8v kone kalkattaa
8v kone kalkattaa
Tämä on kai se k-jet, 8v kone katilla...
Kalkattaa kylmänä erittäin selkeästi, lämpimänä ei juuri ollenkaan. Tämä on tällainen saappi johon tein kansirempan. Koneella oli varmasti ajettu jonkin matkaa vuotavalla kannella. Muuten auto kulkee nätisti, paitsi käy tyhjäkäyntiä huonosti puolilämpimänä. Jos vertaan sitä toiseen saappiin (voi jestas, nyt niitä on kaksi pihassa) niin toinen pitää ikävää mekkalaa kun sille antaa yli 3000 kierrosta, mutta tämä kalkattava kuulostaa taas hyvältä kierroksilla, lämpimänä siis.
Mikä mahtaisi olla vikana tai miten haen vikaa?
Kalkattaa kylmänä erittäin selkeästi, lämpimänä ei juuri ollenkaan. Tämä on tällainen saappi johon tein kansirempan. Koneella oli varmasti ajettu jonkin matkaa vuotavalla kannella. Muuten auto kulkee nätisti, paitsi käy tyhjäkäyntiä huonosti puolilämpimänä. Jos vertaan sitä toiseen saappiin (voi jestas, nyt niitä on kaksi pihassa) niin toinen pitää ikävää mekkalaa kun sille antaa yli 3000 kierrosta, mutta tämä kalkattava kuulostaa taas hyvältä kierroksilla, lämpimänä siis.
Mikä mahtaisi olla vikana tai miten haen vikaa?
Re: 8v kone kalkattaa
Joo ja radio kovemmalle 

Re: 8v kone kalkattaa
Ex 900i -88 kalkatti kanssa kylmänä, mutta ääni hiljeni koneen lämmetessä. Liekkö ollut kilometreillä osuutta asiaan? 407tkm ajettuna se meni paaliin. Enpä olisi moisesta kovinkaan huolissani, kun kerran lämpimänä hiljenee.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 8v kone kalkattaa
Kalkatus kylmänä johtuu useimmiten männänhelmoista. Saabissa ja Volvossa paremminkin iän myötä tuleva ominaisuus, ei vika.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 8v kone kalkattaa
Kyse on vaan yhdestä tai kahdesta pytystä. Voisiko rikkinäinen suutin aiheuttaa nakutusta eli kalkatusta?
Re: 8v kone kalkattaa
en usko että suutin mitään kalkatusta näissä aiheuttaa toisin kuin riisseli peleissä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: 8v kone kalkattaa
Minulla on ollut kaksi 8-venttiilikoneella olevaa ysisatasta, ja molemmat pitivät kalinaa kylmänä. Männänhelmoista se ääni todennäköisesti tulee. Vähän ärsyttävän kuuloista se kalina on, mutta koneella ajelee varmasti vielä pitkään.
Toinen noista entisistä satkuistani on vielä ajossa uudella omistajalla ja mittariin on tullut lisää jo päälle 50tkm. Sama kalina sieltä koneesta tuntuu kuuluvan edelleen, mutta eipä tuo ole uutta omistajaa haitannut, kehui vaan, että hyvän auton möin hänelle.
Toinen noista entisistä satkuistani on vielä ajossa uudella omistajalla ja mittariin on tullut lisää jo päälle 50tkm. Sama kalina sieltä koneesta tuntuu kuuluvan edelleen, mutta eipä tuo ole uutta omistajaa haitannut, kehui vaan, että hyvän auton möin hänelle.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Re: 8v kone kalkattaa
Ja minä kun oon kuullu ja luullu että vaan 16-venttiiliset 2,1-litraiset kalkattaa kylmänä.
Aikasemmin en oo kuullu ainakaan pahemmin että 8-venttiilinen kalkattais kylmänä. Vaan että nää saattaa aina vähäsen raksuttaa lämpiminä.
Niin tuskin pienestä kalkatuksesta on syytä huolestua mitenkään. Itsekin olen saanut tutustua tähän ilmiöön kun tuo noin 500tkm ajettu pitää kolkotusta kylminä pakkasaamuina. Taikka siis ainakin piti ennen Resurs-lisäaineen käyttöä.
Aikasemmin en oo kuullu ainakaan pahemmin että 8-venttiilinen kalkattais kylmänä. Vaan että nää saattaa aina vähäsen raksuttaa lämpiminä.
Niin tuskin pienestä kalkatuksesta on syytä huolestua mitenkään. Itsekin olen saanut tutustua tähän ilmiöön kun tuo noin 500tkm ajettu pitää kolkotusta kylminä pakkasaamuina. Taikka siis ainakin piti ennen Resurs-lisäaineen käyttöä.
SAAB
Re: 8v kone kalkattaa
Laitoin koneen käyntiin ja heiluttelin suuttimia, ne nimittäin heiluu ihan käsivoimin vähäsen...? Kalkatus hävisi kokonaan vähäksi aikaa. Aina se on kylmänä kalkatellut ennen. En usko että oli sattumaa vaan luulen että joku pytty haukkaa ilmaa suuttimen tiivisteen välistä plus saattaa suuttimissakin olla vikaa. (Laiha soppa, aiheuttaa nakutusta).
En ole koskaan suuttimia irrottanut tai muuta huoltoa niille tehnyt niin kysynkin:
Jos menen nyt irrottamaan suuttimet ja vaihdan niihin vain tiivisteet niin meneekö ne polttoaineputket helposti rikki? Ne on kuitenkin jäykkää tavaraa ja melko vanhat, melkein 20 vuotta... Ja tosiaan onko normaalia että suuttimet heiluu hieman käsivoimin?
Suuttimissa on käsittääkseni vain pieni aukko josta bensa pääsee läpi. Jos suuttimille asti on päässyt moskaa niin auttaiskohan pelkkä niiden irtiottaminen ja putsaus?
Kertokaa suuttimista
En ole koskaan suuttimia irrottanut tai muuta huoltoa niille tehnyt niin kysynkin:
Jos menen nyt irrottamaan suuttimet ja vaihdan niihin vain tiivisteet niin meneekö ne polttoaineputket helposti rikki? Ne on kuitenkin jäykkää tavaraa ja melko vanhat, melkein 20 vuotta... Ja tosiaan onko normaalia että suuttimet heiluu hieman käsivoimin?
Suuttimissa on käsittääkseni vain pieni aukko josta bensa pääsee läpi. Jos suuttimille asti on päässyt moskaa niin auttaiskohan pelkkä niiden irtiottaminen ja putsaus?
Kertokaa suuttimista

Re: 8v kone kalkattaa
Tiivisteet menee kovaksi ajan oloon. Vaihda ne uusiin. Suutinputket ripsahtelee poikki tosi helposti. Minulla on ton 99:n kanssa mennyt muistaakseni jo 3kpl poikki. Viimeksi meni silleen, että lämmityslaitteen kennoa vaihtaessani lipesi käsi touhutessa ja kopsahti putkeen...
Suuttimissa itessään on suodatin ja muutenkin ihan kokemuksesta, jos k-jettiin menee roskia, niin ensimmäisenä se määräjakaja rupeaa sekoilemaan, ei suuttimet. Lisäksi niissä k-jetin suuttimissa on itessään suodatin sisällä. Sitä ei voi puhdistaa, mutta se kuitenkin suojaa ite suutinta lialta.
Suuttimissa itessään on suodatin ja muutenkin ihan kokemuksesta, jos k-jettiin menee roskia, niin ensimmäisenä se määräjakaja rupeaa sekoilemaan, ei suuttimet. Lisäksi niissä k-jetin suuttimissa on itessään suodatin sisällä. Sitä ei voi puhdistaa, mutta se kuitenkin suojaa ite suutinta lialta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 8v kone kalkattaa
Mistäs niitä putkia saa?
Re: 8v kone kalkattaa
Suutinten tiivisteet vuotivat. Tyhjäkäynti tippui sellaisen 200-300 kierrosta kun laitoin tiivisteet vähän tiiviimmin. Kolina silti jäi...
Vinkkinä, että jos suuttimet heiluu ihan sormivoimin paljonkin niin on aika vaihtaa niiden tiivisteet.
Vinkkinä, että jos suuttimet heiluu ihan sormivoimin paljonkin niin on aika vaihtaa niiden tiivisteet.
Re: 8v kone kalkattaa
Me ollaan serkun kanssa purettu puolentusinaa saabia varaosiksi. Niistä on napsittu talteen nuo putket...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 8v kone kalkattaa
Ääni kirjoitti:
Tämä on kai se k-jet, 8v kone katilla...
Kalkattaa kylmänä erittäin selkeästi, lämpimänä ei juuri ollenkaan.
Joku pistänyt sinunkin koneeseen TAKOmännät?
Tämä on kai se k-jet, 8v kone katilla...
Kalkattaa kylmänä erittäin selkeästi, lämpimänä ei juuri ollenkaan.
Joku pistänyt sinunkin koneeseen TAKOmännät?
