pieni teho kysymys
pieni teho kysymys
tervehdys kaikki saabistit!
nyt tarvittaisiin apuja teho kysymyksissä...eli onko teillä tietämystä jotka tunnette asiaa paremmin.Omistan saab 9-5 vectorin 2,3 litraisella turbolla,alunperin auto ollut 136kW(185hv) mutta konetta rakenneltu periaattessa aeroksi.nyt autossa n.280hv ja nälkä kasvaa syödessä.olisi tarkoitus laittaa lastua autoon jolla tehot olisi siinä 310hv kieppeissä...kyseinen lastu ollut kiinni ennenkin autossa mutta ei tietoa käyttäytymisestä!osaako kukaan sanoa onko hajoamisen riski suuri noin kovissa tehoissa??ja mikä mahtaa pettää helpoiten tai olla riskialttein alue?kiitokset jo etukäteen vastanneille!
nyt tarvittaisiin apuja teho kysymyksissä...eli onko teillä tietämystä jotka tunnette asiaa paremmin.Omistan saab 9-5 vectorin 2,3 litraisella turbolla,alunperin auto ollut 136kW(185hv) mutta konetta rakenneltu periaattessa aeroksi.nyt autossa n.280hv ja nälkä kasvaa syödessä.olisi tarkoitus laittaa lastua autoon jolla tehot olisi siinä 310hv kieppeissä...kyseinen lastu ollut kiinni ennenkin autossa mutta ei tietoa käyttäytymisestä!osaako kukaan sanoa onko hajoamisen riski suuri noin kovissa tehoissa??ja mikä mahtaa pettää helpoiten tai olla riskialttein alue?kiitokset jo etukäteen vastanneille!
saab 2,3T
Re: pieni teho kysymys
Ensiksi pitäisi tietää, mitä muutoksia moottorille on tehty ja millaisesta lastusta on kysymys.
Yleinen mielipide tuntuu olevan, että yli 300 hepan tehoja haettaessa T7:n männät menee vaihtoon, mutta kaikki eivät suinkaan ole samaa mieltä
Tuossa yksi resepti, josta näkee Maptunin softan vaatimat rautamuutokset (315 Hp ja 450 Nm):
http://maptun.com/webshop/products.php? ... storder=64
Yleinen mielipide tuntuu olevan, että yli 300 hepan tehoja haettaessa T7:n männät menee vaihtoon, mutta kaikki eivät suinkaan ole samaa mieltä

Tuossa yksi resepti, josta näkee Maptunin softan vaatimat rautamuutokset (315 Hp ja 450 Nm):
http://maptun.com/webshop/products.php? ... storder=64
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: pieni teho kysymys
tuota noin...muutoksia on minun tiedossani tällä hetkellä aeron turbo,aeron männät,aeron kytkin,koko putkisto sis.race kat. ja muita muutoksia kuten alusta yms.mutta, jotka eivät nyt vaikuta tähän asiaan.kaikki kuitenkin tehty saabin alkuperäisillä osilla paitsi putkisto ja alusta.
eniten kuitenkin huolettaa moottori ja voimansiirto.
ja pitääkö paikkansa että ahtopaineita nostettaessa saattaa kansipahvi olla vaarassa??
ja vastaus kysymykseesi,oli tosiaan tarkoitus lisätä tehoja laittamalla tehokkaampi lastu kuin nykyisin on paikallaan.ihan kai ahtopaineita nostamalla

eniten kuitenkin huolettaa moottori ja voimansiirto.
ja pitääkö paikkansa että ahtopaineita nostettaessa saattaa kansipahvi olla vaarassa??
ja vastaus kysymykseesi,oli tosiaan tarkoitus lisätä tehoja laittamalla tehokkaampi lastu kuin nykyisin on paikallaan.ihan kai ahtopaineita nostamalla


saab 2,3T
Re: pieni teho kysymys
Kyllä T7 mäntien rikkoutumisriskistä voidaan noissa lukemissa jo puhua.
T7 koneissa on tehtaalta tullessa samat männät Aerossa kuin muissakin koneissa.
Nakutushan on se tekijä jolla noita T7 mäntiä rikotaan. Muutenhan perusmoottori on loistava virityskohde. Kansivirtaa ja jne.
Kansipahvit kyllä pitävät ihan vakiokokoonpanolla, todistetusti 500hv tehoja 2.3koneesta. Tietysti pultit pitää silloin olla oikeassa momentissa.
T7 koneissa on tehtaalta tullessa samat männät Aerossa kuin muissakin koneissa.
Nakutushan on se tekijä jolla noita T7 mäntiä rikotaan. Muutenhan perusmoottori on loistava virityskohde. Kansivirtaa ja jne.
Kansipahvit kyllä pitävät ihan vakiokokoonpanolla, todistetusti 500hv tehoja 2.3koneesta. Tietysti pultit pitää silloin olla oikeassa momentissa.
Re: pieni teho kysymys
saab2,0T kirjoitti:tuota noin...muutoksia on minun tiedossani tällä hetkellä aeron turbo,aeron männät,aeron kytkin,koko putkisto sis.race kat. ja muita muutoksia kuten alusta yms.mutta, jotka eivät nyt vaikuta tähän asiaan.kaikki kuitenkin tehty saabin alkuperäisillä osilla paitsi putkisto ja alusta.
eniten kuitenkin huolettaa moottori ja voimansiirto.
ja pitääkö paikkansa että ahtopaineita nostettaessa saattaa kansipahvi olla vaarassa??
ja vastaus kysymykseesi,oli tosiaan tarkoitus lisätä tehoja laittamalla tehokkaampi lastu kuin nykyisin on paikallaan.ihan kai ahtopaineita nostamalla![]()
Aeron ahdin ei missään nimessä riitä juuri yli tuon 280 hv:n, eli lastulla et tule saamaan juuri ainuttakaan hevosta lisää. Haulla löydät hyviä ahtimia suurempiin tehoihin.
Kyllä ne T7 männät voivat jonkun 330hp kestää, mikäli ilmamassamittarin pitää varman päälle kunnossa ja softa on hyvä. Toisaalta, jos olet tekijämiehiä, niin voit hyvin hommata T5:n männät ja kiertokanget, siis 9000:sta, jotka kestävätkin sitten reippaasti päälle 400 hp.
Tosiaan vakio 2,3t on ahdinta (ja vanhemmissa suuttimia) lukuunottamatta tehtaalta tullessaan täysin sama motti kuin aerossa.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: pieni teho kysymys
9-5T kirjoitti: Vaihtuuko ahdin Hirschin 305hv sarjassa?
Ei, mutta taisit itsekkin tietää vastauksen.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Re: pieni teho kysymys
Ihan kuin olisin jossain hirsch 305hv sarjassa nähnyt maininnan gt28 ahtimesta...
Re: pieni teho kysymys
Minä myöskin olen nähnyt tiedon, jossa 305hv:n versioon on Hirschin toimesta vaihdettu Garrett-ahdin. Mm täällä on esillä yksi sellainen auto.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: pieni teho kysymys
Ajattelin just tota 2000-luvun alkupuolen hirsipuuta.
Lisättään noihin uudempien 04- Aerojen eroiksi tavan koneisiin ainakin vielä pakonokka ja nimonic-pakovenat.
Lisättään noihin uudempien 04- Aerojen eroiksi tavan koneisiin ainakin vielä pakonokka ja nimonic-pakovenat.
Re: pieni teho kysymys
Olenko käsittänyt väärin vai oliko sittenkin luokkaa 2001-> kaikissa 2.3:sissa nimonicventtiilit?arto kirjoitti:Ajattelin just tota 2000-luvun alkupuolen hirsipuuta.
Lisättään noihin uudempien 04- Aerojen eroiksi tavan koneisiin ainakin vielä pakonokka ja nimonic-pakovenat.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: pieni teho kysymys
Petter kirjoitti:9-5T kirjoitti: Vaihtuuko ahdin Hirschin 305hv sarjassa?
Ei, mutta taisit itsekkin tietää vastauksen.
Eikös ahdin vaihdu 305 hp sarjassa gt28:iin? 2002 ainakin oli näin.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: pieni teho kysymys
Taitaa olla hankala saada varmasti validia tietoa, mutta tältä foorumilta löytyy muutaman vuoden vanha nimimerkki V.J.S:n lainaus suoraan silloiselta saab-performance.com-sivustolta, jossa asia hänen mukaansa mainitaan.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: pieni teho kysymys
Voidaan myös päätellä että noita 305hp hirssisettejä ei liikaa foorumilaisten tallista löydy. Jost Mitsun 15T#5 ruvetaan kiskoon yli 300 tehoja niin kyllä se melko lämpöpumppu on ja ei pysty sitä ilmamäärää kunnolla ja kaikissa oloissa pukaamaan.2.3i-16 kirjoitti:Taitaa olla hankala saada varmasti validia tietoa, mutta tältä foorumilta löytyy muutaman vuoden vanha nimimerkki V.J.S:n lainaus suoraan silloiselta saab-performance.com-sivustolta, jossa asia hänen mukaansa mainitaan.
Kyllä sen varmaan dynossa piikkinä saa näkymään.
Re: pieni teho kysymys
9-5T kirjoitti:Ehkä se oli 280hv pelkkä softa ja 305hv meni ahdin vaihtoon mutta 305hv ei tainnut saada ilman helmoja yms.
Muistaakseni juuri näin, mutta taisi 280hp kanssa tulla myös cat-back ja 305 kanssa koko putkisto ja muut härpäkkeet.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: pieni teho kysymys
Vaihtuu....9-5T kirjoitti:Vaihtuuko ahdin Hirschin 305hv sarjassa?2.3i-16 kirjoitti:Aeron ahdin ei missään nimessä riitä juuri yli tuon 280 hv:n, eli lastulla et tule saamaan juuri ainuttakaan hevosta lisää.
Muutokset 280hv - 305hv
Ahdin Gt28
Bensapaineen säädin
Softa
Jarrut ( optiona 2004 -2005)
305 hv versioita löytyy eniten vm.2003 9-5:sista
305 hv. vm. 2004 ja 2005 on aika harvakseen näkyny saksassa / ruotsissa myynnissä, saati sitten meidän "nurkilla".
Maahantuoja taisi muutaman tehdä kiertue autoiksi ja niitä taitaa olla tämänkin foorumin kirjoittajilla.
tälläinen käsitys mulla on, mutta voin olla väärässäkin

edit::::::
"Täydellisellä" vm. 2003 305hv Hirsch paketilla on tälläinen sisältö:Ei ny ihan.9-5T kirjoitti:Ehkä se oli 280hv pelkkä softa ja 305hv meni ahdin vaihtoon mutta 305hv ei tainnut saada ilman helmoja yms.
250 -280 hv muutokset.
softa
putkisto katilta loppuun
"imuputkisto"
ilmanpuhdistin
cooleri
Performance upgrade kit including:
intercooler,
air filter system,
intake,
exhaust system
and ECU replacement.
- Saab 2.3T Aero power upgrade to 305 bhp max. power and 420 Nm max. torque
- Upgrade of Trionic (ECM), turbocharger, intercooler, intake pipe
- Complete sports exhaust system including separate tailpipes.
- Performance brakes
- Lowered chassis and sports-tuned suspension
- 18-inch alloy wheels
Exterior Styling
- Sports mesh grille insert
- Complete new front bumper assembly with integrated spoiler
- Contoured rear bumper
- Sculptured side sill extensions
- Roof-mounted rear bridge spoiler (wagon) Boot-mounted lip spoiler (sedan)
Interior Styling
- Sports leather interior, including seats and door inserts
- New main fascia finish, including information and audio display
- Brushed aluminium interior door handles
- Sports steering wheel
- Pedals in aluminium.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"