Kolinaa apparin eturenkaasta, missä vika?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Teemu_P
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesä 22, 2008 19:52
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Kolinaa apparin eturenkaasta, missä vika?

Viesti Kirjoittaja Teemu_P »

Moro

Ongelmahan on seuraavanlainen. Kun ajan pihaan parkkiin auton pienen kynnyksen yli (vinottain tietty) niin apparin eturenkaan kiivetessä kynnyksen yli kuuluu kolahdus ja se tuntuu myös ratissa. Kuskin renkaassa tätä ei ilmene.

Kallistuksen vakaajan kamat on vaihdettu justiinsa ja sen alatukivarren kevytmetalliset helat on uuttavastaavat (ainakin vielä). Iskarit on tiukattu yläpäästä joten niissä ei välystä.

Hyvät neuvot ja vihjeet olis nyt tarpeen. Onko jokin jokin tyyppivika mistä nämä ropposet kilahtaa.. 330tkm lasissa?
Saab 9-5 -99 & 05 2.0T
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Kolinaa apparin eturenkaasta, missä vika?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Alatukivarren takapusla?

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Teemu_P
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesä 22, 2008 19:52
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kolinaa apparin eturenkaasta, missä vika?

Viesti Kirjoittaja Teemu_P »

G-mies kirjoitti:Alatukivarren takapusla?

Matti
Miten tuo on helpointa diagnosoida?
Saab 9-5 -99 & 05 2.0T
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Kolinaa apparin eturenkaasta, missä vika?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Onnistuisikohan siten, että kaveri tarkkailemaan eturenkaiden kohtaa verrattuna lokasuojan kaareen ja sitten kevyesti liikuttelemaan autoa kaasulla ja jarrulla. Jos takapusla alkaa olla tiensä päässä, eturengas liikkuu pyöränkotelossa selvästi pitkittäissuunnassa.

Tai sitten auton alle sorkkaraudan kanssa vääntelemään tukivartta takapäästään sivusuunnassa. Vanha pusla kyllä tuntuu löysälle.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Kolinaa apparin eturenkaasta, missä vika?

Viesti Kirjoittaja patu »

Samanlaisia oireita itselläkin, iskarin yläpää kiristetty-> ei auta.. alatukivarren takapuslat vaihdoin viimeviikolla-> ei auttanut... ne alatukivarren alumiinihelat vaihdettu jokunen vuosi sitten ja näyttävät ehjältä... kolina jatkuu silti... seuraavaksi vois katsoa läpi pallonivelet ei siellä muuta voi enään kolista... 8)
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Teemu_P
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesä 22, 2008 19:52
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kolinaa apparin eturenkaasta, missä vika?

Viesti Kirjoittaja Teemu_P »

patu kirjoitti:Samanlaisia oireita itselläkin, iskarin yläpää kiristetty-> ei auta.. alatukivarren takapuslat vaihdoin viimeviikolla-> ei auttanut... ne alatukivarren alumiinihelat vaihdettu jokunen vuosi sitten ja näyttävät ehjältä... kolina jatkuu silti... seuraavaksi vois katsoa läpi pallonivelet ei siellä muuta voi enään kolista... 8)
Jotenkin on mielessä käynyt sellainenkin vika että siellä hammastangon päissä on ilmeisesti jotkin muoviholkit. Jos näissä on sitä välystä sitten? Onkohan kukaan vaihtanut ikuna näitä (jos niitä nyt on olemassakaan saapissa). Itse vaihdoin ne entiseen corollallallaan sen ja parani tilanne jonkin verran.
Saab 9-5 -99 & 05 2.0T
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
Teemu_P
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesä 22, 2008 19:52
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kolinaa apparin eturenkaasta, missä vika?

Viesti Kirjoittaja Teemu_P »

G-mies kirjoitti:Onnistuisikohan siten, että kaveri tarkkailemaan eturenkaiden kohtaa verrattuna lokasuojan kaareen ja sitten kevyesti liikuttelemaan autoa kaasulla ja jarrulla. Jos takapusla alkaa olla tiensä päässä, eturengas liikkuu pyöränkotelossa selvästi pitkittäissuunnassa.

Tai sitten auton alle sorkkaraudan kanssa vääntelemään tukivartta takapäästään sivusuunnassa. Vanha pusla kyllä tuntuu löysälle.

Matti
Taitaa pitää sorkkiksen kanssa ryömiä sinne alle. Kiitti vinkistä :)
Saab 9-5 -99 & 05 2.0T
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kolinaa apparin eturenkaasta, missä vika?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Yksi mahdollinen kolisija on tuo jousen yläpään laakeri :roll:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kolinaa apparin eturenkaasta, missä vika?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

MacTurbo kirjoitti:Yksi mahdollinen kolisija on tuo jousen yläpään laakeri :roll:
Jep, tämä kolisi itselläkin ja tässäkohtaa kiristely ei auta rakenteesta johtuen.

Samalla kun niitä kolinoita etsii, niin kannattaa myös laittaa kaveri ravistelemaan rattia ja tunnustella raidetankojen sisäpään nivelten välykset puristelemalla suojakumien läpi, niin että pyörä on maassa tai alatukivarsi muuten kuormitettu. Pyörät ilmassa nivel vääntää itsensä välyksettömän tuntuiseksi.
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Kolinaa apparin eturenkaasta, missä vika?

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Alapallonivel piti mulla ääntä montuissa ja kanttareissa. Katsastuksessa tohtori totes väljyyden ja uusi vaihdettiin. Kolina loppui siihen.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Teemu_P
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesä 22, 2008 19:52
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kolinaa apparin eturenkaasta, missä vika?

Viesti Kirjoittaja Teemu_P »

Ongelma ratkesi viikonloppuna rasvamontulla.. Raidetangon pää olikin aikas väljä. Se ei paljastunut kun autoa tunkattiin aiemmin kun kulma kääntyi juuri sen verran että klappi hävisi.

Uusi nivel paikallaan ja taas on mukava ajella.

Kiitoksia arvontaan osallistuneille :P
Saab 9-5 -99 & 05 2.0T
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
Vastaa Viestiin