Vaihteistoöljyn vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Kuinka tapahtuu automaattivaihteiston öljyn vaihto? Onko tyhjennys ja täyttöproppu normaalisti olemassa? Sen olen topiceista ymmärtänyt, että suodatinta ei ole. Mitä erikoista öljynvaihdossa kannattaisi huomioida?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Hece R
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Touko 31, 2007 08:01

Re: Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Hece R »

Mulla vaihtoivat paikallisessa öljyhuollossa ja uteliaana olin katsomassa koko toimituksen.

Tyhjennysroppu on helposti löydettävissä, mutta täyttö tehtiin tikun reiästä. Öljyä meni muistaakseni joku 3 litraa. Osahan jää turbiiniin, ilmeisesti noin puolet...
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

laakkonen13 kirjoitti:Kuinka tapahtuu automaattivaihteiston öljyn vaihto? Onko tyhjennys ja täyttöproppu normaalisti olemassa? Sen olen topiceista ymmärtänyt, että suodatinta ei ole. Mitä erikoista öljynvaihdossa kannattaisi huomioida?

Tyhjennysproppu on laatikon "kyljessä" alhaalla, kokoa luokkaa 23-24 ja löytyy kyllä. Täyttöproppua ei ole vaan öljytikun putkeen sopiva tratti on hyvä olla.

Kun vaihdat öljyt, laita suurinpiirtein 3,5 litraa öljyä lootaan ja aja se lämpimäksi. Tämän jälkeen lisää tikun osoittama määrä öljyä. Oman kokemuksen mukaan laatikon toiminnan kannalta (ehkä henkimaailman juttuja) mieluummin lähempänä min- kuin max-rajaa on parempi vaihtojen ollessa aavistuksen terävämpiä.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Itsellä kun vaihtoivat lootaan öljyt huollossa, niin kävivät ekan vaihdon jälkeen ajamassa lenkin ja päästivät öljyt pihalle taas, kuulemma huuhtelun takia. No saivathan laskuttaa tuplamäärän öljyä.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Saabisti-76 kirjoitti:Itsellä kun vaihtoivat lootaan öljyt huollossa, niin kävivät ekan vaihdon jälkeen ajamassa lenkin ja päästivät öljyt pihalle taas, kuulemma huuhtelun takia. No saivathan laskuttaa tuplamäärän öljyä.
Noinhan sitä kuuluu kirjan tms. mukaan tehdä ainakin tonnariin.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

laakkonen13 kirjoitti:Onko tyhjennys ja täyttöproppu normaalisti olemassa?

Tässä kuva propusta 4 laatikossa.

Voin yhtyä myös tässä ketjussa mainittuun huuhteluun sekä siihen että toiminta pehmenee lähestyttäessä min rajaa. Huuhteluita en niinkään suorita samalla kertaa vaan vaihdan joka toisella öljynvaihdolla laatikkoöljyt.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja george »

Hece R kirjoitti:Tyhjennysroppu on helposti löydettävissä, mutta täyttö tehtiin tikun reiästä.
Mistä tehdään sitten täyttö, kun ei ole mittatikkua ollenkaan. Näin on uudemmissa malleissa.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Olisko niin, että vain tikku puuttuu, mutta varsinainen reikä on olemassa. Näin ainakin moottoriöljynkin kanssa joissain uusissa autoissa. Paljon ei tietysti ole iloa aukon löytymisestä, jos tikkua ei ole... Tai sit tuossa 5v kevytversiossa on sellainen tihutusreikä kuin erim. morinin moponmoottoreissa.... :roll:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

george kirjoitti: Mistä tehdään sitten täyttö, kun ei ole mittatikkua ollenkaan. Näin on uudemmissa malleissa.

terv,
george
Miten se nyt päättyikään, kun viimeksi tuota tikkuasiaa/öljyntäyttöreikää selvittelit?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Järkevää on vaihtaa öljy esim. 40tkm välein yhteen kertaan, jos vaihtoehtona on kahteen kertaan tehtävä huuhtelu vaihto 100tkm välein. Uudemmissa 150tkm on jo aika raju matka öljylle. Minun autoihini ovat laittaneet joka ikinen kerta liikaa öljyä - viimeksi otin Raisiossa tehdyn vaihdon jälkeen lähes puoli litraa pois.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

9-5T kirjoitti: 9-5:ssa ei kuulu. Propusta ulos ja sitten letkusta auton käydessä.
Mistä letkusta? Pannaanko letku propun reikään...?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

9-5T kirjoitti:Propusta ulos ja sitten letkusta auton käydessä.
Joo, tuollaiset ohjeet näytti olevan 5-vaihteiselle 2002-lähtien, mutta vanhemmille 2001 4-vaihteisille ei letkupäästöjä ehdoteta - ainosataan propusta!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Vastaa Viestiin