Moro
Eka viestini tosiaan saabiforumille, vaikka forumia tullut lueskeltua jo vuoden päivät.
Eli siis nyt on autonvaihto ajankohtainen, ja tonnari-saabiin ihastuin totaalisesti kesällä, kun porukoiden 9000 oli vähän aikaa käytössäni. Tutulta saisin investoitua kohtuulliseen sopivaan hintaan 9000 turbon, joka on automaattiaskilla. Sattumoisin pihasta kuitenkin löytyisi varaosatonnari manuaalilaatikolla, niin mielessä käynyt muuttaa manuaaliksi tämä tonnari.
Millainen urakka on edessä? Ainakin lienee helpoin nostaa koko vaihdelaatikko-moottoripaketti pois rungosta, ja vaihtaa "pöydällä" laatikkoa, ja sisälle kytkinhilut ja muut. Onko joku tehnyt tämmöistä muunnelmaa? Entä miten vaparitonnarin kytkin+laatikko kestää vakioturbokonetta? Vai onko viisain odottaa ja investoida kerralla turbomallin laatikkoon ja kytkimeen?
Koko muutos automaatiksi tulee lähinnä "tunnesyistä"; Minäkun tykkään ajella enempi manuaalivaihteisella. Ja tämä orkkis automaattilaatikko tiputtaa kuulemma vähän öljyä, niin senkin puolesta sen voisi vaihtaa manuskaan.
Turbotonnari ja muutos manuaaliksi
Turbotonnari ja muutos manuaaliksi
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Turbotonnari ja muutos manuaaliksi
Minkähän vuosimallin kulkineesta on kyse? Itse tein kyseisen operaation -96 vuosimallin tonnariin ja projektikertomusta voit halutessasi lueskella täällä. Vanhemmissa polkimen lisäys on helpompaa, kun ei tarvitse vaihtaa koko poljinkonsolia. Ja kytkihilut kannattaa laittaa kerrasta kuntoon, vaparin vehkeet ei kovin kauaa turbomallissa kestä. Loota kyllä kestää, niissä ei ole mekaanisia eroja muuten kuin välitysten osalta(turbossa pidemmät). Vetarin maljoista en ole varma, niissä voi olla kokoeroa(riippuu vuosimallista). Kokonaisuutena ihan haastava projekti ja on täällä muitakin kyseisen homman tehneitä, kannattaa kokeilla tuota maagista ETSI-nappia.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Turbotonnari ja muutos manuaaliksi
Kyseinen tomaattimalli taisi olla -87 eli vanhempaa koria. Uudempi manuska taas -91 jos nyt en pahasti valehtele, mutta vanhaa koria sekin.
Tuo laatikko oli hyvä tieto, säästää jo paljon kun ei sitä tarvitse metsästää. Kytkin varmaan löytyy kun kaivelee.
Maaginen etsi-nappi on tosiaan phpbb forumeilla meikäläiselle maaginen ollut; koskaan ei ole toiminut niinkun pitäisi
. No, koitetaan kuitenkin.
Tuo laatikko oli hyvä tieto, säästää jo paljon kun ei sitä tarvitse metsästää. Kytkin varmaan löytyy kun kaivelee.
Maaginen etsi-nappi on tosiaan phpbb forumeilla meikäläiselle maaginen ollut; koskaan ei ole toiminut niinkun pitäisi

Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."