Automaatin "kaksoisnykäys"
Automaatin "kaksoisnykäys"
Tere!
Meillä on rouvan kanssa kiikarissa Saab 9-5 2.3t 4-vaihteinen automaatti vm. 98 ajettu 141000km. Kuntotohtorilla käytetty ja vaikutti hyvältä ja takuunkin vielä lupasivat vuodeksi.
Tämmöinen asia jäi vaivaamaan, kun vaihtaa N->D tuntuu "kaksoisnykäys" eli kuin vaihde menisi päälle ja sitten uudestaan, mutta lähtee vetämään heti ensimmäisen nykäyksen jälkeen. Voimakkuudeltaan mykäykset tuntuvat normaalilta vaihteen kytkeytymiseltä ja N->R välillä vaihde menee päälle normaalisti. Ajossa ei tunnu mitään omituista.
Tampereella "Hilvola ja Salminen" sekä "Huoltokaksikko Luukkonen&Välimäki" eivät osanneet kommentoida, mutta Metro-autossa Lielahdessa väittivät normaaliksi.
Osaisiko joku kuvailla miten normaalisti kyseisellä laatikolla D kytkeytyy päälle, kun ei ole verrokki autoa helposti saatavilla?
Kiitos!
-toivottavasti tuleva onnellinen Saabisti
edit:
P.S. Saa myös sanoa mielipiteensä kannattaisiko vaihtaa yksilöä?
Meillä on rouvan kanssa kiikarissa Saab 9-5 2.3t 4-vaihteinen automaatti vm. 98 ajettu 141000km. Kuntotohtorilla käytetty ja vaikutti hyvältä ja takuunkin vielä lupasivat vuodeksi.
Tämmöinen asia jäi vaivaamaan, kun vaihtaa N->D tuntuu "kaksoisnykäys" eli kuin vaihde menisi päälle ja sitten uudestaan, mutta lähtee vetämään heti ensimmäisen nykäyksen jälkeen. Voimakkuudeltaan mykäykset tuntuvat normaalilta vaihteen kytkeytymiseltä ja N->R välillä vaihde menee päälle normaalisti. Ajossa ei tunnu mitään omituista.
Tampereella "Hilvola ja Salminen" sekä "Huoltokaksikko Luukkonen&Välimäki" eivät osanneet kommentoida, mutta Metro-autossa Lielahdessa väittivät normaaliksi.
Osaisiko joku kuvailla miten normaalisti kyseisellä laatikolla D kytkeytyy päälle, kun ei ole verrokki autoa helposti saatavilla?
Kiitos!
-toivottavasti tuleva onnellinen Saabisti
edit:
P.S. Saa myös sanoa mielipiteensä kannattaisiko vaihtaa yksilöä?
Viimeksi muokannut jeeveri, Ma Elo 25, 2008 14:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Automaatin "kaksoisnykäys"
Meillä 2000- malli nyppää vain kerran, ja lähtee heti vetämään jos et jarrua paina tasamaalla.
Re: Automaatin "kaksoisnykäys"
Teret sinne myös!
Minulla V6t 1999 ja 4-pykäläinen automaatti, kerran nytkäisee ja sitten mentiin...
Minulla V6t 1999 ja 4-pykäläinen automaatti, kerran nytkäisee ja sitten mentiin...
Griffin V6t 1999, 900S 1991, 900i 1987, 900i 1987, 9-3 1999
Re: Automaatin "kaksoisnykäys"
Onko tuo heti alkava ryömintä muuten normaalia?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Automaatin "kaksoisnykäys"
Kuulostaa siltä että on vaihdelaatikon tukityyny revennyt. Sellainen missä on kuminen kolmiolovi. Laatikko pääsee sen verran heilahtamaan että aiheuttaa ylimääräisen nykäyksen.
9000CS 2,3
Re: Automaatin "kaksoisnykäys"
Kieltämättä kaksi nykäystä kuulostaa vähän epäterveeltä. Vaihde menee mun tietääkseni vain yhden kerran päälle.
Re: Automaatin "kaksoisnykäys"
Griffiniä pitää tasaisella pidättää jarrulla muuten lähtee ryömimään... ilmiön normaaliudesta en osaa sanoa...palle kirjoitti:Onko tuo heti alkava ryömintä muuten normaalia?
Griffin V6t 1999, 900S 1991, 900i 1987, 900i 1987, 9-3 1999
Re: Automaatin "kaksoisnykäys"
Tuo kuulostaa aivan mahdolliselta, mutta eikö sen pitäisi tukityynyn revettyä tuntua myös R:lle laitettaessa?Saappi Kuski kirjoitti:Kuulostaa siltä että on vaihdelaatikon tukityyny revennyt. Sellainen missä on kuminen kolmiolovi. Laatikko pääsee sen verran heilahtamaan että aiheuttaa ylimääräisen nykäyksen.
Löytyykö Tampereelta ketään joka osaisi asian todeta?
Palle: Kyllä sitä ryömintää on kaikissa automaateissa eli ihan normaalia toimintaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Automaatin "kaksoisnykäys"
En tiedä miten helppo tuo on nähdä päällepäin. Minulla ko. revennyt tyyny löydettiin ja vaihdettiin jakopää/kansityön yhteydessä, taisi se osa maksaa pari sataa. Sen kolmiouran tarkoitus on kai vaimentaa lootan liikkeitä molempiin suuntiin kun moottori heiluu. Jos se on revennyt toiselta puolelta niin voi olla että se rykäsee vain D:lle laitettaessa (mutua).jeeveri kirjoitti:[
Tuo kuulostaa aivan mahdolliselta, mutta eikö sen pitäisi tukityynyn revettyä tuntua myös R:lle laitettaessa?
Löytyykö Tampereelta ketään joka osaisi asian todeta?
Luulisi että jopa mer***liike osaa sen kunnon tarkistaa. Näytät nille että missä on vaihdelaatikko niin eiköhän ne porukalla löydä sen mihin se on kiinnitetty ja tuettu.

Minulla oli sellainen joka tuntui ikäänkuin pieneltä vaihteiston välykseltä liikkeelle lähtiessä. Se poistui tuon vaihdon jälkeen.
9000CS 2,3