Nopeudentunnistimen irroitus
Nopeudentunnistimen irroitus
Eli kun Saabin korjausoppaan mukaan nopeudentunnistimen vieressä pitäisi olla jonkinnäköinen ruuvi, joka täytyisi ensin avata ja sen jälkeen tuo tunnistin pitäisi lähteä pyörittämällä irti. Omassa automaatissani ei tälläistä lukitusruuvia ole, joten koitin kiertää nopeudentunnistimen irti. Se ei ollut tiukassa ja pyörii vaan, muttei mitään merkkiäkään siitä, että se lähtisi irti...
Sen vieressä vaihteiston sivulla on joku 12-millinen pultti, joten mietin, että voisiko tuo lukitus olla erilainen eri malleissa vai onko joku vaan korkannut jengat tuosta?
Nopeudentunnistimen haluaisin irti, koska epäilen siinä olevan vikaa, koska nopeusmittari ja cruiseri ovat mykkinä ja kulutusmittarikin näyttää koko ajan 99 litraa. Matkamittari on ollut jo pidemmän aikaa seis, se tosin ei haittaa. Ajattelin, josko tuo nopeudentunnistin aiheuttaisi nuo viat, josko se muoviratas olisi sökönä?
Toisaalta muutoin auto käy kuin kello, foorumin topikeista olen lukenut, että autot tapaa sammuilla nopeudentunnistimen reistaillessa, mutta tämä ei liene pakollista näissä vanhemmissa Saabeissa..?
Sen vieressä vaihteiston sivulla on joku 12-millinen pultti, joten mietin, että voisiko tuo lukitus olla erilainen eri malleissa vai onko joku vaan korkannut jengat tuosta?
Nopeudentunnistimen haluaisin irti, koska epäilen siinä olevan vikaa, koska nopeusmittari ja cruiseri ovat mykkinä ja kulutusmittarikin näyttää koko ajan 99 litraa. Matkamittari on ollut jo pidemmän aikaa seis, se tosin ei haittaa. Ajattelin, josko tuo nopeudentunnistin aiheuttaisi nuo viat, josko se muoviratas olisi sökönä?
Toisaalta muutoin auto käy kuin kello, foorumin topikeista olen lukenut, että autot tapaa sammuilla nopeudentunnistimen reistaillessa, mutta tämä ei liene pakollista näissä vanhemmissa Saabeissa..?
Kumpaa yrität irrottaa - sitä dynamoa vaihteiston kyljestä, vai hammaspyörävälitystä vaihteiston kotelosta?
Dynamon irrottaminen siitä nipasta ei liene ongelma, ei taida olla kovin kummoiset kierteet siinä.
http://netti.nic.fi/~mertmi/mittariproj ... pyorat.jpg
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 149#132149
Automaattilaatikon korjaamokäsikirja esittelee kolme mahdollista tapaa nopeusanturin käytön lukitsemiseen vaihteistokoteloon.
1: lyö poikittainen lukitustappi hammaspyöräholkin juuressa
2: kampea hammastettu rengas ylös
3: irrota konsoli, joka kiinnittää elektronista anturia. Tietyissä vaihteistoissa voi olla sekä lukitustappi että konsoli.
Nopeusmittarin käyttö voidaan nyt poistaa.
Dynamon irrottaminen siitä nipasta ei liene ongelma, ei taida olla kovin kummoiset kierteet siinä.
http://netti.nic.fi/~mertmi/mittariproj ... pyorat.jpg
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 149#132149
Automaattilaatikon korjaamokäsikirja esittelee kolme mahdollista tapaa nopeusanturin käytön lukitsemiseen vaihteistokoteloon.
1: lyö poikittainen lukitustappi hammaspyöräholkin juuressa
2: kampea hammastettu rengas ylös
3: irrota konsoli, joka kiinnittää elektronista anturia. Tietyissä vaihteistoissa voi olla sekä lukitustappi että konsoli.
Nopeusmittarin käyttö voidaan nyt poistaa.
Viimeksi muokannut jus, To Huhti 21, 2005 19:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Siis irrottelet sitä dynamoa, joka oli kuvassa oikeanpuolimmaisena näppylähanskan päällä. Pitää varmaan vähän vetää samalla ylöspäin, kun kierrät. Ainakaan tuon kuvan dynamossa ei juuri kierteitä näkynyt.Keppana73 kirjoitti:Se on siis tää nopudentunnistin, johon nämä johdot tulevat. Minulla se sijaitsee vaihteiston päällä. Vaihteiston malli on ZF 4HP-18. Tuossa kuvassahan se oli.
Dynamon irrottamisella et vielä hammasvälitystä saa näkyviin, mutta esim pääset testimielessä pyörittämään dynamoa vaikka porakoneella, virrat päällä pitäisi nopeusmittarin neulankin liikahtaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Ei siinä ole ollenkaan kierteitä se on vain painettu sinne laatikon kylkeen(hmm...päälle), mutta ainakin joskus siellä on ollut pienehkö torx-ruuvilla kiinnitetty levy joka pitää anturin laatikossa. Se ruuvi pitäisi löytyä about1,5-2cm anturin juuresta keulaanpäin, ruuvin kanta taivasta kohti. Puhdista anturin ympäristö ettei se kiinnityslevy ja ruuvi ole hautautunut kuraan tms.
Vedä anturi kohtisuoraan ylöspäin,kiertoliikettä tarvitset vain sen verran että rattaiden urat liikkuvat toisiensa suuntaisesti. Neljäs osa kierros maksimissaan. (ei mikään rajoitus sinänsä mutta tarpeetonta pyörittelyä)
Kokemusta irroittelusta ja kiinnittelystä.
Sen nopeusanturin päässä olevan rattaan väitetään joissain vuosimalleissa olevan helposti irtoavaa laatua
Vedä anturi kohtisuoraan ylöspäin,kiertoliikettä tarvitset vain sen verran että rattaiden urat liikkuvat toisiensa suuntaisesti. Neljäs osa kierros maksimissaan. (ei mikään rajoitus sinänsä mutta tarpeetonta pyörittelyä)
Kokemusta irroittelusta ja kiinnittelystä.
Sen nopeusanturin päässä olevan rattaan väitetään joissain vuosimalleissa olevan helposti irtoavaa laatua
Re: Nopeudentunnistimen irroitus
Koitin putsailla tuon "dynamon" ympäristöä jäätelötikulla, mitään ruuvia ei näy, eikä mitään lukituslevyäkään. Koitin pyörittää dynamoa, ei liikahtanu.
Harmittavassa paikassa tuo on, just sain käden mahtumaan letkujen välistä kun otin ton ison letkun irti.
Tässä pöydällä olevassa dynamossa on kierteet tuossa alhaalla vajaan sentin matkalta, muutama sentti johtoa ja liitin, keltanen ja musta piuha tuossa menee.
Automaattilaatikosta lähtee dynamon perästä pitkä johto joka menee kabiiniin tms?
M89 2.0iA siis kyseessä, ois kiva saada tuo dynamo irti ja pyöritellä poralla sanooko nopeusmittari mitään.
Harmittavassa paikassa tuo on, just sain käden mahtumaan letkujen välistä kun otin ton ison letkun irti.
Tässä pöydällä olevassa dynamossa on kierteet tuossa alhaalla vajaan sentin matkalta, muutama sentti johtoa ja liitin, keltanen ja musta piuha tuossa menee.
Automaattilaatikosta lähtee dynamon perästä pitkä johto joka menee kabiiniin tms?
M89 2.0iA siis kyseessä, ois kiva saada tuo dynamo irti ja pyöritellä poralla sanooko nopeusmittari mitään.
Re: Nopeudentunnistimen irroitus
http://www.thesaabsite.com/shop/catimag ... sducer.jpg tuollanen on pöydällä, autossa olevassa ei tollasta liitintä vaan menee akvaariokoteloon erilaiselle liittimelle.
Re: Nopeudentunnistimen irroitus
Käynnistäessä nopeusmittarin viisari heilahtaa ja mittari toimii, mutta jos ei heilahda niin mittari ei toimi lähtiessä ajamaan.
Onkohan kyseessä sähköinen vai mekaaninen vika?
Onkohan kyseessä sähköinen vai mekaaninen vika?
Re: Nopeudentunnistimen irroitus
Sähköisestä lähtisin liikkeelle...