Ahtopaineiden nosto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Ahtopaineiden nosto

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Jokin aika sitten tuli mieleen että voisinpas koittaa nostaa noita ahtoja nykyisestä 0,4:stä siihen perinteikkääseen 0,7:n.
Noh, kuten aina, mitä tahansakin teen niin siinä tulee aina jokin elämää suurempi ongelma. Tanko, joka menee turbolta säädinkellolle, on ottanut ruostetta jenkoihinsa niin hyvin, että se säätömutteri liiku millään. Rost-offia sun muuta on tullut kokeiltua jo useamman kerran mutta mikään ei ole onnistunut. Paikka on myöskin sen verran ahdas ettei sinne mahdu millään oikein tätä mutteria lämmittämäänkään. Liian lujaa ei myöskään tohdi vääntää ettei tanko napsahda poikki taikka mutteri pyöristy...

Mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Kait sen kellon voisi sieltä pois ottaa mutten tohdi aloittaakkaan ennenkä olen kuullut neuvoja sun muuta teiltä paremmin tietäviltä :D
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtopaineiden nosto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos kyseessä on 900S eli matalapaine ja mitsun TE05-12B vakioahdin niin tangon säädöllä luultavasti ei ole täysin haettua vaikutusta muutenkaan. Kelloa ei voi kokonaan pois ottaa tai läppä lepattaa valtoimenaan ja ahtoja ei löydy, ellet sitten hitsaa hukkaporttia umpeen jolloin, no.. arvaat varmaan. ;)

Jousi on etenkin vanhemmiten ko. hukkaportin kellossa niin löysä ettei se jaksa pitää paineita varsinkaan yläkierroksilla vaikka esijännitystä lisättäisiinkin. Suosittelen että laitat sinne jonkin sopivan lisäjousen kiristyksen sijasta jolla paineet asettuvat haluttuun lukemaan.. Tai hieman miedomman lisäjousen auttamaan porttia pysymään kiinni ja loppujen paineiden nostoon säädettävään bleed-venttiilin hukkaportin letkuun (varo kuitenkin pirua joka pyytää aina vain nostamaan hieman lisää paineita kunnes sulattaa männän :D). Luonnollisesti 98 tai parempaa aina tankissa myös näissä nakutustunnistusta vailla olevissa virityksissä, yli 0,7 ahdoilla myöskin lucaksen lastuttamista voisi harkita ja välijäähdyttimen lisäystä joka tapauksessa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vakio ässä
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 16:29
Paikkakunta: Helsinki/Mäntsälä
Viesti:

Re: Ahtopaineiden nosto

Viesti Kirjoittaja vakio ässä »

kysellen tohon jcarlson kommenttiin itsellä on 900 s ja ahdot nostettu bleedillä 0.6 ja nyt pitäisi sitten saada tuo lucasin lastu mutta mistä niitä saa?? ja tuo coolerin lisäys on käynyt mielessä. joten mistä kannattaa aloittaa?
Jäsen #3875
900 S 2.0 T16 MY90, 9-5 Aero MY02, 9-5 "Aero" MY98 Automaatti
Uusi silmäterä 9-5 Aero XWD 2.0 TTID MY11
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtopaineiden nosto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Minulta löytyy, voin ohjelmoida ja lähettää valmiin lastun vaivanpalkkaa vastaan tai sitten ilmaiseksi pelkän binäärin jos eprommin ohjelmointilaitteet ja taito löytyy jo.

Molemmat kannattaa laittaa. Cooleriksi vaikka nykyään ~100e hintaan tarjolla olevia kiinakennoja kannattaa harkita. Laadukkaita ja halpoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Ahtopaineiden nosto

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jussi&Saab 900 kirjoitti: Mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Kait sen kellon voisi sieltä pois ottaa mutten tohdi aloittaakkaan ennenkä olen kuullut neuvoja sun muuta teiltä paremmin tietäviltä :D
Jos tangon kierre on jumissa, se on viisainta ottaa irti, että pääsee aukomaan kunnon välineillä. Eli kello irti, irrotusöljyä kierteeseen, anna imeytyä puolisen tuntia ja sitten varovaista vääntämistä samalla, kun pidät tangon toisesta puolikkaasta kiinni lukkopihdeillä tms. Vielä parempi, jos tankoa pystyy kuumentamaan esim. kuumailmapuhaltimella tai kaasupillillä. Sitten kun liitos alkaa aueta, nitkuttele tankoa varovasti edestakaisin, että ruostekerros irtoaa hiljalleen.

Tangon painekellon puoleinen osa ei saa päästä kiertymään, ettei kellon kalvo hajoa. Kun/jos kierre aukeaa (eikä tanko katkea), laita uudelleenkasauksessa kierteeseen kuparitahnaa, niin ei tarvitse tapella seuraavalla kerralla.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Ahtopaineiden nosto

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Tuo autoni on siis 90 vuosimallia oleva 900S, jossa on vakiokalut pellin alla, paitsi intercooler sinne on lisätty. Onkos tämä kello kuinka sinne kiinnitetty? en ole itse sitä pahemmin tarkastellut kun sinne ei oikein näe ja hyvä jos edes käsi sinne sopii.

Kello on jo kertaalleen ohitettu kokonaan mutta sitä hupia kesti vain se parisataa metriä kun koska kun ahtoja tulee tarpeeksi niin mokoma katkoo kierrokset, eikä tuo oikein koneellekaan varmaan hyvää tee jos ahtoja liiaksi on.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Ahtopaineiden nosto

Viesti Kirjoittaja Svc »

Garretissa kello on kiinni kahdessa kompressoripesän pultissa ja hukkaportin vivussa sokalla. Mitsussa todennäköisesti samalla tavalla?

Kannattaa harkita jäähdyttimen irrottamista, sillä monesti homma nopeutuu, kun purkaa autoa hiukan enemmän. Jäähdytysnestettä on tuskin vaihdettu pariin vuoteen muutenkaan, eli samalla voi huuhtoa jäähdyttimen puhtaaksi lisäntyvää lämpökuormaa silmälläpitäen.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin