Koeajolla 9-5 Aerolla vm 01

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Koeajolla 9-5 Aerolla vm 01

Viesti Kirjoittaja Famnium »

Kävinpä tuossa koeajamassa vuoden 01 9-5 Aero wagonia.
Auto näytti todella hienolta ja tuntui mahtavalta.
Mutta täytyy sanoa rehellisyyden nimissä että kyllä tuo tonnari on parempi ajaa ja ohjaus/kytkin/voimansiirto toimii jämäkämmin tonnarissa, vaikka 9-5 oli kirjan mukaan asiallisesti huollettu.
Alustasta sen verran että olisin odottanut hieman jämäkämpää alustaa kun aero kuitenkin on, mutta taitaa olla vanhojen kunnon saabien aikakausi ohitse.
Tämä on kuitenkin vain oma mielipide enkä yleistä millään lailla että kaikki uudemmat olisi paskoja, mutta ostamatta jäi..
ja penkkikin oli manuaali säädöillä.. onhan tonnari aeroissa sentään vakiona sähkösäätö..
:)
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Koeajolla 9-5 Aerolla vm 01

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Famnium kirjoitti:taitaa olla vanhojen kunnon saabien aikakausi ohitse.
Kuva
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Koeajolla 9-5 Aerolla vm 01

Viesti Kirjoittaja Famnium »

ei näy tuo kuva..
edit:ja yht äkkiä rupes näkymään.. niin GM..
eipä sen enempää tarvi sanoa, vaan kaksi kirjainta kertoo kaiken..
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Koeajolla 9-5 Aerolla vm 01

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Niin tai näin, mutta todellisuus on kuitenkin se että oli auto mikä tahansa niin sen kanssa on kyllä "elettävä" pikkuisen pitempään kuin vartin/tunnin tai päivän verran ennen kuin pystyy mitään kovin asiallisia arvosteluja tekemään.
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Koeajolla 9-5 Aerolla vm 01

Viesti Kirjoittaja Famnium »

Onhan tuo näinkin mutta usein käy sitten niin että kun aikansa elää huonon auton kanssa niin tulee ihmisen tunteet joissain määrin esiin negatiivisessa tai positiivisessa valossa ja on täten enää huono arvioimaan totuutta :D
kuten sanoin oli tuo minun mielipiteeni, kyllä minä asenteeltani kuitenkin lähdin ajamaan meiningillä "vähänkö mahtava aero, jee "
:D :mrgreen:
pitäiskö vaihtaa nimeksi Dr.Phil..
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Koeajolla 9-5 Aerolla vm 01

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Famnium kirjoitti:pitäiskö vaihtaa nimeksi Dr.Phil..
Älä nyt sentään, se yksi riittää kyllä ihan hyvin.. :P

Mutta muistan esim. kun itse ekan kerran otin 9-5:n illaksi lainaksi, oli joku pappalinear-wagoni automaatilla, niin ei se silloin kyllä mitään erityisempiä omistushaluja herättänyt.. :) Mutta näin vuoden ajojen jälkeen tuolla omalla niin ei sitä kyllä oikein millään saisi suostutettua toisella autolla lähtemään, ainakaan jos siinä kuskinpenkissä "joutuu" olemaan vähän kauemmin. On se vaan niin rentouttava ja valmiiksi tehty peli tuo. Enkä edes viitsi kenenkään mieltä pahentaa kertomalla miltä tuntuu hypätä tonnarin rattiin tänä päivänä. :wink:
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Koeajolla 9-5 Aerolla vm 01

Viesti Kirjoittaja Famnium »

näinhän se on varmasti myös.. :D
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koeajolla 9-5 Aerolla vm 01

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Itsellä 9000CDE 2,3T vm-95 hyvä auto, mutta jos 9-5 vertaa niin kyllä 9-tonninen suhisee maantiellä reilusti enemmän/ kytkin huonompi(monta testattu), muutenkin ihmetellyt 9000 tonnisten lyhytliikkeistä/ jäykähköjä kytkimiä.
Ja Saab ja Saab 9000= Tipo4 projektin tuotos italiailaisen/ruotsalaisen design/ on Fiat/Alfa/Lancia yhteistyötä alustassa.
9-5 pohjautuu GM pohjalevylle mutta muuten taitaa olla enemmän Saab?
Ainakin Scanian koneet on molemmissa autoissa..
Tiedä nyt sitten...
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Koeajolla 9-5 Aerolla vm 01

Viesti Kirjoittaja Famnium »

tai sitten oma tonnari on "helmi" yksilö ja kyseinen aero oli juuri se huono yksilö..
oli sillä sentään jo 180 000 mittarissa joten jos ei perus jousia iskareita sun muita ole vaihdettu koskaan niin kaipa nekin väsyy ja muut asiat myös..
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Koeajolla 9-5 Aerolla vm 01

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Älä välitä.

En minäkään tykännyt kun taannoin kävin ajamassa UUTTA 9-5 Wagon Hirchiä.
Liian herkkä, ja löysä.
Kun olisi työntänyt keitettyä spagettia.
Hiljaisuudesta en tiedä, kun se täristi niin perhanasti ettei mitään ääniä erottanut.

Kaikinpuolin surkea esitys, en tykännyt.
Koeajon jälkeen kun istuin Tonnariin niin tuntui kuin olisi istunut kotisohvalle.

Mikä sitten ammuttiin ulos tykinsuusta :twisted: :twisted:

Lopputuloksena oli että 9000 forever, tai ainakin niin pitkään kun niitä saa....
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Koeajolla 9-5 Aerolla vm 01

Viesti Kirjoittaja Famnium »

MacTurbo kirjoitti:Lopputuloksena oli että 9000 forever, tai ainakin niin pitkään kun niitä saa....
Täysin samaa mieltä..
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koeajolla 9-5 Aerolla vm 01

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Jep

En itsekään innolla vaihda 9 tonttua pois 9-5:seen, koska 9 tonninen kevyempi ja muutenkin tutumpi ja helpompi(ilmanputsari hyvä esimerkki).Ainoastaan suhinat ja kytkimen vaihtaisin.
Lähiaikoina ajanut(pakosta) 04 Avensin 1,6 vvti(vai mikä) ja 07 jetta diesel ja kyllä oli kiva ajaa sen jälkeen 2.3T 9-tonnista.
Eli kai se sitten seuraavaksi vaihtuu 9-5:seen, ei kyllä innosta heti huomenna koska ainakin joutuu heittämään tukun rahaa väliin...
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Koeajolla 9-5 Aerolla vm 01

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Famnium kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:Lopputuloksena oli että 9000 forever, tai ainakin niin pitkään kun niitä saa....
Täysin samaa mieltä..
Olin minäkin vielä vuosi sitten.. :D Mutta onneksi tuli silti hankittua tuo ikäänkuin hiukan vasten omaa mieltä, olisi muuten näittenkin mahtavuus käytössä jäänyt toistaiseksi kokematta. :)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Koeajolla 9-5 Aerolla vm 01

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tri-Lo kirjoitti:
Famnium kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:Lopputuloksena oli että 9000 forever, tai ainakin niin pitkään kun niitä saa....
Täysin samaa mieltä..
Olin minäkin vielä vuosi sitten.. :D Mutta onneksi tuli silti hankittua tuo ikäänkuin hiukan vasten omaa mieltä, olisi muuten näittenkin mahtavuus käytössä jäänyt toistaiseksi kokematta. :)
No pakko se on noihinkin joskus tutustua, mutta ei vielä... ei vielä...
Vasta keväällä heitettiin pussihousutkin pois :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Koeajolla 9-5 Aerolla vm 01

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mutta täytyy sanoa rehellisyyden nimissä että kyllä tuo tonnari on parempi ajaa ja ohjaus/kytkin/voimansiirto toimii jämäkämmin tonnarissa, vaikka 9-5 oli kirjan mukaan asiallisesti huollettu.
Osittain voin ollakin kanssasi samaa mieltä 9000 vs 9-5:stä, mutta nimenomaan ohjaus/kytkin/voimansiirto tonnarissa täysin uusilla osilla on epämääräinen. Eritoten voimansiirto/kytkin yhdistelmä. Ei tarvi kummoista Corollaa, että vaihteisto on napakampi ja toimii tarkemmin. 9000:ssa heiluu kone/laatikko paketti huomattavan paljon kovissa kiihdytyksissä. Siihen jos vielä vanhat tuet ja puslat niin kyllonhyvä.

9-5 kärsii ihan samoista asioista. Molemmissa autoissa vaihteensiirto on tiukka kuin lusikka puurossa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin