Kierrokset tippuvat liian nopeasti???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
-Blopa-
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2008 09:32
Paikkakunta: Tuusula

Kierrokset tippuvat liian nopeasti???

Viesti Kirjoittaja -Blopa- »

Kyseessä siis 900i 16V ja vm-91.
Elikkäs, jos ajaa pienellä vaihteella ja kierrokset on jotain 2500rpm:n luokkaa ja nostaa jalan pois kaasulta, ni menosta tulee aika töksähtelevää. Kone käy hyvin, kiihtyy nätisti ja tyhjäkäynti on ok. Kokeilin tossa parkkipaikalla silleen, et nostin kierrokset pikkasen alle 3000 ja jalka pois kaasupolkimelta, ni tippuvat valittämästi noin 1500:taan ja sen jälkeen tasaisesti ja nätisti tyhjäkäynnille. Ollakko vika vai ominaisuus. Ja jos vika, ni missä mättää?
-9³ SC 1.8t A5 BioPower Stage1 vm-07-
-900i 16V vm-91-
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kierrokset tippuvat liian nopeasti???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Töksähtelevä liikkuvuus parkkiksella pikkuvaihteilla on valitettavasti vaihdelaatikon ominaisuus, tosin ei-toivottu sellainen. Väljää kertyy vanhemmiten joka paikkaan ja vielä kun löytyy se ketjuvetoinen ensiövälitys niin lähes poikkeuksetta jokainen OG-satku on tuollainen pikkuvaihteilla että hytkyy ja nytkyy vedon/moottorijarrutuksen vaihdellessa etenkin pienillä vaihteilla.

Tyhjäkäyntikierrosten hidastettu tippuminen 1500->1000 on myöskin normaali ruiskun ominaisuus jolla vähennetään päästöjä kun kierrokset laskevat hallitusti tyhjäkäynnille. Ei vika tämäkään, vaan (haluttu) ominaisuus kaikissa vähänkin uudemmissa ruiskuissa joissa on tyhjäkäyntimoottori.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Kierrokset tippuvat liian nopeasti???

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Sama nykiminen löytyy monista vanhoista autoista...

Mitä tarkoittaa ketjuvetoinen ensiövälitys?

Auttaisiko uudet moottorin tuet mitään? Onko kokemuksia?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kierrokset tippuvat liian nopeasti???

Viesti Kirjoittaja Jope »

Siellä on akseli joka lähtee vauhtipyörästä/kytkimeltä. Sen päässä on hammasratas. Sen akselin alla on toinen akseli joka menee vaihdelaatikkoon sisään. Senkin päässä on hammasratas. Näiden välillä on ketju. Eli moottorin pyörintäliike välitetään ketjulla laatikon sisään auton keulalla.

Uudet moottorintuet (jos on hydrauliset) auttavat hieman tähän ongelmaan, mutta eivät poista sitä kokonaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kierrokset tippuvat liian nopeasti???

Viesti Kirjoittaja Svc »

-Blopa- kirjoitti: Kokeilin tossa parkkipaikalla silleen, et nostin kierrokset pikkasen alle 3000 ja jalka pois kaasupolkimelta, ni tippuvat valittämästi noin 1500:taan ja sen jälkeen tasaisesti ja nätisti tyhjäkäynnille. Ollakko vika vai ominaisuus. Ja jos vika, ni missä mättää?
Siinä imusarjassa on ainakin vanhemmissa autoissa kaasuvivun luona ns. dashpot, jonka tehtävanä on juuri tuo joutokäynnille laskemisen hidastaminen. Se on sellainen muutaman cm läpimittainen pyöreä kello, josta pistää ulos jousikuormitteinen tappi. Sitä voi ruuvata hieman ulospäin kohti kaasuvipua pehmentämään lisää tuota kierrosten laskemista. Muistaakseni säätö on oikein, kun kierrokset laskevat 3000:sta tyhjäkäynnille 3-4 sekunnissa.

Liialinen ruuvaaminen aiheuttaa sen, että ajosta tulee epämiellyttävää, kun kierrokset eivät laskekaan heti, vaikka jalan ottaa kaasulta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kierrokset tippuvat liian nopeasti???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Svc kirjoitti:Siinä imusarjassa on ainakin vanhemmissa autoissa kaasuvivun luona ns. dashpot, jonka tehtävanä on juuri tuo joutokäynnille laskemisen hidastaminen. Se on sellainen muutaman cm läpimittainen pyöreä kello, josta pistää ulos jousikuormitteinen tappi. Sitä voi ruuvata hieman ulospäin kohti kaasuvipua pehmentämään lisää tuota kierrosten laskemista. Muistaakseni säätö on oikein, kun kierrokset laskevat 3000:sta tyhjäkäynnille 3-4 sekunnissa.

Liialinen ruuvaaminen aiheuttaa sen, että ajosta tulee epämiellyttävää, kun kierrokset eivät laskekaan heti, vaikka jalan ottaa kaasulta.
MY91 taisi olla jo sen verran uudella LH:lla että homman hoitaa tyhjäkäyntimoottori ja ohjelmallinen "dashpot", mutta k-jetillisissä ja vanhemmissa on tuo mekaaninen joka tosin on lähes aina rikki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kierrokset tippuvat liian nopeasti???

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

jcarlson kirjoitti:
MY91 taisi olla jo sen verran uudella LH:lla että homman hoitaa tyhjäkäyntimoottori ja ohjelmallinen "dashpot", mutta k-jetillisissä ja vanhemmissa on tuo mekaaninen joka tosin on lähes aina rikki.
Juuri näin se homma etenee.....
-Blopa-
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2008 09:32
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kierrokset tippuvat liian nopeasti???

Viesti Kirjoittaja -Blopa- »

Juu...ei ollut dashpottia, siis mekaanista. Mikäs härpäke se on siinä kaasuvivun akselin toisessa päässä, mistä lähtee se johtonippu? Siellä on sisällä ainakin joku kytkin mikä naksahtaa, kun vähän kääntää kaasuvipua.
-9³ SC 1.8t A5 BioPower Stage1 vm-07-
-900i 16V vm-91-
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Kierrokset tippuvat liian nopeasti???

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kaasuläpän asentotunnistin/joutokäyntikytkin.Näissä taitaa olla pelkkä kytkin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vastaa Viestiin