tuli akku asiaa . selailin UKT: sivuilta akun jännitteestä . oli se napajännite mulla 11,35.v navoista mitattuna ja auto jäi talliin paljon pitäs löytyä akusta napajännite että lähtee käyntiin , mikä on uuden akun napajännite ( akkua ostamaanko het ) ONKO AKUSSA MERKITTY JOHONKIN KOHTAAN KOSKA AKKU ON VALMISTETTU SELVIÄISI KÄYTTÖ IKÄ .
Käynnistys vaatii amppeereja reilusti,joten volttilukema ei ratkaise akun kuntoa.Ainakin joissain akuissa on raaputuspinnassa päivämäärä merkittynä.Mikäli mahdollista,akku kannattaisi hankkia alan liikkeestä,silloin se ei ole seisonut ties kuinka kauan hyllyllä.Varastointiaika kun ei saisi olla yli puoltavuotta.Onhan sinulla maadoitus varmasti auton runkoon hyvä?Helpoin tapa tarkistaa maadoituksen kunto on käyttää apukäynnistyskaapelia akun miinusnavan ja auton rungon välissä,sekä rungon ja moottorin välillä.
Itse hankin ns. älykkään automaattilaturin, sillä kun latasi yhden akun niin starttikin alkoi pyörimään iloisemmin ja edelleen on iloisemmin pyörivä startti, vaikka autoa käytellään melko harvoin pihassa parkissa.
Benton BX-1
-Diagnisointi(elvytys) - päälataus, täyteenlataus, varmistus, ylläpito.
-HUOM ! Sulfatoituneen heikkotehoisen akun elvytys.
-Kipinä, oikosulku, väärinkytkentä ja ylikuumenemissuojattu.
Tuo ei sitten lataa jos akku antaa liian pientä jännitettä navoista mitattuna, oliko jotain alle 7.5v, siihen on kikka 3 se että laittaa toisen akun hetkeksi rinnalle niin akkujen jännitteet tasaantuvat.
Kauan lataili, en viitsinyt pihalle ilman valvontaa jättää laturia, 3 päivää lataili n. 8-12h/päivä, sen jälkeen led ilmoitti menneen ylläpitolataukseen ja lataus oli valmis.
Ja akusta tuli täysin uutta vastaava. Liian vanhoille akuille tuo ei kuitenkaan ihmeitä tee.
Siitä että napajännite on kuormittamattomana (kannattaa varmistaa ettei jokin tyhjennä ja jatkuvasti kuormita akkua..) vain 11,35V voi päätellä jo että akku on todennäköisesti entinen. Totaalisen tyhjä se ainakin on. Täydellä akulla jännite on luokkaa 12.7-12.8V kuormittamattomana. Ei kuitenkaan välttämättä kerro akun todellisesta kunnosta, koska kyseessä voi olla ns. "surface charge" ja akku kyykähtääkin nopeasti kun kysytään virtaa, varsinkin startatessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kannattaa mennä sinne akkuliikkeeseen tai muuhun korjaamoon, joilla on se testeri mikä tekee sen akkukuormituskokeen hetkessä.Meillä se pikalaite ainaskin on sellainen pieni laite joka vaan akun napoihin kytketään ja hieman tietty akun tietoja sinne näpytellään ja samantien näyttää onko akku hyvä, huono ja onko vaihdettava.Todella kätevä laite, tulee sillä omakin auton akku syksyisin aina tarkastettua.Talvea miettien siis.
Saab 9-3 1.8 Turbo mk1
Saab 9-5 2,3
Kirsi Jokela
0451255333
latasimpa akkua laturilla illalla oli 12,70 yleismittarilla mitattuna aamulla 11.30 akku irrallan parvekkeela ei mitään vastusta . purkaa siis itseään akku ilmeisesti paska
Viimeksi muokannut ruttunen, Ma Syys 15, 2008 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sivusta kysyisin samaan aiheeseen liittyen, että minkä merkkinen akku tänä päivänä on hyvä? Vai onko ne kaikki suurinpiirtein samaa kuraa. Hinnat ainakin noussu kovasti kun satasen kieppeillä pyörivät.
Finn kirjoitti:Sivusta kysyisin samaan aiheeseen liittyen, että minkä merkkinen akku tänä päivänä on hyvä? Vai onko ne kaikki suurinpiirtein samaa kuraa. Hinnat ainakin noussu kovasti kun satasen kieppeillä pyörivät.
Eri merkkien taso vaihtelee, mielestäni, liian rajusti.
Optima paukahtelee ennen aikojaan.
Banner kestää miten sattuu.
Seuraavan akun haen taas Akkuliikkeestä, siellä ei paskaa myýdä ja vastataan tuotteesta. Merkillä ei ole silloin väliä, laadulla on. Ammattireiska tietää.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Meillä paikallisessa akkuliikkeessä kun myydään Finnstart- ja Unienergy-merkkisiä akkuja niin ei ne oikein tyystin vieraina merkkeinä rohkaise. Olisko kellään kokemusta näistä?