Löytyisköhän täältä Lohjan suunnalta apua kannentiivisteen vaihtoprojektiin?
Korvausta vastaan tietenkin. Onko se yleensäkin paha projekti? Mitä työkaluja tarvitaan? Jos joku kertoisi seikkaperäiset ohjeet. Meinaan koneistamon hintapyyntö 1000€ tuntuu aika paljolta... Meni vaihdelaatikkoon jo 3000€.
Ajellaan pikkuhiljaa tyyriillä tonnarilla. Masentaa...
Apua kansiprojektiin!
Apua kansiprojektiin!
9000 2.3t -94
Re: Apua kansiprojektiin!
Turbo vai ei, ilmastointi vai ei?
Jos ei oo turboa tai ilmastointia, niin homma nopeutuu aika paljon kun ei ole ahtaita paikkoja niin paljoa nykerrettävänä.
Jos ei oo turboa tai ilmastointia, niin homma nopeutuu aika paljon kun ei ole ahtaita paikkoja niin paljoa nykerrettävänä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Apua kansiprojektiin!
On siinä molemmat, että ahtaanpuoleinen taitaa olla. Saakos muuten kansihomman yhteydessä tasapainoketjun pois? Se vissin taitaa rallattaa siellä, ainakin joku siellä ääntelee.
9000 2.3t -94
Re: Apua kansiprojektiin!
Ei siinä pelkässä kansipahvin vaihdossa mitään niin mystistä työvaihetta ole, että siitä kannattaisi tonnia ulkopuolisille maksaa.
"Erikoisimmat" työkalutkin ovat momenttiavain ja astelevy, molemmat yhteensä halvimmillaan muutaman kympin. Myös tarvittava yläpään tiivistesarjakin irtoaa vaikkapa Motonetistä muutamalla kympillä, ja kun kiikuttaa pelkän kannen koneistamoon tarkastettavaksi ja plaanattavaksi, siitäkin selviää jokusella kympillä. Eli jos vähänkään uskaltaa ja on mielenkiintoa, voi tässäkohdin säästää rutosti rahaa, plus oppia itsekin uutta ja jatkossakin uskaltaa tehdä itse sensijaan että maksaa rajuja hintoja yksinkertaisista töistä muille.
Itse työ nyt ei mitään salatiedettä ole: Moottori nolla- eli yläkuolokohtaan, nesteet valutetaan ulos, ylävesiletku irti, otetaan venttiilikoppa sekä imu- ja pakosarja irti kannesta sekä momenttituki, ja vapautetaan moniurahihna ja kiristin sekä irroitetaan laturin korvake ja kiristimen runko-osa sekä kompressorin kannake kannesta.
Tässä vaiheessa kannattaa ottaa jakoketjun kiristin pois niin että irroitetaan kiristimen päästä pikkuruuvi, ja sen takana oleva jousi ja kara ja vasta sitten irroitetaan kiristimen runko-osa varovasti ulos vetäen jolloin kiristimen rungon- ja laahainta painavan tallan etäisyydestä näkee jakopään osien kunnon, vaihtoraja oli muistaakseni 11mm. Pelkän nokkaketjun voi tarvittaessa vaihtaa yläkautta niitattavaan versioon enempiä jakopäätä purkamatta, mutta kannen ollessa irti voi pienellä lisätyöllä vaihtaa tarvittaessa muutkin romut.
Jos jakopäähän ei tarvitse muuten kajota, niin nokkapyörät kannattaa lukita ketjuun nippusiteillä niin jakokaan ei muutu vaikka pyörät nokista irroitetaankin. Tässä vaiheessa se nollakohta auttaa kun irroitetaan nokkapukit ja nokat.
Nyt sitten vain kansipultit irti ja koputtelemaan kantta sivusuunnasta vähän sieltä sun täältä varovasti vaikkapa kumivasaralla että irtoaa, ja kannen nosto pois.
Sillävälin kun kansi käy koneistamossa tarkastettavana ja plaanattavana on hyvää aikaa puhdistaa huolellisesti lohkon tiivistepinnat ja tarkastella vaikkapa samalla onko pytyissä vielä hoonijälkiä tai onko jo tullut pykäliä yläpäihin.
Kasaamisessa puhtaus on ei vain puoli ruokaa vaan välttämättömyys, niin ettei uuden kansitiivisteen väliin jää mitään öljyjä tai jäähdytysnesteitä.
Ja kasaaminenhan menee pääosin päinvastaisessa järjestyksessä.
Varmasti joku yksityiskohta tästä unohtui mutta yleisesti noin ja kysymällä lisää ja "Etsi":ä käyttäen löytyy varmasti apuja.
"Erikoisimmat" työkalutkin ovat momenttiavain ja astelevy, molemmat yhteensä halvimmillaan muutaman kympin. Myös tarvittava yläpään tiivistesarjakin irtoaa vaikkapa Motonetistä muutamalla kympillä, ja kun kiikuttaa pelkän kannen koneistamoon tarkastettavaksi ja plaanattavaksi, siitäkin selviää jokusella kympillä. Eli jos vähänkään uskaltaa ja on mielenkiintoa, voi tässäkohdin säästää rutosti rahaa, plus oppia itsekin uutta ja jatkossakin uskaltaa tehdä itse sensijaan että maksaa rajuja hintoja yksinkertaisista töistä muille.
Itse työ nyt ei mitään salatiedettä ole: Moottori nolla- eli yläkuolokohtaan, nesteet valutetaan ulos, ylävesiletku irti, otetaan venttiilikoppa sekä imu- ja pakosarja irti kannesta sekä momenttituki, ja vapautetaan moniurahihna ja kiristin sekä irroitetaan laturin korvake ja kiristimen runko-osa sekä kompressorin kannake kannesta.
Tässä vaiheessa kannattaa ottaa jakoketjun kiristin pois niin että irroitetaan kiristimen päästä pikkuruuvi, ja sen takana oleva jousi ja kara ja vasta sitten irroitetaan kiristimen runko-osa varovasti ulos vetäen jolloin kiristimen rungon- ja laahainta painavan tallan etäisyydestä näkee jakopään osien kunnon, vaihtoraja oli muistaakseni 11mm. Pelkän nokkaketjun voi tarvittaessa vaihtaa yläkautta niitattavaan versioon enempiä jakopäätä purkamatta, mutta kannen ollessa irti voi pienellä lisätyöllä vaihtaa tarvittaessa muutkin romut.
Jos jakopäähän ei tarvitse muuten kajota, niin nokkapyörät kannattaa lukita ketjuun nippusiteillä niin jakokaan ei muutu vaikka pyörät nokista irroitetaankin. Tässä vaiheessa se nollakohta auttaa kun irroitetaan nokkapukit ja nokat.
Nyt sitten vain kansipultit irti ja koputtelemaan kantta sivusuunnasta vähän sieltä sun täältä varovasti vaikkapa kumivasaralla että irtoaa, ja kannen nosto pois.
Sillävälin kun kansi käy koneistamossa tarkastettavana ja plaanattavana on hyvää aikaa puhdistaa huolellisesti lohkon tiivistepinnat ja tarkastella vaikkapa samalla onko pytyissä vielä hoonijälkiä tai onko jo tullut pykäliä yläpäihin.
Kasaamisessa puhtaus on ei vain puoli ruokaa vaan välttämättömyys, niin ettei uuden kansitiivisteen väliin jää mitään öljyjä tai jäähdytysnesteitä.
Ja kasaaminenhan menee pääosin päinvastaisessa järjestyksessä.
Varmasti joku yksityiskohta tästä unohtui mutta yleisesti noin ja kysymällä lisää ja "Etsi":ä käyttäen löytyy varmasti apuja.
Re: Apua kansiprojektiin!
Kiitos minutemanille pitkästä vastauksesta. PP-autossa kun kävin sanottiin näin:
"Jakopäästä ylimääräinen ääni (ketju?). Paisuntasäiliöstä mitattu HC>400 = kannentiiviste vuotaa?". Tämä siis suora lainaus. Mitäs se HC>400 meinaa?
"Jakopäästä ylimääräinen ääni (ketju?). Paisuntasäiliöstä mitattu HC>400 = kannentiiviste vuotaa?". Tämä siis suora lainaus. Mitäs se HC>400 meinaa?
9000 2.3t -94
Re: Apua kansiprojektiin!
Sen tasapainoketjun saa nypättyä kansiremontin yhteydessä pois avaamalla jakopään koppa kun kansi on pois tieltä, mutta jos jakopäässä on muutakin kulumaa niin kannattaa harkita koko korjaussarjan hankintaa, tulee edullisemmaksi näin eli luokkaa 150-200€ vaikkapa PCS:ltä tilattuna.
Eikös tuo paisarista mitattu ole pakokaasuja tai ainakin hiilivetyjä, näin käsittääkseni. Mutta sitähän tuo testi ei kerro että onko pelkkä tiiviste vai itse kansi viallinen, mutta onneksi näissä yleensä on pelkkä tiiviste elähtänyt.
Eikös tuo paisarista mitattu ole pakokaasuja tai ainakin hiilivetyjä, näin käsittääkseni. Mutta sitähän tuo testi ei kerro että onko pelkkä tiiviste vai itse kansi viallinen, mutta onneksi näissä yleensä on pelkkä tiiviste elähtänyt.