Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Piti tuossa parkkipaikalla töistä tultua vähän kokeilla, että mitä se pakoputki puhaltaa kun pitää kierrosluvun tuolla 3000rpm:n tuntumassa yli puoliminuuttia. Ei sieltä mitään ihmeitä tullut, mutta kun painalsi kaasua eli ryntäytti konetta vielä siitä 3000rpm:stä ylöspäin, niin silloin tupsauttaa savua. Samoin savutusta ilmeni, kun lähdin töistä ja kiihdytin senverran lujempaa, että ahdin lähti ahtamaan 2-vaihteella. Ei tuosta nyt oikein ota selvää, että olisiko männänrenkaissa jotain sanomista.

Kokonaista kolmen viikon kesäloma alkaa pian. Huomenna on viimeinen työpäivä ennen lomaa. Kunhan arki taas koittaa ja töihin paluu, niin jatkan sitten tuota adapterihommaa ja se ostettu turbo pitää sitten pultata koneen kylkeen. Nuo toimenpiteet teen käytännössä työpaikallani iltaisin. Loman aikaan tavoite on pysytellä poissa sieltä. 99:iä ei juurikaan tarvinne muutenkaan ajella loma-aikaan, joten eipähän se syö öljyäkään (eikä liiemmin bensiiniäkään). :wink: Seisontaan en kuitenkaan lähde tuota laittamaan, koska on niin typerä tuo systeemi, ettei vielä kuukauden seisottamisesta tule merkittävää säästöä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mertmi kirjoitti:Piti tuossa parkkipaikalla töistä tultua vähän kokeilla, että mitä se pakoputki puhaltaa kun pitää kierrosluvun tuolla 3000rpm:n tuntumassa yli puoliminuuttia. Ei sieltä mitään ihmeitä tullut, mutta kun painalsi kaasua eli ryntäytti konetta vielä siitä 3000rpm:stä ylöspäin, niin silloin tupsauttaa savua. Samoin savutusta ilmeni, kun lähdin töistä ja kiihdytin senverran lujempaa, että ahdin lähti ahtamaan 2-vaihteella. Ei tuosta nyt oikein ota selvää, että olisiko männänrenkaissa jotain sanomista.
Rohkeasti väitän edelleen, että kone on väljä.

Vaihda samalla se timmi alakerta, kun vaihdat turboa. Saat lyötyä pari kärpästä yhdellä iskulla ja kone toimii sekä kestää tulevaisuudessa vähän reilummin vaikka ahtojen lisäämistä 8)

Minulla on kokemusta elvytetystä vaparikoneesta, jonka tiedettiin olevan kulunut. Se hoonattiin ja siihen viilattiin ensimmäisen ylikoon männänrenkaat sopiviksi. Toimi ihan normaalisti, mutta millään virivirillä siitä ei saatu yhtä terävää verraten tiukkaan std koneeseen. Puristuspaineet yms. oli jopa paremmat siinä kuluneessa, mutta viimeinen terä jäi puuttumaan tehoista.
900C -86
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mietin tuossa mitä teen koneen kanssa. Mittaan puristukset, ja jos niissä on jotain huomautettavaa, niin vaihdan koneen alakerran siihen parempaan. Vanhoista viesteistä löytyy aiemmin saadut puristuspaineet, joten niihin on helppo verrata, mitä on kilometrien saatossa tapahtunut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Ei nuo puristus paineet kerro juuri mitään koneen kunnosta.Justiinsa kävi töissä sellainen juttu,että toisessa korjaamossa oli mitattu puristukset,ja kerrottu että venttiili sökö.Puristuspaineet oli 3:ssa pytyssä yli 12bar ja aika tasaiset,yhdessä muistaakseni oli 9bar,mutta ei kuitenkaan mikään hälyyttävä.Mittasin ohi vuodot,huonoin pytty päästi 70% läpi ,muut 40-65%,avasin koneen ja kaikki männänrenkaat kappaleina...
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, onhan miulla sentään muutakin tietoa tuosta koneesta. Esim. se että polttoaineenkulutus on sekalaisessa ajossa 9 litran tuntumassa. Miltään muultakaan osiolta ei ole huomautettavaa moottorin toiminnassa. Eli tällähetkellä ongelmina on ahtimen huono herääminen ja öljynkulutus...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja a9000 »

sori olin laiska enkä jaksanut kahlata kaikki 46 sivua läpi mutta mistä tulee topivin otsikko supertirbo? onko tähän laitettu mekaaninen eli ns. remmiahdin? 8O olis kiinnostava sävellys ainakin
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tehtaalta tullessaan auto oli 99 CC GL Super ..

Eikös superturboiksi yleensä kutsuta niitä vanhoja diesel-mersuja, joihin on laitettu ämpärin kokoinen ahdin?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja a9000 »

jaa mää ajattelin että supercharged :)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kävin kyselemässä sitä turbon öljykanavaan kuuluvaa nippaa, mutta eipä sitä ollutkaan vielä tullut. Ehkäpä ensiviikolla saan sen nipan. Työtkin alkaa ensiviikolla, joten töiden jälkeen on tarkoitus alkaa uurastamaan turbon vaihdon parissa. Turbon ja pakosarjan välinen laippahan on pikku siistimistä vaille valmis. Lisäksi pitää tehdä kompressoripuolelle yhteet, jotka luultavasti sorvaan teräksestä. Alumiinia nimittäin tuskin löytyy tähän tarpeeseen työpaikalta. Toki voisin käydä ostamassa pätkän alumiinitankoa, josta sitten sorvaisin ne laipat.

Öljynpaluun ajattelin tehdä siten, että alkuperäinen öljypaluuputki katkaistaan tylysti poikki ja teen uuden laipan ahtimeen, johon saa kumiletkun kiinni. Letkua tulisi väliin joku 10cm pätkä. Tämä ratkaisu helpottanee turbon asennusta. Tuo alkuperäinen öljypaluu on ollut tosi tuskallinen asennettava joka kerta, kun turbo on ollut irti. Laipan pultteja ei meinaa saada millään paikalleen, kun se jäykkä paluuputki taistelee joka kerta vastaan.

Sitten kun saan tuon puuttuvan öljynmenonipan, niin voin vaikkapa varaosakoneen perusteella mitoittaa öljylinjan ja teettää sen hydrauliikkaliikkeessä. Saas nähdä kuinka lyhyellä seisokilla saan 99:n takaisin liikenteeseen. Meillä kun tarvitaan kahta autoa kuitenkin useita kertoja viikossa, jos käyttäisin 9-5:ttä töissäkäyntiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Toteutusvaihe käynnistetty. Eilen purin vanhan turbon irti. "Uuden turbon" pakopesä kävi pistämään hanttiin ja jätin sen likoamaan WD40-öljyyn yöksi. Tänään se irtosikin koputtelemalla ja sain käännettyä keskiosaa järkevämpään asentoon pesiin nähden. Ahtimen öljyntuloputki teetettiin tänään ja sekin puuttunut nippa on luonnollisesti saatu. Tänään tein kompressoripesään kiinnitettävät adapterit, joihin ahto ja imuputki kiinnittyy klemmareilla. Niistä tulee fotoja myöhemmin.

Teen uuden downpipen 2,5" putkesta (76mm). Käytännössä putki siis menee 2,5" koossa alas ja jatkuu siitä sitten vakio 2,0" koossa.

Kuvia ja tarinaa sitten lisää, kunhan huomis päivä on raadettu tuon kimpussa. :wink:

ps. jos joku ihmettelee putken kokoa, niin tässä ihan yleisesti käytössä olevaa mittatietoa putkien tuumista ja milleistä. http://karotek.fi/fi2/index.php?option= ... &Itemid=31
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Turbo ja putket, öljyletku ja öljypaluuputki tehty. Paketti on auton keulalla. Downpipe puuttuu.

Melkoinen savottahan tuossa oli, eikä auto vielä edes ole ajokunnossa. Etenkin öljynpaluuputki teetti töitä. Sahasin orggisputken poikki, tein turboon sopivan laipan ja etsiskelin putkenpätkiä joista tig-hitsasin paluuputken. Harmia aiheutti tuo vanhan mallisen lohkon paluureikä siellä lohkon jakopäänpuolipäässä. Lisänä vielä se, että putki menee tosi läheltä pakosarjaa ja tein liitoksen alkuperäiseen putkeen letkulla ja klemmareilla.

Pahin yllätys tulikin loppuvaiheessa, kun turbon mukana tulleessa jonkun itsevalmistamassa laipassa on sellainen valmistusvika, että hukkaportti ei sovi aukeamaan kokonaan. Lisäksi laipan aukkoa oli hiottu isommaksi ja pakoputken lähtö on survottu laipan sisään. Nyt kun ei ole kuvaa, josta voisi katsoa, niin kiteytettynä ongelmaksi olisi tullut tuollaisenaan vuotava laippa. Kello oli niin paljon eilen illalla, etten enää alkanut korjaamaan laippaa, vaan raivasin paikat ja lähdin pois. 15tunnin työrupeama alkoi jo tuntua jokapaikassa muutenkin. Kovasti kyllä yritin saada tuon ajokuntoon.

Tämä päivä menee perheen parissa ja 99 saa odotella downpipeään pajalla. Kamera tosiaan unohtui pajalle, joten kuvia ei ole tarjolla. Tulevalla viikolla kuitenkin koitan sen dp:n siihen järkätä keinolla tai toisella...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hommat etenee. Tässä aamukahvin lomassa pienentelin digikuvia foorumin vaatimiin mittoihin ja voin kertoa, että vielä puuttuu muutamia fotoja siitä DP:stä. Juttuhan on siitä hauska, että serkku teki sen eilen illalla ja en vielä tiedä miltä se näyttää. Jännitystä siis ilmassa heti aamutuimaan.

Tänään siis on tarkoitus päästä koeajolle. Teknisesti ajokin siis pitäisi nyt olla koeajokunnossa, mutta muutama pikkujuttu pitää hoitaa vielä, eli ahtimen vesikierto puuttuu vielä. Alkuperäisessä metallisessa ahtimen öljylinjassa on sopiva banjopultti ja samoin bensasuodattimen toisessa päässä. Nuita löytyikin varastoista, joten ahtimenpäähän löytyy varmasti joku ratkaisu veden tuomiseksi pesälle. Muistelen, että minulla pitäisi olla yksi b-koneenkin öljyputki vielä, joten hyvällä tuurilla saan tehtyä molemmat menon ja tulon ainakin vähänmatkaa teräsputkella, jolloin kumiletku ei tulisi ihan siihen ahtimen kylkeen paistumaan. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niinpä vaan auto on taas päässyt ruotuun ja se palvelee nöyremmin, kuin ennen. Eilen sain laiteltua dp:n paikalleen ja tein ahtimen päälle suojakilpeen muutokset. Eihän nuo sytysystulpanjohdot kestä varmasti sitä 5cm päässä hehkuvaan pakopesää muulla tapaa.

Koeajofiilikset. Ahdin herää kunnolla 2900rpm:ssä, mutta normaalikiihdytysessa ahtimen mukaantulo ei kuitenkaan ole sellainen penkkiin naulaava tunne kuskin penkillä istuttuna. Toista se oli kun istuin kyydissä. Niskatyynyt on tarpeen kaikilla kolmella ensimmäisellä vaihteella. :D Hukkaportinkello on näköjäs tosi löysä. Se ahtimen mukana tullut kello oli paljon parempi, kuin vanhass ahtimessa, kun niitä vertailtiin "penkkitestinä" paineistamalla ja katsomalla lukemia. Peruspaine on nyt vain 0,35bar. Tuo pitää yrittää säätää 0,5 tuntumaan, kun apc ei pysty painetta nostamaan normaalisti, kuin vain 2x peruspaineet. Näin on isot pojat kertoneet.

Ahtimen jäähdytkierto jäi vielä laittamatta, kun olen hukannut termostaattikoteloon käypäisen vesinipan jonnekin. Kun se löytyy, niin sitten laittelen vedetkin kiertämään. Paikallisen turbohuollon mukaan se ei estä ajamista, jos vesi puuttuu. Turbon ikää kuitenkin jatkaa, jos se laitetaan.

Mielenkiintoinen havainto koeajolla: ahtimen vihellystä ei kuulu missään vaiheessa. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Muista 30sec jälkikäyttö tai ajele viimeiset pari kilsaa rauhallisesti kun ajelet ilman sitä vesikiertoo.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jope kirjoitti:Muista 30sec jälkikäyttö tai ajele viimeiset pari kilsaa rauhallisesti kun ajelet ilman sitä vesikiertoo.
Jep. Näin on tehty ennenkin. Tossa edellisessä turbossahan ei ollut kanssa vesikiertoa, kun vaihdoin sen väljän vesikierrollisen keskiosan tohon parempaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin