900i pitkä startti ja kengurubensa
900i pitkä startti ja kengurubensa
Hei,
hankin tuossa viitisen kuukautta sitten ensiautoksi Saab 900i 8v vm.-88. Auto ei ollut todellakaan kallis, eikä myöskään ole mitenkään tiptop-kunnossa. Hyvin se on kuitenkin matkat kulkenut.
Ärsyttävä ongelma auton kanssa on sen silloin tällöin (n. kerran viikossa) vaatima pitkä startti. Joka kerta auto on liikkeelle lähtenyt, jos ei muuten, niin hieman kaasua antamalla. Aluksi käynti on kuitenkin todella nykivää ja epätasaista ja auto yleensä sammuu kotikadun päähän pysähdyttäessä. Siitä kun liikkeelle päästään, mitään ongelmia ei kuitenkaan enää ole.
Lisäksi ykkösellä ajettaessa auto käy lähes aina "kengurubensalla" ja ykkösvaihdetta välttelen siksi mahdollisimman paljon.
Seuraavat osat on ainakin uusittu:
-Polttoainesuodatin
-Ilmasuodatin
-Sytytystulpat
Mikä oireisiin voi olla syynä?
EDIT
Amiskaveri auttoi jaa sääsi tyhjäkäynnin ruuvia. Nyt kelpaa ajella ykköselläkin. Jos kaikki oli tästä kiinni niin eipä iso homma ollut. Keväällä tyhjäkäynti tosin laitettiin korjaamolla kuntoon.
hankin tuossa viitisen kuukautta sitten ensiautoksi Saab 900i 8v vm.-88. Auto ei ollut todellakaan kallis, eikä myöskään ole mitenkään tiptop-kunnossa. Hyvin se on kuitenkin matkat kulkenut.
Ärsyttävä ongelma auton kanssa on sen silloin tällöin (n. kerran viikossa) vaatima pitkä startti. Joka kerta auto on liikkeelle lähtenyt, jos ei muuten, niin hieman kaasua antamalla. Aluksi käynti on kuitenkin todella nykivää ja epätasaista ja auto yleensä sammuu kotikadun päähän pysähdyttäessä. Siitä kun liikkeelle päästään, mitään ongelmia ei kuitenkaan enää ole.
Lisäksi ykkösellä ajettaessa auto käy lähes aina "kengurubensalla" ja ykkösvaihdetta välttelen siksi mahdollisimman paljon.
Seuraavat osat on ainakin uusittu:
-Polttoainesuodatin
-Ilmasuodatin
-Sytytystulpat
Mikä oireisiin voi olla syynä?
EDIT
Amiskaveri auttoi jaa sääsi tyhjäkäynnin ruuvia. Nyt kelpaa ajella ykköselläkin. Jos kaikki oli tästä kiinni niin eipä iso homma ollut. Keväällä tyhjäkäynti tosin laitettiin korjaamolla kuntoon.
Viimeksi muokannut nuu2nut, Ti Elo 26, 2008 20:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 900i pitkä startti ja kengurubensa
Jos se ykkösellä kenguttaa niin moottori käy varmaankin epätasaisesti. Luultavasti sama vika joka koneen sammuttaa. Voisiko huono käynti liittyä siihen kuinka lämmin kone on? Tarkkaileppa...
Re: 900i pitkä startti ja kengurubensa
Kaasuläpän säätö ja tyhjäkäyntiruuvi sotketaan toisinaan. Tyhjäkäyntiä ei säädetä siitä kaasuvipuun vaikuttavasta ruuvista. Jos säätö on tehty väärin, niin ainakin omasta kokemuksesta vaivaksi tulee esim. puolikylmällä koneella liian alhainen tyhjäkäynti.
Sitten tuohon toisinaan vaivaavaan pitkään starttiin. Jos se tulee nimenomaan esim. 30-60min edellisen ajon jälkeen, niin mitä todennäköisimmin syyllinen on lämpöaikakytkin. Kuitenkin kun asian tietää, niin pitää vaan painaa kaasua startatessa tilanteen tullessa eteen tai malttaa pitää starttia käynnissä se jopa 15sekuntia, jonka jälkeen aikakatkaisu tulee. Tuota asiaa siis voi pitää jopa ominaisuutena, joka on muuten otettu huomioon 900:n käynnistysohjeissa ihan siellä käyttöohjekirjassa, joka on tullut auton mukana. Lämpöaikakytkin vaikuttaa nimenomaan ryyppysuuttimeen, joka aktivoidaan startattaessa ja tietyissä malleissa myöskin pulssikytkimellä koneen ollessa kylmänä. Pulssikytkimen toiminnan voi havaita esim. siitä, että kone vastaa suorastaan äkäisesti kaasuun esim. juuri ekat 200m.
Toisaalta, jos kylmästarteissa vaivaa ainainen sammahdus ekalla yrityksellä, niin silloin ohjauspaine on pielessä.
K-jetti jysähtää yleensä muutaman startin pyörähdyksen jälkeen tulille kelissä kuin kelissä (paitsi jos akku on heikko tai tuosta edellisestä ajosuoritteesta on kulunut se 30-60minuuttia).
Sitten tuohon toisinaan vaivaavaan pitkään starttiin. Jos se tulee nimenomaan esim. 30-60min edellisen ajon jälkeen, niin mitä todennäköisimmin syyllinen on lämpöaikakytkin. Kuitenkin kun asian tietää, niin pitää vaan painaa kaasua startatessa tilanteen tullessa eteen tai malttaa pitää starttia käynnissä se jopa 15sekuntia, jonka jälkeen aikakatkaisu tulee. Tuota asiaa siis voi pitää jopa ominaisuutena, joka on muuten otettu huomioon 900:n käynnistysohjeissa ihan siellä käyttöohjekirjassa, joka on tullut auton mukana. Lämpöaikakytkin vaikuttaa nimenomaan ryyppysuuttimeen, joka aktivoidaan startattaessa ja tietyissä malleissa myöskin pulssikytkimellä koneen ollessa kylmänä. Pulssikytkimen toiminnan voi havaita esim. siitä, että kone vastaa suorastaan äkäisesti kaasuun esim. juuri ekat 200m.
Toisaalta, jos kylmästarteissa vaivaa ainainen sammahdus ekalla yrityksellä, niin silloin ohjauspaine on pielessä.
K-jetti jysähtää yleensä muutaman startin pyörähdyksen jälkeen tulille kelissä kuin kelissä (paitsi jos akku on heikko tai tuosta edellisestä ajosuoritteesta on kulunut se 30-60minuuttia).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900i pitkä startti ja kengurubensa
Entä jos vieteri on todella pitkä nimenomaan kylmällä so. yön yli seisseellä koneella? Lämpöaikakytkin on vaihdettu, tuntuu lupaavan mutta ei lähde. Ja kaasua ei kestä. Ikään kuin ryyppy ei menisi päälle. Aiemmista ketjuissa neuvottu virran mittaus ei onnistunut kun yksin yritin töihin päästä lähtemään...
Kannentiiviste on menossa / mennyt eli aikamoiset paineet vesissä. Voiko tuo haitata lämpöaikakytkimen toimintaa -> ei rikasta seosta?
Kannentiiviste on menossa / mennyt eli aikamoiset paineet vesissä. Voiko tuo haitata lämpöaikakytkimen toimintaa -> ei rikasta seosta?
Re: 900i pitkä startti ja kengurubensa
Toimiiko se kylmäkäyntisuutin?
Entäs painevaraaja, pysyykö paineet? Ennen kylmästarttia väännä ainaki 2-3 kertaa virta päälle ja pois niin kauaksi aikaa että bensapumppu pysähtyy... auttaako tämä starttiin?
Nykiminen voi myös johtua myös likaisista suuttimista, jotka voi myös vuotaa paineet järjestelmästä.
Tätä voi helpoimmillaan hoitaa fortella tai muulla vastaavalla aineella.
Tyhjäkäynnin saa heikkoon kuntoon myös rikkinäisellä öljytikunkannen tiivisteellä.
Vaikuttaako käyntiin kun korkkia avaa?
Entäs painevaraaja, pysyykö paineet? Ennen kylmästarttia väännä ainaki 2-3 kertaa virta päälle ja pois niin kauaksi aikaa että bensapumppu pysähtyy... auttaako tämä starttiin?
Nykiminen voi myös johtua myös likaisista suuttimista, jotka voi myös vuotaa paineet järjestelmästä.
Tätä voi helpoimmillaan hoitaa fortella tai muulla vastaavalla aineella.
Tyhjäkäynnin saa heikkoon kuntoon myös rikkinäisellä öljytikunkannen tiivisteellä.
Vaikuttaako käyntiin kun korkkia avaa?
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: 900i pitkä startti ja kengurubensa
Täytyy kokeilla suutinta hyppypiuhalla iltasella. Saattaa olla ettei toimi.
Paineet pysynevät. Ongelma on pahentunut sitä mukaa kun pulputus paisuntasäiliössä on voimistunut...eli remppa on joka tapauksessa edessä, mutta oikeastaan eniten jäin miettimään, että onko kansipahvivialla vaikutusta muutenkin käynnistysongelmaan (muutenkin kuin että yhdessä pytyssä on vettä
). Valkoista höyrypilveä ei kuitenkaan vedä perässään (vielä), mutta selvästi vuotavat paineet. Kun lämpöaikakytkimen irrotin kylmästä koneesta, ampui vedet metrin korkeuteen...
Paineet pysynevät. Ongelma on pahentunut sitä mukaa kun pulputus paisuntasäiliössä on voimistunut...eli remppa on joka tapauksessa edessä, mutta oikeastaan eniten jäin miettimään, että onko kansipahvivialla vaikutusta muutenkin käynnistysongelmaan (muutenkin kuin että yhdessä pytyssä on vettä

Re: 900i pitkä startti ja kengurubensa
Se, ettei kestä kaasua kylmänä ja ettei käynnisty kunnolla voisi kyllä johtua ohjauspainesäätimestäkin. Olen nimittäin kokeillut käyttää 900i -88:ia ilman ryyppysuutinta. Se lähtee käyntiin ihan hyvin kesäkelillä ilmankin. Tosin joutuu vähän pidempään starttaamaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900i pitkä startti ja kengurubensa
Voi olla nuin. Ja voi olla tarpeetonta aprikoida käynnistyvyyttä niin kauan kuin kannen tiiviste on vaihtamatta; aiemmin käynnistyi kohtuu hyvin. Ratkaisin asian miehekkäästi ja laitoin pelin varaosa-autoineen myyntiin 
