Tomi testaa: Ojop Quick Power 2000 -akkukengät

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Tomi testaa: Ojop Quick Power 2000 -akkukengät

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Kuva
Quick Power 2000 -akkukengät ovat ilman työkaluja irroitettavia akkukenkiä. Ne sopivat SAE- ja DIN-standardien mukaisiin pyöreillä akkunavoilla oleviin auton akkuihin. Akkukenkiä valmistaa ruotsalainen Ojop Sweden. Satuin näkemään akkukengät Elfan luettelossa (komponenttifirma, ei tämä varastointiratkaisuja tarjoava) ja ajattelin, että testataanpa näitä turhakkeita. Kerron tässä lyhyesti kuvien kanssa kuinka asensin tällaisen uuden akkukengän vuoden 2001 Saab 9-3:een.

Aloitin työn katsomalla mitä minulta löytyy konepellin alta. Irroitin maa-akkukengän, jonka ajattelin vaihtaa pikalukitusmalliin. Hetken tutkittuani huomasin, että vanhasta akunkengästä lähtevien kahden kaapelin irroittaminen vaati tuhtia sivuleikkuria. Sain kaapelit poikki ja nakattua vanhan akkukengän menemään.

Kuva Kuva

Kaapeli kiinnitetään Quick Power -akkukenkään metallipalan ja kahden ruuvin avulla puristuksiin. Tässä vaiheessa tulikin vastaan ongelma. Ensinnäkin yhden kaapelin sijaan autossani lähtee akkukengästä kaksi kaapelia. Uudessa akkukengässä olevat kaksi ruuvia olivat sen verta lyhyitä, että vaati hieman vääntöä, että sain molemmat kaapelit kunnolla puristuksiin. Toiseksi kaapelit oli mitoitettu suhteelliseen tarkkaan akulle meneviksi, niin oli hieman hankalaa pitää uutta akunkenkää ja kaapeleita kiinni ja samalla ruuvata ruuveja kiinni.

Kuva

Kun olin saanut kaapelit kiinnitettyä uuteen akkukenkään, olikin kengän kiinnittäminen akkuun nopea toimenpide. Akkukengän muovipäällinen painetaan alas, jolloin kenkä kiristyy lujasti kiinni akkunapaan. Akkukengän irroitus tapahtuu yhtä helposti nostamalla muovipäällinen ylös. Muovipäällisen voi myös jättää puoleen väliin, jolloin akkukenkään voidaan kiinnittää akkukaapeli latausta tai apukäynnistystä varten. Hieman jäi harmittamaan, kun lyhyempi maakaapeli vetää akkukenkää vinoon, mutta muuten olin tyytyväinen asennukseen.

Kuva Kuva

Quick Power -akkukengät on selvästi tarkoitettu yhden kaapelin kiinnitystä varten, koska jouduin leikkaamaan vähän akkukengän muovipäällistä, jotta päällinen laskeutuisi kunnolla alas. Olisi varmaan ollut parempi hankkia lyhyt pätkä paksua kaapelia, jonka olisi kiinnittänyt akkukenkään ja jollakin T-kaapaleella liittänyt maakaapelit lyhyeen kaapelin pätkään. Alla olevassa kuvassa on myös hyvin nähtävissä minun huono työn jälki :)

Kuva

Asennusaika oli tällaiselta kädettömältä asennusmieheltä noin 45 minuuttia kaikkine ihmettelyineen; onnistuu varmasti 15 minuutissa osaavalta henkilöltä. Akunkengän irroittaminenhan ei kestä kauan, mutta nyt voin tehdä sen ilman mitään työkalua. Hintaa kahden kappaleen paketilla oli hieman alle 9 euroa (ilman postikuluja). Ojopin kotisivujen mukaan Suomessa heidän tuotteitaan myy Oy Sandman-Nupnau Ab. En ole tiedustellut myyvätkö he Ojopin tuotteita yksittäispakattuina vai vaan 50 kpl myymäläpakkauksina. Tuotteen käytännön hyödyn jätän jokaisen omaan harkintaan.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
Vastaa Viestiin