Pikkuvikoja: Jäykähkö kaasupoljin ja valojen himmeneminen
Pikkuvikoja: Jäykähkö kaasupoljin ja valojen himmeneminen
Toista samanlaista Saabia ajellessani, huomasin että siinähän kaasupoljin on mukavan notkea, kun se omassani on huomattavasti jäykempi ja kaasun annostelu esimerkiksi parkkipaikoilla on vaikeampaa. Onko polkimen päässä jotain palautusjousta, vai onko ainoa jousi kaasuläppäkotelon puolella? Onko tuossa kohtia, joita erityisesti kannattaisi tutkiskella.
Toinen, johon huomioni kiinnittyi oli se, ettei tuossa toisessa yksilössä valot ja SID-näyttö himmene kun puhallin konehuoneessa käynnistyy. Omassani himmeneminen ilmenee selvästi, missä vika?
E: Kaikki valot himmenevät myös ajon aikana, eli koneen kierrosluvulla ei ole vaikutusta vikaan.
Toinen, johon huomioni kiinnittyi oli se, ettei tuossa toisessa yksilössä valot ja SID-näyttö himmene kun puhallin konehuoneessa käynnistyy. Omassani himmeneminen ilmenee selvästi, missä vika?
E: Kaikki valot himmenevät myös ajon aikana, eli koneen kierrosluvulla ei ole vaikutusta vikaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Pikkuvikoja: Jäykähkö kaasupoljin ja valojen himmeneminen
Itsellänikin valot aina himmenevät hetkellisesti ja taas kirkastuvat ajon aikana. Kierrosluvulla ei näyttäisi olevan merkitystä. Itseänikin vika kiinnostaisi.
Tuo jäykkä kaasu voisi johtua vaijerin kunnosta. Veljeni autossa oli jäykkä kytkin kun hän sen osti. Eipä aikaakaan kun kytkin vaijeri sitten katkesi. Asennettiin uusi vaijeri ja oli kytkin ihan eri maasta. Tuo nyt on vain yksi veikkaus. Voihan se vika korjaantua ihan vaan vaijerin voitelulla.
Tuo jäykkä kaasu voisi johtua vaijerin kunnosta. Veljeni autossa oli jäykkä kytkin kun hän sen osti. Eipä aikaakaan kun kytkin vaijeri sitten katkesi. Asennettiin uusi vaijeri ja oli kytkin ihan eri maasta. Tuo nyt on vain yksi veikkaus. Voihan se vika korjaantua ihan vaan vaijerin voitelulla.
Passat TDI 90hv farkku paku
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
Re: Pikkuvikoja: Jäykähkö kaasupoljin ja valojen himmeneminen
Hidas jännitteensäädin ja akku huonossa hapessa. Kutsuisin ominaisuudeksi.
Re: Pikkuvikoja: Jäykähkö kaasupoljin ja valojen himmeneminen
Täytyypi hommata kaveri konehuoneen puolelle ja kokeilla, miten notkeasti vaijeri liikkuu edestakaisin. Tosin autolla ajettu vasta 65tkm, ainakaan kulumisesta ei voi olla kyse. Eikä käytön puutteestaTuo jäykkä kaasu voisi johtua vaijerin kunnosta. Veljeni autossa oli jäykkä kytkin kun hän sen osti. Eipä aikaakaan kun kytkin vaijeri sitten katkesi. Asennettiin uusi vaijeri ja oli kytkin ihan eri maasta. Tuo nyt on vain yksi veikkaus. Voihan se vika korjaantua ihan vaan vaijerin voitelulla.

Hmm, tuota ei kuitenkaan kaikissa yksilöissä ilmenee. On meinaan aika rasittava ilmiö, kuulostaa omituiselta jos moinen ominaisuus olisi Saabiin tehtaalla jätetty...Kutsuisin ominaisuudeksi.
E: Himmenemisestä näköjään löytyi haullakin tietoa, mutta ratkaisua ongelmaan ei ole löytynyt. Onkohan kukaan testannut, onko akun vaihtamisella uuteen vaikutusta?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Pikkuvikoja: Jäykähkö kaasupoljin ja valojen himmeneminen
Saabiin on pistetty monta muutakin "ominaisuutta", jotka olis voinut jättää sinne tehtaalle. Ootas vaan kun radio alkaa poksumaan valojen vilkkumisen tahtiin, siinä vaiheessa se vasta muuttuu häiritseväksiSS kirjoitti:Hmm, tuota ei kuitenkaan kaikissa yksilöissä ilmenee. On meinaan aika rasittava ilmiö, kuulostaa omituiselta jos moinen ominaisuus olisi Saabiin tehtaalla jätetty...
E: Himmenemisestä näköjään löytyi haullakin tietoa, mutta ratkaisua ongelmaan ei ole löytynyt. Onkohan kukaan testannut, onko akun vaihtamisella uuteen vaikutusta?

Itsellä on tuola keulalla tollanen halpa 55Ah mopon akku. Vielä -20c pakkasta niin varmasti vaikuttaa

Re: Pikkuvikoja: Jäykähkö kaasupoljin ja valojen himmeneminen
Itsellä kevättalvella vaihdettu uusi vartan akku. Tuo jännitteen säädin kävi mielessä itsellänikin. Ärsyttää vaan pimeällä kostealla kelillä kun ei muutenkaan ole näkyvyyttä liikaa. No ei kun lisävaloa keulaan.
Passat TDI 90hv farkku paku
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
Re: Pikkuvikoja: Jäykähkö kaasupoljin ja valojen himmeneminen
Ok, kiitos tiedosta. Motonetissa Boschin jännitteensäädin näytti olevan 20e, mutta onkohan tuon uusimisestakaan mitään iloa?
Tuosta kaasuvaijerista: Asiaa lähemmin tutkittuani itse vaijeri kyllä liikkuu notkeasti ja poljinkin alkuasennossaan, mutta poljin jäykistyy ala-asentoa kohti. Ei itse poljin mahdottoman jäykkä ole, mutta pienen ja tarkan liikkeen aikaansaaminen on hieman hankalaa, ikäänkuin "lepokitka" olisi normaalia suurempi. Hieman hankala kuvailla ilmiötä sanoin...
Tuosta kaasuvaijerista: Asiaa lähemmin tutkittuani itse vaijeri kyllä liikkuu notkeasti ja poljinkin alkuasennossaan, mutta poljin jäykistyy ala-asentoa kohti. Ei itse poljin mahdottoman jäykkä ole, mutta pienen ja tarkan liikkeen aikaansaaminen on hieman hankalaa, ikäänkuin "lepokitka" olisi normaalia suurempi. Hieman hankala kuvailla ilmiötä sanoin...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Pikkuvikoja: Jäykähkö kaasupoljin ja valojen himmeneminen
Olen jo jonkun aikaa ihmetellyt sellaista "koputusta" joka vaikuttaa tulevan jostain katosta ajon aikana. Olen melko varma nyt että tulee stereoista koska se voi kuulua myös silloin kun moottori ei käy. Ei väliä onko radio vai CD päällä. Onko tuo jokin tunnettukin ominaisuus, ja voiko sille tehdä mitään?mursu kirjoitti:Saabiin on pistetty monta muutakin "ominaisuutta", jotka olis voinut jättää sinne tehtaalle. Ootas vaan kun radio alkaa poksumaan valojen vilkkumisen tahtiin, siinä vaiheessa se vasta muuttuu häiritseväksiSS kirjoitti:Hmm, tuota ei kuitenkaan kaikissa yksilöissä ilmenee. On meinaan aika rasittava ilmiö, kuulostaa omituiselta jos moinen ominaisuus olisi Saabiin tehtaalla jätetty...
E: Himmenemisestä näköjään löytyi haullakin tietoa, mutta ratkaisua ongelmaan ei ole löytynyt. Onkohan kukaan testannut, onko akun vaihtamisella uuteen vaikutusta?
Itsellä on tuola keulalla tollanen halpa 55Ah mopon akku. Vielä -20c pakkasta niin varmasti vaikuttaa
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Re: Pikkuvikoja: Jäykähkö kaasupoljin ja valojen himmeneminen
Tiedän täsmälleen mitä tarkoitat...itselläkin sama pulma, mutta aika hyvin olen joo siihen tottunut. Kun ensimmäisen kerran kävin koeajolla niin omistaja hermostui kun nykien lähdettiin liikkeelle.SS kirjoitti:Ok, kiitos tiedosta. Motonetissa Boschin jännitteensäädin näytti olevan 20e, mutta onkohan tuon uusimisestakaan mitään iloa?
Tuosta kaasuvaijerista: Asiaa lähemmin tutkittuani itse vaijeri kyllä liikkuu notkeasti ja poljinkin alkuasennossaan, mutta poljin jäykistyy ala-asentoa kohti. Ei itse poljin mahdottoman jäykkä ole, mutta pienen ja tarkan liikkeen aikaansaaminen on hieman hankalaa, ikäänkuin "lepokitka" olisi normaalia suurempi. Hieman hankala kuvailla ilmiötä sanoin...
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Re: Pikkuvikoja: Jäykähkö kaasupoljin ja valojen himmeneminen
^ Joo kyllä tuohon tottumaan alkaa, mutta saisi tuo notkeampikin olla.
Moottoriantenni?Olen jo jonkun aikaa ihmetellyt sellaista "koputusta" joka vaikuttaa tulevan jostain katosta ajon aikana.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2