Pitäisikö jo vaihtaa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Rly
"Kaasari"

Pitäisikö jo vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Rly »

Tervehdys teille, arvoisat Saabistit. Autoista juurikaan ymmärtämättömänä naisihmisenä kyselen teidän kokeneempien mielipidettä tällä hetkellä mieltäni askarruttavaan kysymykseen.

Meillä on Saab 9000i Combi Sedan vm. -88. Meidän rakas Wanha Rouva on palvellut meitä hyvin jo kahdeksan vuotta, on tosimiellyttävä ajettava, eikä ole kertaakaan jättänyt tielle, vaikka sillä on ajettu rapiat 303 tkm.

Nyt auto ei mennyt läpi katsastuksessa ruostevikojen vuoksi. Ruostetta vas. etuoven saranapinnassa, oven alareunassa ja takaovessa samoin. Myös vasemman takapyörän roiskesuojan reuna on ruostevaurioitunut.

Teknisesti auto on merkkikorjaamon mukaan hyvässä kunnossa, siihen on juuri uusittu kumipalje, o-rengas, Gasket/KS-sarja, jarruputki, ilmausruuvi, laakerituki ja polttoainetankin panta, eli töineen yli 700 euron remontti. Annoin tehdä remontin, kun korjaamo vakuutti etteivät ruosteviat ole esteenä katsastuksessa, kun eivät ole kantavissa osissa.

Mitä te minun asemassani tekisitte? Laitattaisitte ruosteviat, katsastaisitte auton ja myisitte sen kiiruusti pois vai ajelisitteko sillä vielä vuoden-kaksi?

Kiitän vastauksistanne jo etukäteen :D
V-M
"Hölösuu"

Re: Pitäisikö jo vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ajelisin niin kauan kun se tekniikka kestää ja katsatus mies sen hyväksyy...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
JiiVee
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Paljon pitäisi laittaa rahaa saadaksesi merkittävästi paremman auton. Kilometrimäärä ei ole ysitonniselle paha.

Jos olisi minun autoni niin laittaisin ruosteviat kuntoon ja ajaisin niin pitkään kun toimii luotettavasti.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Nyt auto ei mennyt läpi katsastuksessa ruostevikojen vuoksi. Ruostetta vas. etuoven saranapinnassa, oven alareunassa ja takaovessa samoin. Myös vasemman takapyörän roiskesuojan reuna on ruostevaurioitunut.
Olisikohan sieltä löytynyt myös muuta....
Nämä kun ei tietääkseni ole kantavia rakenteita..
Tai sitten on rimaa nostettu roimasti.

Ja noitten kuvailemiesi vikojen takia ei SAABia vielä kannata laittaa kiertoon.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Juuseri
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Juuseri »

itsellä ovien alareunat alkaa olemaan aika haperot, yhdessä ovessa löytyy jo reikä. Mitä luulette voiko pompata tuon takia katsastuksesta? Ja vaikuttaako takakaaret myös katsastukseen? Jos ei mee läpi niin pitää vähän paikkailla tuota ennen katsastusta.
Saab 9000 2.3i -92
MacTurbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Minäkin korjaisin tuota vielä, ja pitäisin muutaman vuoden.
Tosin kuulostaa ihmeelliseltä tuo hylkäyssyy...

Vai oliko hylkäys pelkästään tuon ruostuneen saranan takia?
Kannattaisi ehkä lukea katsastuspaperit vielä kerran.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Rly
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Rly »

Hm.... Ai 303 tkm ja rapiat ei vielä ole tonnarille paljon? Tuopa oli hyvä tieto, kiitos siitä. Millaisia mittarilukemia te sitten alatte pitää paljoina?

Merkkikorjaamo oli meidän Wanhan Rouvan hylystä yhtä hämmästynyt kuin minäkin 8O . Heidän mielestään kun auton ruosteviat ovat pelkästään kosmeettisia eivätkä ulotu kantaviin rakenteisiin. Olin moneen kertaan vannottanut katsastushuoltotilauksen yhteydessä heitä etsimään ja tarkistamaan kaikki autosta löytyvät ruosteviat ja antamaan niistä minulle arvionsa, ennenkuin annoin luvan tehdä 750 euron remontin. Loppulasku oli 806 euroa (sis. katsastusmaksun) ja auto hylättiin nimenomaan ruostevikojen vuoksi.

Katsastusaseman antamassa tarkastuskortissa lukee tarkkaanottaen näin:

Kori/Ovi ja saranat Takana Ruostevaurioitunut

Ovi ja saranat Vasemmalla edessä Ruostevaurioitunut

Roiskesuoja Vasemmalla takana Reuna ruostevaurioitunut

Kaikkien kohdalla lukee että Korjattava hitsaamalla ja Jälkitarkastus

Harmittaa vietävästi, että Wanhan Rouvan eleganssi ehti vähän ruostua :evil: . Mieheni sairasti vaikeasti pari vuotta (kuoli juuri) eikä enää jaksanut autoasiaan paneutua. Minä taas en ymmärtänyt :oops: .

Alan nyt kallistua sille linjalle, että laitatan auton ruosteviat kuntoon ja ajelen sillä vielä toivottavasti pari vuotta. Auto on minulle välttämätön kauppakassi, sillä matkaa lähimpään ruokakauppaan on 16 kilsaa. Vuosittain tulee ajokilometrejä vain noin 2000-3500 kilsaa, joten vaihtaminen pienempikulutuksiseenkaan ei noilla kilometrimäärillä liene oleellista :?: Enemmän panen painoa sille, että auto on tuttu ja turvallinen, erittäin miellyttävä ja vakaa ajettava.

Suuret kiitokset kaikille vastanneille hyvistä neuvoista, joita jatkossakin mielelläni luen :wink: .
Sonett73
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moikka Saabistit!

Olen kuullut isojen poikien keskustelevan katsastusasemalla, että ovet ovat kotelorakennetta ja sivutörmäyssuojan takia ne pitää olla ehjät. Eli korjattava vastaamaan alkuperäistä lujuutta hitsaamalla.

Takana likasuojien reunat kuuluvat Saab 9000:ssa korin kantavaan rakenteeseen eli sama juttu kuin edellä.

Ja varsinkin riisikupeissa ja vokkipannuissa näkee ruostuneita etulokasuojien reunoja - ajatelkaapas mitä se käytännössä meinaa. Jos tälläinen auto törmää jalankulkijaan, niin terävät ruosteiset lokasuojanreunat repivät hänen jalkansa auki. Mitätön törmääminen voi koitua helposti jalankulkijalle kohtalokkaaksi verenhukan takia! Eli ajatelkaa itseänne ja muita. Onneksi meillä sivistysvaltiossa on katsastusjärjestelmä!

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
9000LPT
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Minkä värinen auto on? Aika monella klubilaisella on myynnissä ovia, joissa on pinta ruosteita. Itse olen myynyt kuskin puolen ovia, jotka menevät autossa vielä muutaman vuoden ilman paikkausta 20€ hintaan/kpl, mutta kiinnostus on ollut aika vähäistä.

Kannattaa katsella purettavia autoja romuttamolta ja myyntipalstalta, niin voi löytyä samaa väriäkin, jolloin tulee halvemmaksi vaihtaa ovet kuin yrittää paikata vanhoja.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Rly
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Rly »

9000LPT kirjoitti:Minkä värinen auto on? Aika monella klubilaisella on myynnissä ovia, joissa on pinta ruosteita. Itse olen myynyt kuskin puolen ovia, jotka menevät autossa vielä muutaman vuoden ilman paikkausta 20€ hintaan/kpl, mutta kiinnostus on ollut aika vähäistä.

Kannattaa katsella purettavia autoja romuttamolta ja myyntipalstalta, niin voi löytyä samaa väriäkin, jolloin tulee halvemmaksi vaihtaa ovet kuin yrittää paikata vanhoja.
Meidän Wanha Rouva on tumma harmaa, sellainen grafiitti.

Hm... Tuo on kiinnostava ajatus, joka tuli mieleen itsellenikin. Itseasiassa taisin sille peltiliikkeen kaverille ääneenkin miettiä, josko purkaamoilta löytäisi uudet ovet. Peltiseppäkaveri ei pitänyt todennäköisenä, että tuohon malliin löytäisi käyttökelpoisia ovia, ne kun kukkivat todennäköisesti samalla tavalla.

Täytyypäs laittaa keskitetty haku purkaamoille :wink: . Yritin samalla konstilla hakea vasemman etukulman vilkku-umpiota, joka meni uusiksi kun koiraa etsiessäni pyyhkäisin madamen keulan koivuun. Ei perskuta löytynyt sitäkään :? . Onneksi kuitenkin uusi löytyi, olikohan Ranskasta tai Tanskasta - ja aika kovaan hintaan tietysti. :D .
Firges9000
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Monet Purkamot tuovat ruosteettomia ovia ja lokasuojia euroopasta.

Kysyppäs Fustista / Tampereelta ja Vammalan osatuonnista. Noista olen hankkinut ruosteettomia osia. He tuovat ruosteetonta tavaraa Suomeen.
Tuohon Saabisi sopivat osat ovat aina vm 98 asti sopivia.

http://www.fusti.fi/

VAMMALA. Vammalan Osamyynti Oy Pääkkösentie 148, 38200 Vammala P. 03-514 1766 ...
Viimeksi muokannut Firges9000, Su Syys 07, 2008 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Rly
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Rly »

Firges9000 kirjoitti:..................
Tuohon Saabisi sopivat osat ovat aina vm 96 asti sopivia.

VAMMALA. Vammalan Osamyynti Oy Pääkkösentie 148, 38200 Vammala P. 03-514 1766 ...

Siinäpä se, meidän madame kun on vuosimallia -88 :?
9000LPT
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Omat ovet on kirkkaan punaiset, joten tulisi hieman räikeän näköiset :roll: . Kyllä niitä "vähä" ruosteisia löytyy myos 80 luvun puolelta, jos ei ole tarkoitus muutamaa vuotta pidempää pidellä.

Myöskään oven maalaus ei maksa maltaita, jos vaatimuksena ei ole uuden veroinen maalipinta. Porukoiden 900:n maalattiin aikoinaan parilla sataa kokonaan yli ja hintaan kuului vielä uusi tuulilasi.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Firges9000
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Rly kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:..................
Tuohon Saabisi sopivat osat ovat aina vm 96 asti sopivia.

Siinäpä se, meidän madame kun on vuosimallia -88 :?
Siis -88 Madameesi sopivat aina vuosimallin 1998 ovet ja korin osat.
Samoja ovat.

Siis ,pistä madamesi ehostukseen, näin tein minäkin - 86 Tonnariini.
Viimeksi muokannut Firges9000, Su Syys 07, 2008 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Famnium
"Viggen"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Famnium »

hitsaaminen ei ole mikään paha ongelma korjata, itse asiassa melko mieluinen (omasta mielestä) lienkö minä sitten mieleltäni hiukan epätasapainoinen mutta siinä näkee käden jäljen.. :D
joku tuttu hitsaamaan edullisesti vaivanpalkalla niin hyvä tulee, jos tarkoitus on rakentaa katsastuksesta läpi menevä auto eikä näyttelyauto, niin tuossa tarkoituksessa hiukan amatöörikin saa ongelman korjattua kunhan hitsi pysyy kädessä, ja rälläkkä, ja pakkelipurkki ja hiomapaperi :D
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Vastaa Viestiin