Vaihteiston nykäisyt

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
TID2.2
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Elo 17, 2007 12:31

Vaihteiston nykäisyt

Viesti Kirjoittaja TID2.2 »

Tässä kuva hallintaventtiilistä. http://www.sonnax.com/TDIFCSPREAD-02-08.pdf
Nykäisyt johtuvat todennäköisesti kun likainen öljy menee venttilikarojen väliin ja jumittaa karan ja tämän jälkeen kun ohjelma kytkee vaihtamisen pakkapaineet kohdalleen ja sitten kara irtoaa jolloin pakka kytkeytyy nopeast täydellä toiminta paineella, joka tuntuu kolauksena ja nykäisynä. Vika voi myös olla viallisessa venttiilikoneistossa, koneiston jousissa tai kytkentä solenoidissa. Jos vika on näissä edellämainituissa, niin uuden softan ajosta ei ole apua. Jos vaihteiso öljy on muuttunut ruskeaksi ja haisee voimakkaasti on pakoissa tapahtunut jo luistoa, joka muutuu lämmöksi ja polttaa öljyn, sekä massalevyistä kuluu pinta joka värjää myös öljyä ruskeaksi. Öljyn puhtaana pysymisen edellytyksenä on vaihtoväliä pinennettvä tai asentaa ulkopuolinen suodatin lauhdutin linjaan.
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Vaihteiston nykäisyt

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

TID2.2 kirjoitti:Nykäisyt johtuvat todennäköisesti kun likainen öljy menee venttilikarojen väliin ja jumittaa karan
Juuri näin.
TID2.2 kirjoitti:asentaa ulkopuolinen suodatin lauhdutin linjaan
Eli toimiiko laatikko oikein jos lauhdutin linjaan lisätään virtausvastusta (eli pumppu jaksaa pumpata myös kun patruuna on tukossa ja öljy menee ohivirtausventtiilin kautta). Suodatin on jäänyt laittamatta kun en ole ollut varma että lauhdutin piiristä ei oteta virtausta muualle.
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Vaihteiston nykäisyt

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Jos tiedät, niin vastaisitko.
Ei viitsi omaan autoon kokeilla toimiiko laatikko suodattimen asennuksen jälkeen oikein vai meneekö laatikko peräti rikki.
TID2.2
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Elo 17, 2007 12:31

Re: Vaihteiston nykäisyt

Viesti Kirjoittaja TID2.2 »

En pysty nyt vastaamaan, koska minulla ei ole tällä hetkellä saatavissa öljynvirtausta l / min eikä paine arvoa bar ja maximi painearvoa virtausvastukselle kyseiselle vaihteistolle. Suodatin olisi todennäköisesti 10 mikr. matalapaine suodatin. Suodattimia löytyy Bosch Rexroth tai muilta vastaavilta hydrauliikan alan liikkeistä. Jos autoon vaihdetaan merkkiliikkeessä uusi automaatti niin tällöin käsittääkseni totutusajo tehdään siten, että lauhdutin linjassa on ulkopuolinen suodatin. Mikäli jollakin on tietoa tämän suodatinsarjan sisällöstä säästäisi tämä tieto turhilta tutkimuksilta ja poistaisi asennettuna monet automaatin toimintahäiriöt. Vastaavanlaisia ulkopuolista suodatinsarjoja käytetään menestyksekkäästi raskaissa työkoneissa, sekä linja, että kuorma-autojen automaateissa. Tukkeutuminen ei tulisi olemaan ongelma, koska suodatin jalkaan on saatavilla paineanturi merkkivalolle tai indikaattori mittari. On myös automaatin toiminnan kannalta parasta käyttää valmistajan suosittelemaa öljylatua. On myös aiheellista selvittää vaihteisto-ongelman yhteydessä vuotaako vaihteistoöljy lauhdutin glygolia vaihteistoöljyyn. Tämä edellyttää sitä, että ko. tapauksessa vaihteistoöljy jäähdytetään moottorin jäähdytysnesteeseen. Vaihteiston pakkojen massalevyt eivät kestä glygolia hyvin pieniäkään määriä. Massalevyjen pinnat pehmenevät ja irtoilee pieniä murusia/jauhoa öljyn sekaan ja värjäävät öljyn ruskeaksi aiheuttaen hallintaventtiilin karojen jumiutumista ja solenoidien toiminta häiriöitä.
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Vaihteiston nykäisyt

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Suodatin kyllä löytyy. Itse laitan 5 um tai 7 um (Beta arvolla 1000) lasikuitufiltterin jos laitan, mutta suodatinrungossa oleva 3,4 bar ohivirtaus venttiili määrittää max. painehäviön mikä laatikon pumpun/lauhdutuspiirin täytyy moitteetta sietää. Eli jos joku tuntee laatikon sielunelämää voisi kertoa toimiiko vai ei ja miksi ei jos ei.
TID2.2
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Elo 17, 2007 12:31

Re: Vaihteiston nykäisyt

Viesti Kirjoittaja TID2.2 »

Tässä vaihteiston hajoitus/varaosakuvan linkki. Hae Googlella aisin warner 55 hydraulic niin tästä pääset eteenpäin jos kuvista on jollekkin apua.



[PDF] Aisin Warner 55-50SNTiedostomuoto: PDF/Adobe Acrobat
Retro Fits All 55-50SN Transmissions With 21.5mm Input Shaft ... Test Plate for Hydraulic. Test Tool TOOL.139 .................. 99-ON. 5550.TOOL01.
http://www.automaticchoice.com/Catalogue/aw_55-50.pdf - Samankaltaisia
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Vaihteiston nykäisyt

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Kiitos avusta.
Tutustun tätä kautta aiheeseen.
TID2.2
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Elo 17, 2007 12:31

Re: Vaihteiston nykäisyt

Viesti Kirjoittaja TID2.2 »

Tässä vielä linkki, Googlella haettava.

Adapting to the AW55-50SN valve body
kaseva
"Viggen"
Viestit: 619
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Vaihteiston nykäisyt

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Kuinkas paljon sitä voi luottaa merkkiliikkeen huoltokirjaan tässä suhteessa? Tuossakin meidän ropposessa on 110 tkm huollossa vaihteistoöljyt vaihdettu, ja huoltokirja on muutenkin aukoton. Silti nyt kun alkaa olla 130 tkm lasissa niin yht'äkkiä laatikko on alkanut nypyttämään entistä enemmän ja välillä ohituksiin lähdettäessä on lieviä vaikeuksia päättää millähän pykälällä sitä tällä kertaa mentäisiin.

Onko nyt käynyt huono tuuri lootan suhteen, vai onko tämä(kin) normaalia kuluvan osan vanhenemista ko. mallissa? 120 tkm taitaa olla jonkinlainen rajapyykki 9-5:lle, sen jälkeen se vain repeilee. Huoh. :|
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
kaseva
"Viggen"
Viestit: 619
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Vaihteiston nykäisyt

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Eipä pelasta osien hajoamiselta huollot saati kauniit ajatukset, ei. V***taa vaan kun satuin ostamaan sen maailman ainoan 9-5:en johon nämä ominaisuudet on asennettu. Varmaan ovat tämän hintaluokan autossa olleet vakiovarusteena.

Jotain positiivista sentään! Se oli se kiristin kun mekkaloi siellä konehuoneessa kun rattia käänteli. Nyt on uusi kiristin paikallaan, ja pärinä on enää lievää kurahtelua parkkiruutuun veivattaessa. Koska olen jo ymmärtänyt, että sen kuuluukin pitää ääntä niin sen puoleen kaikki kunnossa. Samalla vaihtui ilmeisen loppuunajettu kammenstefa, josko öljyt alkais nyt pysymään koneessa.

Maanantaikappale on maanataikapale, ei voi mitään. Iso Huoh. :|

edit: On se silti vaan niin hieno. Pysyis vaan kasassa, stana.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Vaihteiston nykäisyt

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Meillä on 2007 TurboPilotin voimansiirrossa jossain matkalla väljää, huomaa kolahduksesta vasemmalta (?) kun veto menee päälle esim. risteyksissä rullauksen jälkeen. Kilometrejä äänen ilmaantuessa siinä 13000, nyt alkaa olla 17000. Epäilyksiä on tasauspyörästön suuntaan. Vian pitäisi kuulemma pahentua, että voitaisiin löytää..
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Vaihteiston nykäisyt

Viesti Kirjoittaja Eski »

Meitin turbopilotissa (29K mittarissa) on esiintynyt samanlaista oiretta, ettei olisi jonkinlainen ominaisuus...

Eski
Sabaman
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vaihteiston nykäisyt

Viesti Kirjoittaja Sabaman »

Moro
Osaako joku sanoa minkä osan ostan ja vaihdan kun automaatin vaihto 2>1, eli alaspäin vähän ottaa vastaan ja kuuluu pieni kolahdus tai itseasiassa naksahdus?
Luulen että siellä ei joku liu tarpeeksi alhaisella paineella tai jotain. Öljyhuuhtelut ei auttaneet ja nyt sillä naksumisella on ajettu varmaan 40tkm kun ei ole pahentunutkaan.
Toinen vika on parkki asennosta kepin vetäminen pois. Silloin tuntuu että se ei haluaisi tulla.
Eli osanumeroa tai palikan nimee kehiin, kiitos.
Saabismi on seikkailu
9-5 2,0t aut. -00 Business
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Vaihteiston nykäisyt

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Ristom kirjoitti:Meillä on 2007 TurboPilotin voimansiirrossa jossain matkalla väljää, huomaa kolahduksesta vasemmalta (?) kun veto menee päälle esim. risteyksissä rullauksen jälkeen. Kilometrejä äänen ilmaantuessa siinä 13000, nyt alkaa olla 17000. Epäilyksiä on tasauspyörästön suuntaan. Vian pitäisi kuulemma pahentua, että voitaisiin löytää..

Kyllähän tuo laatikko tekee volvoissakin ihan samaa, eli suht hiljaiseklla nopeudella tultaessa risteykseen ja painettaessa uudestaan kaasua, kolauttaa hieman ja nykäisee kun veto menee päälle. Itse asiassa TM taisi joskus V70:n 5-vaihteisen laatikon tulon yhteydessä avautua kolahduksesta.

Oma 9-5 on tehnyt tuota tosiaan alkaen 100 tkm nurkilta, jolloin sen hommasin, ei ole pahentunut eikä parantunut sen jälkeen. Nyt on mittarissa noin 190tkm.

Uudemmassa 6-vaihteisessa TTiD:ssä huomaa samantyyppistä nykäisyä, muttei kolahdusta, mutta katsotaan ilmestyykö ominaisuus siihenkin ajan myötä.



Päättelynä siis, että nykäisy/kolahdus on aisinin uudempien automaattilootien ominaisuus.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Vaihteiston nykäisyt

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

9-5T kirjoitti:Vaihdatan momentti varren samalla kun laatikon öljyt niin ei ehdi nykimään.

Mikä momenttivarsi on kyseessä? Joku laatikon tuki, en ole koskaan ajatellutkaan?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin