Vinkkejä otetaan vastaan

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kun käynnistelen tonnaria 2.3turbo, käynnistys saattaa joskus kestää jopa
15s. Onko tämä normaalia..?
Ja parina aamuna on lähtenyt käyntiin kolmella pytyllä.
Etenkin jos on ajanut auton normaali lämpöiseksi, ja sammutta koneen n.10-15min ja lähtee ajelemaan niin tämä ilmiö saattaa esiintyä.
Ilmiö esiintyy satunnaisesti.

Saattaisiko syynä olla se että en malta odottaa että sähköinen pumppu nostaa paineen, vai nostaako pumppu paineet silloin kun virta käännetään päälle..?

Kasteleeko tonnari tulpat helposti..?
Miten ryyppy piiri toimii tonnarissa...?

*paljon kysymyksiä, mutta niin vähän vastauksia*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

9000CD23T kirjoitti:Kun käynnistelen tonnaria 2.3turbo, käynnistys saattaa joskus kestää jopa
15s. Onko tämä normaalia..?
Ja parina aamuna on lähtenyt käyntiin kolmella pytyllä.
Etenkin jos on ajanut auton normaali lämpöiseksi, ja sammutta koneen n.10-15min ja lähtee ajelemaan niin tämä ilmiö saattaa esiintyä.
Ilmiö esiintyy satunnaisesti.

Saattaisiko syynä olla se että en malta odottaa että sähköinen pumppu nostaa paineen, vai nostaako pumppu paineet silloin kun virta käännetään päälle..?

Kasteleeko tonnari tulpat helposti..?
Miten ryyppy piiri toimii tonnarissa...?
Itsellä starttaaminen saattaa joskus kestää pisimmillään alle 5-8sec.
Jos käy kolmella pytyllä: vika voi olla esimerkiksi DI-kasetissa tai kansipahvissa on jähytin-nestevuoto,eli sylinteriin pääsee nestettä.
Paineet pitäsisi nousta heti kun sähköt kytketään päälle, ennen starttia.
DI-järjestelmän ei pitäisi päästää tulppia kastumaan, on kumminkin mahdollista jos vikaa on.
Ryyppypiiristä ei tietoa, eikö AIC-vena hoida tuonkin ?[/b]
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No eipä ole normaalia, että saa 15 sek. sahata. Oma tonnari (DI + LH2.4.2) käynnistyy yleensä n. kahteen sekuntiin. Sekin tuntuu ikuisuudelta, kun kaasarisatkulle ei tarvitse kuin näyttää avainta niin se on jo käynnissä (no okei, yli 20 asteen pakkasilla vaatii muutaman sekunnin sahauksen) :)

Tuo kolmella käynnistyminen kylmänä on "klassinen" DI-kasetti oire. Kannattanee kokeilla joltain takuulla ehjää kasettia lainaan ja katsoa auttoiko. Oletkos tulppia vaihdellut ja kärkiväliä tarkastellut milloin? Tulppina raadin vankasti suosittelemat NGK BCPR7ES-11, muita ei ainakaan vakio 2.3T:hen kannata edes kokeilla.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

V.J.S kirjoitti:No eipä ole normaalia, että saa 15 sek. sahata. Oma tonnari (DI + LH2.4.2) käynnistyy yleensä n. kahteen sekuntiin. Sekin tuntuu ikuisuudelta, kun kaasarisatkulle ei tarvitse kuin näyttää avainta niin se on jo käynnissä (no okei, yli 20 asteen pakkasilla vaatii muutaman sekunnin sahauksen) :)

Tuo kolmella käynnistyminen kylmänä on "klassinen" DI-kasetti oire. Kannattanee kokeilla joltain takuulla ehjää kasettia lainaan ja katsoa auttoiko. Oletkos tulppia vaihdellut ja kärkiväliä tarkastellut milloin? Tulppina raadin vankasti suosittelemat NGK BCPR7ES-11, muita ei ainakaan vakio 2.3T:hen kannata edes kokeilla.
Niin autosta on kansi laitettu n.3kk sitten ohjurit,kumit, ja tietysti uusi pahvi.
Auto lähtee kaikilla pytyillä käyntiin kun on kylmä keli, mutta kun auto on normaali lämpöinen niin silloin ongelma esiintyy silloin tällöin.
Tänään viimeksi aamulla hyvin käyntiin about 5-6s.
Kun auto oli seissyt n.1 tunnin ja lähdin ajamaan niin se läksi käymään 3 pytyllä ja n. 1.5km ajon jälkeen kaikki pytyt oli mukana.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No jankutetaan nyt silti tuosta DI:stä, eli kokeilisin kuitenkin VARMASTI ehjää kasettia, jos tulpat on kondiksessa. PCS:n (Pro Carservice) pojat Jyväskylässä osaa varmasti neuvoa ja auttaa kohtuu hintaan, jos ei näytä vaiva paranevan. Näytät kuitenkin olevan JKL:n lähettyviltä :?:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

V.J.S kirjoitti:No jankutetaan nyt silti tuosta DI:stä, eli kokeilisin kuitenkin VARMASTI ehjää kasettia, jos tulpat on kondiksessa. PCS:n (Pro Carservice) pojat Jyväskylässä osaa varmasti neuvoa ja auttaa kohtuu hintaan, jos ei näytä vaiva paranevan. Näytät kuitenkin olevan JKL:n lähettyviltä :?:
Ok..PCS on tuossa kadun päässä, about n. 200m matkaa.
Mutta jos DI kenkkuilisi niin eikö se tekisi sen joka käynnistyksen yhteydessä...?

Vanhassa satkussa minulla oli samanlainen ongelma mutta se johtui siitä että satku kasteli tulppia ( ryyppy oli päällä liian kauan ).
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000CD23T kirjoitti: Mutta jos DI kenkkuilisi niin eikö se tekisi sen joka käynnistyksen yhteydessä...?
Siinäpä se juuri, kun tämä punainen kasetti saattaa haamuilla, eli joskus toimii, joskus ei, ennen kuin siis laukeaa lopullisesti.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

katti?

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Sulla taitaa olla katti peli, se ei kyllä tykkää jos käy kolmella.Myös ylimääräsestä sahaamisesta voi olla haittaa.Saataa tulla remontille lisää hintaa jos leikit
kauvan sen viallisen kasetin kanssa.Eikös täällä ollu kuvia räjähtäneestä
katista,tais olla tuolla ng saabien puolella.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Di:stä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minähän olen aina sanonut että "punaista" pitää karttaa..no anyway...
Luin että jos virrat on ollut poikki "boksista" niin boksi pitää sopeuttaa..?
Nyt selvitystä please..!

Ja mitä tämä lämpökytkin ohjaa...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: katti?

Viesti Kirjoittaja tevisu »

YKÄ kirjoitti:Sulla taitaa olla katti peli, se ei kyllä tykkää jos käy kolmella.Myös ylimääräsestä sahaamisesta voi olla haittaa.Saataa tulla remontille lisää hintaa jos leikit
kauvan sen viallisen kasetin kanssa.Eikös täällä ollu kuvia räjähtäneestä
katista,tais olla tuolla ng saabien puolella.
Tarkemmin "Check engine" otsikon alla on tuosta juttua.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Do diin....

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kyllä se omaa tohelointia oli, kun kääntää virrat päälle ja antaa muutaman sekunnin nostaa painetta niin käynnistyy n..3s kuluttua,
ei pitäisi olla niin hätähousu.
:oops:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Re: Vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Mulla on sama auto ja se teki samoin senjälkeen kun pesin moottorin itse ja paineella oikein huolella. Korjaamon poijaat kuivaili paineilmalla 20 min joka paikkaa.
9000CD23T kirjoitti:Kun käynnistelen tonnaria 2.3turbo, käynnistys saattaa joskus kestää jopa
15s. Onko tämä normaalia..?
Ja parina aamuna on lähtenyt käyntiin kolmella pytyllä.
Etenkin jos on ajanut auton normaali lämpöiseksi, ja sammutta koneen n.10-15min ja lähtee ajelemaan niin tämä ilmiö saattaa esiintyä.
Ilmiö esiintyy satunnaisesti.

Saattaisiko syynä olla se että en malta odottaa että sähköinen pumppu nostaa paineen, vai nostaako pumppu paineet silloin kun virta käännetään päälle..?

Kasteleeko tonnari tulpat helposti..?
Miten ryyppy piiri toimii tonnarissa...?

*paljon kysymyksiä, mutta niin vähän vastauksia*
:lol:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Pesusta

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Se tekeekin hyvää tuo korkeapaine pesurilla konehuoneen pesu... :cry:
En enää ikinä ryhdy moiseen.
Liuotinta vaan ja heikolla paineella ja ei sähköpistokkeisiin suoraan..yms epäilyttävän näköisiin aparaatteihin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Re: Pesusta

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Minkä ikäinen sun tonnari on ?
Onx se automaatti ?
Paljonko ajettu ?
Mulla on -90, automaatti, ajettu 265000 km sininen,.
Toimiix sulla ilmastointi ? Mulla ei enään ja korjaus maksaa kuulemma maltaita en oo edes kehdannut kysyä keltään tarkkaa hintaa ilmastoinnin korjauksesta. Tiäx sää hintaa ?
9000CD23T kirjoitti:Se tekeekin hyvää tuo korkeapaine pesurilla konehuoneen pesu... :cry:
En enää ikinä ryhdy moiseen.
Liuotinta vaan ja heikolla paineella ja ei sähköpistokkeisiin suoraan..yms epäilyttävän näköisiin aparaatteihin.
:D
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Pesusta

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

ek6149 kirjoitti:Minkä ikäinen sun tonnari on ?
Onx se automaatti ?
Paljonko ajettu ?
Mulla on -90, automaatti, ajettu 265000 km sininen,.
Toimiix sulla ilmastointi ? Mulla ei enään ja korjaus maksaa kuulemma maltaita en oo edes kehdannut kysyä keltään tarkkaa hintaa ilmastoinnin korjauksesta. Tiäx sää hintaa ?
9000CD23T kirjoitti:Se tekeekin hyvää tuo korkeapaine pesurilla konehuoneen pesu... :cry:
En enää ikinä ryhdy moiseen.
Liuotinta vaan ja heikolla paineella ja ei sähköpistokkeisiin suoraan..yms epäilyttävän näköisiin aparaatteihin.
:D
Vuosimalli 1991 9000CD 2.3turbo
On automaatti ( väri musta )
ajettu 201t.
Ilmastointi ei toiminut, ( kylmä aineet olivat päässeet ulos )
Syy: ylipaine venttiili oli viallinen.

Uusi venttiili ja uudet kylmäaineet töineen maksoi n.50 euroa
Teetätin työn JYVÄS-JÄÄ nimisessä yrityksessä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin