Lauantaita.
Oliskohan kellään kuvaa Saab 900c: kannentiivisteestä.
Ostin tänään Motonetistä kyseiseen autoon kannentiivisteen.
Mutta.
Minusta se ei ollut oikea. Siitä löytyy mm sokeita reikiä ja se on muutenkin
jotenkin outo. Raameihin kyllä se sopii.
Ja.
Haulla en löytänyt kuvia
Yleensä vanhasta tiivisteestä ovat jo murentuneet ja häipyneet vesikiertoon ne kohdat jotka uudessa näyttävät "sokeilta" eli vaikka umpinaisia kohtia onkin, tai pienillä reijillä varustettuja, ne yleensä kuuluvat asiaan ja ovat suunniteltu haluttua toimintaa ja vedenkiertoa silmälläpitäen.
Juuri näin, eli reikien koolla ja sijainnilla pyritään siihen että vesi nousee pumpun ajamana lohkosta kanteen tasaisesti myös sen pumpusta kauimpana olevan sylinterin ympäriltä.
Olisikin mielenkiintoista tietää, kuinka suuri osa palaneista kansipahveista johtuu siitä, että vesikierto on ensin häiriintynyt isoksi kuluneiden reikien takia ja liekkirenkaat ovat lopulta antaneet periksi paikallisen ylikuumenemisen johdosta.
Ainakin omissa T8, ja T16 molemmat kansi- ja tiivistetapaukset ovat koskeneet tiivisteen osalta nimenomaan vesipumpulta katsoen kauimmaisia nelospyttyjä, ja kannentiivisteestä jo kaikki kanavat auenneet.
Sama nelospytyn ongelma oli myös kaverin koneessa silloin kun tiivisteellä tulivat mailit täyteen ja myös kaikki pahvin kanavat auki.
Kaikki mitä itse olen nähnyt niin kantta katsoessa jakajan päästä nelospytyn kohdalta on nestettä vuotanut eli mitä ilmeisesti minutekin tarkoitti. Jakopäästä tulee sitten öljyä jos sieltä vuotaa. Tosin sekin taitaa tulla yleisimmin kopan tiivisteestä kuin kannentiivisteestä.
Kuvahaku tuotti kuvia vain 16V tiivisteistä tai pirun pienistä 8V tiivisteistä.