Sisemmän vetonivelen rasvat..?
Sisemmän vetonivelen rasvat..?
Niin mitä rasvaa tonne pitäis laittaa? tai mikä olis parasta? Ja kuinka paljon? mulla on tossa jotain Wynn's high performance lubricant supplementtia tuubillinen.. onkohan siihen tarkotukseen hyvää?
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
Re: Sisemmän vetonivelen rasvat..?
http://www.wynnsusa.com/pdf/spec-sheet_59419_HPLube.pdf
Ko. aine vaikuttaa lähinnä vaihteistoöljyn lisäaineelta eikä niinkään yksinään käytettäväksi tarkoitetulta voiteluaineelta.
Mitäs niiden tripodien voiteluun tulikaan käyttää? Molybdeenihän ei ole parasta koska sen sisältämä grafiitti lähinnä tukkii neulalaakerit ja estää niiten kunnollisen pyörimisen (?). Ainakin kun noita tripodeja käsissä pyörittelee niin tuntuu että ne kehät lähinnä liukuvat rullaamisen sijasta.
Ko. aine vaikuttaa lähinnä vaihteistoöljyn lisäaineelta eikä niinkään yksinään käytettäväksi tarkoitetulta voiteluaineelta.
Mitäs niiden tripodien voiteluun tulikaan käyttää? Molybdeenihän ei ole parasta koska sen sisältämä grafiitti lähinnä tukkii neulalaakerit ja estää niiten kunnollisen pyörimisen (?). Ainakin kun noita tripodeja käsissä pyörittelee niin tuntuu että ne kehät lähinnä liukuvat rullaamisen sijasta.
Re: Sisemmän vetonivelen rasvat..?
Mutta eikö niissä vetonivelissä alunperinkin käytetä molybdeenisulfidia sisältävää rasvaa.
Ajattelisin että autossa ollessaan rullat kyllä pyörivät kun kuoromitukset ovat kokonaan eri luokkaa kuin irrallaan käsin käänneltäessä.
Kyllähän niitä voiteluaineita erityyppisiä on. Resurs-tuotesarjassakin on oma rasvansa vetoniveliin.
Ajattelisin että autossa ollessaan rullat kyllä pyörivät kun kuoromitukset ovat kokonaan eri luokkaa kuin irrallaan käsin käänneltäessä.
Kyllähän niitä voiteluaineita erityyppisiä on. Resurs-tuotesarjassakin on oma rasvansa vetoniveliin.
SAAB
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Sisemmän vetonivelen rasvat..?
sen verran asiasta että vetoakselien ulko ja sisäpäähän tulee aina erinlainen voitelurasva.
tripoidit tarvitsevat omanlaisensa ja ulompi kuula tyyppinen toimii molybdeenisulfidia sisältävälläkin rasvalla.
tripoidit tarvitsevat omanlaisensa ja ulompi kuula tyyppinen toimii molybdeenisulfidia sisältävälläkin rasvalla.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Sisemmän vetonivelen rasvat..?
Eli mitä niitä sisempiä voitelemaan?antti.hakamaa kirjoitti:sen verran asiasta että vetoakselien ulko ja sisäpäähän tulee aina erinlainen voitelurasva.
tripoidit tarvitsevat omanlaisensa ja ulompi kuula tyyppinen toimii molybdeenisulfidia sisältävälläkin rasvalla.
Re: Sisemmän vetonivelen rasvat..?
Saabin oma suositus sisempiin vetoniveliin on Mobilgrease GS 57C ja ulompiin vetoniveliin alustarasva Esso Nebula EP2 / Mobilplex 47.
Re: Sisemmän vetonivelen rasvat..?
Sisempiin vetoniveliin olen vaseliinia tunkenut, olikohan Esson Beacon jotain. Hyvin on toiminut..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Sisemmän vetonivelen rasvat..?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Sisemmän vetonivelen rasvat..?
Autolla ajettu reilut 500 000 km.
Sisemmät vetarit käännettiin n. 200 000 km paikkeilla koska kulunut kololle ja täristi. Voiteluaine alkuperäinen , tyyppi ?.
Nyt ajettu käännön jälkeen sen reilut 300 000 km ja ei kulunut koloille eikä siis täristäkkään.Kuluminen tarkistettiin viimetalvena sisemmän suojakumin vaihdon yhteydessä. Pakoputken lämpö oli kovettanut kumin.
Voiteluaine: Molysulfidi- rasva.
Tästä voi jotain päätellä....
Sisemmät vetarit käännettiin n. 200 000 km paikkeilla koska kulunut kololle ja täristi. Voiteluaine alkuperäinen , tyyppi ?.
Nyt ajettu käännön jälkeen sen reilut 300 000 km ja ei kulunut koloille eikä siis täristäkkään.Kuluminen tarkistettiin viimetalvena sisemmän suojakumin vaihdon yhteydessä. Pakoputken lämpö oli kovettanut kumin.
Voiteluaine: Molysulfidi- rasva.
Tästä voi jotain päätellä....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Sisemmän vetonivelen rasvat..?
Itsekin aikoinaan pähkin saman asian parissa ( löytynee vanha ketju ).
Lopulta päättelin keskustelun pohjalta/ alan ammattimiesten vinkeistä että molysulfi rasva käynee myös sisempään niveleen. Se on teknisiltä ominaisuuksiltaan vaativimpiin käyttöolosuhteisiin kuin alkuperäinen sisäpuolen vetarissa käytetty rasva ( jota en onnistunut mistään saamaan ), näin ollen myös tuotannossa kalliimpaa. Tässä ehkä syy miksi tuotannossa on laitettu eri rasva sisempään vetariin.
Lopulta päättelin keskustelun pohjalta/ alan ammattimiesten vinkeistä että molysulfi rasva käynee myös sisempään niveleen. Se on teknisiltä ominaisuuksiltaan vaativimpiin käyttöolosuhteisiin kuin alkuperäinen sisäpuolen vetarissa käytetty rasva ( jota en onnistunut mistään saamaan ), näin ollen myös tuotannossa kalliimpaa. Tässä ehkä syy miksi tuotannossa on laitettu eri rasva sisempään vetariin.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB