Kiihdytyksessä "tehon kevennys", vika vai ominaisuus ?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
C900
"Tuplakaasari"

Kiihdytyksessä "tehon kevennys", vika vai ominaisuus ?

Viesti Kirjoittaja C900 »

Saabi vm. 2002 on ollut minulla reilun vuoden ja sinä aikana siinä on ollut ilmiö, josta en ole varma, onko se vika vai ominaisuus. Reilun kiihdytyksen aikana teho ikäänkuin hetkeksi kevenee kahdesti, ensin n. 2500r/min tuntumassa ja toisen kerran n. 4500r/min tuntumassa. Kun sitten pykältää kaasua keventäen, niin "vaparimaiseen" tyyliin kierrokset eivät laske heti, vaan jäävät ikäänkuin roikkumaan. Liekkö nämä "oireet" yhteydessä toisiinsa. Miten muilla...tapahtuuko kiihdytys tasaisesti, vai nyykähdellen ? Tasakaasulla meno on tasaista ja kevyellä kiihdytyksellä en ole nyykähtelyä huomannut.

Huollossa pyysin koeajamaan Saabin tuon oireen vuoksi. Saman totesivat kuin minäkin, mutta vastausta , onko vika vai ominaisuus, en saanut. Ei tuo nyt hirveästi kiusaa, mutta jos jotain on vialla, niin kuntoon se pitäs laittaa. Mitäs ehdotatte ?

JMi
KAPU2
"Hölösuu"

Re: Kiihdytyksessä "tehon kevennys", vika vai ominaisuus ?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

2.0 turbo ilmeisesti kyseessä, matalaipaine vai täyspaine? Vakio? Itse en ole tämmöistä huomannut ns. reilussa kiihdytyksessä (talla pohjassa) täyspaineturbossa. Onko ahtopainemittaria, ja mitä se näyttää näiden kiihdytysten aikana?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
C900
"Tuplakaasari"

Kyseessä on matalapaine ja alkuperäinen softa. Ahtopainemittaria ei ole.
SS
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja SS »

Eipä matalapaineellakaan moista ilmiötä ole havaittavissa, ei omassani eikä toisessa pidempään kokeilemassani yksilössä. Tasaista on vääntö koko kierroslukualueen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Läppäkotelovikaa veikkaisin..
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ipe79
"Koeajolla"

Viesti Kirjoittaja ipe79 »

mulla on samanlaista ongelmaa omassa 9-3 2,0t matalapainees
mulla alempi laiskuus kohta on vaan melkein kolmessa tonnissa.

Oon Miettin et voisko vika olla vaik sähköises kaasuläpässä tai kaasupolkimen asento anturissa.
mursu
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja mursu »

Mulla on LPT:ssä sellainen ominaisuus, että moottori tuntuu vetävän paremmin "puolella kaasulla", kuin pedaali pohjassa.
C900
"Tuplakaasari"

Kyselin huollosta uudelleen diagnoosin perään, mutta en saanut luotettavaa vastausta. Kun tuo ilmiö ei ole vuoden aikana muuttunut miksikään, niin en taida hankkia epävarmojen diagnoosien perusteella kalliita osia. Taitaa "sähköperäisten" oireiden selvittäminen luotettavasti olla liian haasteellista korjaamoille. Edellinen tapaus oli, kun avaimen keskuslukon kauko-ohjaus lakkasi pelittämästä huollon aikana. Siellä sitä ei saatu kuntoon, mutta foorumistä löytyi onneksi ohjeet :D

JMi
SS
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja SS »

Väitin aiemmin vedon olevan kiihdytyksissä täysin tasaista, mutta nyt olen tunnustellut asiaa hieman tarkemmin. Ajoittain vedossa tosiaan tuntuu pieni pykälä, jolloin veto tuntuu sekunnin murto-osaksi häviävän (tai aikakin kiihtyvyys pienenee). Tuo pykälä tuntuu jossain siinä 2500...3000rpm välissä. Tosin läheskään aina tuo ei ole havaittavissa ja ilmiö on aika heikko. Saattaa kuitenkin kieliä samasta oireesta kuin muillakin.

Ajettu tuolla on vasta noin 65tkm ja vehje on vakio lpt.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
C900
"Tuplakaasari"

[quote="ipe79"]mulla on samanlaista ongelmaa omassa 9-3 2,0t matalapainees
mulla alempi laiskuus kohta on vaan melkein kolmessa tonnissa.

Onko sulla sytkäboksi vielä alkuperäinen ?
Taas äsken tuli testattua. Kiihdyttäessä osakaasulla nykyttelyä on useammassa kohdassa ja se on voimakkaampaa. Lämä lattiassa kuten aikaisemmin kerroin; kahdessa kohdin ja kevyessä kiihdytyksessä ei ole oireita. Jokin riippuvuus tuntuisi olevan kaasupolkimen asennolla.
ipe79
"Koeajolla"

Viesti Kirjoittaja ipe79 »

Joo mul pitäs olla iha alkuperäiset värkit siinä.

Itte en oo mitään siihe vaihtan ja on entinen karikon autotalon huoltopäällikön auto et en mä usko et olis ittekään mitään vaihtan. ei ainakaan maininnut ku kyselin tietoi autosta.
C900
"Tuplakaasari"

Nyt pelittää

Olin työreissulla matkalla Heinolasta pohjoiseen. Eräällä rampilla kiihdyttäessä kärri nyki runsaasti ja vähän ajan kuluttua huomasin koelautaan ilmestyneen uuden merkkivalon...CE. Noo, soittelin 118:een, ja kyselin Saab-huoltoa Mikkelistä, joka oli matkan varrella. Puhelu ohjattiin Karikon Autotaloon, jossa vastasi työnjohtaja S.T. Kerroin pulmani ja epäilin sytkäkasettia. Hän kertoi niitä löytyvän hyllystä lupasi ottaa vastaan ruuhkasta huolimatta. Sain myös ajo-ohjeet. Perillä homma lähti liikkeelle saman tien. Vikakoodi paljasti kronaajan aiheuttajan. Vaikka työaika oli päättymässä, asentaja ei katsellut kelloaan. Odottaessa valmistumista kävin emännän kanssa uusien autojen puolella. Myyjä tuli saman tien kyselemään, jotta miten hän voisi palvella. Kerroin, että nyt tässä vain kulutetaan aikaa, kun auto on pajalla. Vaikka kauppoja ei ollut näköpiirissä, silti hän jäi keskustelemaan Saabeista ja niiden reaaliarvoista yms. Todella mielyttävä myyjä. Korjaamon työnjohtajalle kerroin, että en tiedä, onko autooni vaihdettu kampanjassa sytkäboksi. Sain häneltä kortin ja lupauksen pyynnöstäni selvittää onko boksi vaihdettu ja myös, että se hoidetaan takuuseen heidän toimestaan seuraavalla kerralla, jos takuuvaihtoa ei ole tehty. Siis sen kummemmin pyytämättä. Kerrassaan hienoa asiakaspalvelua. Itsekseni taisin päättää, että kun seuraavan kerran autoa vaihdan, teen sen Karikon Autotalossa, vaikka matkaa sinne asuinpaikastani on 400km. Siihen toivottavasti vielä on aikaa.

Korjaamolta poistuin tilin saldo kevyempänä, mutta hyvillä mielin. Niin, se vika ei ollut sytkäboksi eikä kaasuläppäkotelo vaan ilmamassamittari. Nyt kiihtyy nykimättä.

JMi
Carmen
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Carmen »

Sama juttu. Täyskaasulla tulee "kuollut kohta", mutta jos lisää kaasua tasaísesti, auto kiihtyy myös tasaisesti. Sytkäkasetti vaihdettu ja tuntuis ecun ohjelmasta (alkuperäinen) johtuvaksi. Täytynee hyväksyä kun yrittää halvalla saada tehoja.
Luu on kovaa ja koppi vuotaa!!
9-5 Vector 2.3 T
Vastaa Viestiin