoitti:Paitsi jos huuhtelee järjestelmää puhtaalla vedellä niin lohkoon ynnä muualle jää makaamaan aina pari-kolme litraa pelkkää vettä eli jos kaatelee valmiin 50/50 seoksen moottoriin niin lopullinen seos jää aina kuitenkin laimeammaksi kuin 50/50.Firges9000 kirjoitti:Tuosta kun tekee 50/50 seoksen pakkasnesteellä, niin ok.jyke67 kirjoitti:9 litraa lukeepi käyttöohjekirjassa
Eli parempi kaataa vaikkapa 4-4,5L glykolia ja vettä perään sen minkä mahtuu. Itse päädyin tekemään 75% glykoliseoksen, eipä pentele jää laimeaksi.
noin itsekin juuri illalla tein että kunnolla huuhtelin järjestelmän moneen kertaan ja sitten tuo runsas 4 litraa glykolia ja vettä perään niin paljon kuin mahtui..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Ruoste syylärissä
Siis kuinka niin 75%glykoli/25% vesiseos jäätyisi? Eihän puhdaskaan glykoli jäädy, ja Zeropurkin kyljessä olevan taulukonkin mukaan yli 50/50 seoksen mentäessäkin pakkaskestävyys vain kasvaa.mikkoimp kirjoitti:ei ole hyvä tuo 75 prosenttinen, jäätyy ja on jäykkää ja johtaa huonommin lämpöä kuin 50%..
Ja jäykkäähän tuo ei moottorissa ollessaan ole (eikä kyllä astiassakaan), sillä ideana omassa touhussa oli nopean päässälaskun ja havainnon pohjalta koneeseen jäävän puhtaan huuhteluvesimäärän kompensoiminen tujummalla seoksella, ei siis täysin kuivan järjestelmän täyttäminen 75% glykoliseoksella.
Re: Ruoste syylärissä
pelkkä glykoli kyllä jäätyy... tai ei se aivan jäätyä taida mutta menee semmoiseksi paksuksi mössöksi..
sitten tietysti eri asia jos se vainoli tuon täydennyksen seos suhde..
sitten tietysti eri asia jos se vainoli tuon täydennyksen seos suhde..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu