99 GT

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

dimebak kirjoitti: Eikös tuossa lämmityslaitteen hanassa ole ilmausruuvi? Laitat sen vesiletkun lämppärille niin ettei siihen tule tarpeettoman korkeita kohtia niin kyllä sieltä ilmat ulos. Varsinkin, jos täytät järjestelmän ilmausruuvit auki.
T16 moottorissa lämppärin letkun lähtö on jo valmiiksi ylempänä, kuin 99:n lämmityslaitteen sisäänmeno ja sen ilmausruuvi. Letkuun tulee pakostakin mutka ylöspäin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Noissa missä on ollu bensalämppäreitä niin on siellä haarassa ollu oma ilmausruuvinsa, samanlainen letkun väliin tuleva sopisi varmaan tuohonkin käyttöön.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Svc kirjoitti:
dimebak kirjoitti: Eikös tuossa lämmityslaitteen hanassa ole ilmausruuvi? Laitat sen vesiletkun lämppärille niin ettei siihen tule tarpeettoman korkeita kohtia niin kyllä sieltä ilmat ulos. Varsinkin, jos täytät järjestelmän ilmausruuvit auki.
T16 moottorissa lämppärin letkun lähtö on jo valmiiksi ylempänä, kuin 99:n lämmityslaitteen sisäänmeno ja sen ilmausruuvi. Letkuun tulee pakostakin mutka ylöspäin.
Eikös se lähtö ole siellä imusarjan alla metalliputkessa? Näin on siis tuossa mun -92:ssa turbossa. Jos on näin niin vetää sitten sieltä imusarjan alta sen letkun niin pitäis silloin jäädä alemmas kuin liitännät hanassa. Jolloin siis hanassa oleva ilmaus ruuvi jää muita ylemmäksi.

Ja jos se hirvittää ettei neste kierrä lohkossa, kun lämppärin hana on kiinni niin sitten vaan OG900:sta lämppärin by-pass-venttiili sinne väliin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

dimebak kirjoitti:Eikös se lähtö ole siellä imusarjan alla metalliputkessa? Näin on siis tuossa mun -92:ssa turbossa. Jos on näin niin vetää sitten sieltä imusarjan alta sen letkun niin pitäis silloin jäädä alemmas kuin liitännät hanassa. Jolloin siis hanassa oleva ilmaus ruuvi jää muita ylemmäksi.
-85 mallissa se metalliputki tulee 1. ja 2. sylinterien imuputken välistä ylös. imusarjan alla vesipumpun luona ei olisi muutenkaan tilaa enemmille letkuille.

Tuon kuvan tapaista systeemiä minäkin ajattelin:
http://www.garaget.org/?car=13534&image=343551
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Okei joo. Piti vielä itsekin tarkistaa, kun löytyy noita kuvia turbon konehuoneesta ja joo-o, sieltä välistähän se nousee ylös.

No sitten annan vinkiksi, että käy etsimässä vaikka rommarilta sellaisen satkun lämppärin letkun jossa on tuo lämppärin by-pass. Sen letkut on sopivan mittaisia eikä niissä näytä olevan turhia mutkia.

Kuva

Kuva
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

Nyt on kone valmis pultattavaksi lopullisesti kiinni. Hauska juttu sinänsä, että 16v 900:n pakoputki käy lähes suoraan 99:iin. Pohjalevyssä on valmiit kolot T16 koneen takavaimentimille. Olisivatkohan peräisin samasta muotista? Epäilen, että Saabilla tuskin oli suunnitelmia T16 moottorin laittamisesta 99:iin.

Käytännössä ainoat erot ovat turbolta lähevä primääriputki ja hieman pidempi häntäputki. Isoin homma on tehdä koriin kannakkeet 16v takavaimentimelle.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

99 combicoupeen meni 900 tuo uudemman mallinen turbon takapönttö ja häntäputki melkein heittämällä. Piti vaan ottaa combicoupe 900:sta se koukku takapuskurin pultin alle ja lisäksi kaksi kannatinkoukkua hitsattiin sitä äänenvaimenninta varten. Koukut leikkasin muistaakseni yhdestä vaparin pyöreästä poikittaispöntöstä. Niissähän on semmoiset pitkät koukut. Jos nyt tekisin pakoputkistoa tohon, niin laittaisin vielä lisäksi pitkähkön vapaavirtausvaimentimen siihen etujalkatilan kohdille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

Moottori paikallaan, vetoakselit kiinni, kytkin kasattu, moottorin johtosarja kytketty. (neljä johtoa: lämpömittarin anturi ja kaksi johtoa kiinni laturiin). LH-jetin johtosarjakin on valmis kytkettäväksi.

Vielä puuttuu:
-pakoputki
-vesiletkuja
-öljynjäähdytin
-bensaputket
-akku taakse
-APC
-IC:n kiinnitys
-ilmansuodatin
-ahtopainemittari
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kiinnitin huomiota johtosarja-asiaan. Kai siellä se öljynpaineanturin johtokin oli? :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mertmi kirjoitti:Kiinnitin huomiota johtosarja-asiaan. Kai siellä se öljynpaineanturin johtokin oli? :wink:
Juu, laskin väärin. (1,2, ööh ...monta)

Öljynpaineanturin ja latauksen merkkivalon johdot, sekä sulakerasialle lähtevät päävirtakaapelit eivät ole oikeastaan moottorin johtosarjaa vaan ne tulevat omassa nipussaan, joka päättyy laturin luo. Tämä nippu jää kiinni autoon, kun moottori irrotetaan.

Moottorin johtosarja nousee autosta moottorin mukana ja ruiskussa siihen kuuluu oikeastaan vain kaksi johtoa, eli lämpömittarin anturi ja startin solenoidi. Kaasarimalleissa on kolmas johto jälkikäynnin estosolenoidille. Näille on 3-napainen liitin jarrutehostimen luona.

LH-jetin sarjassa moottorille tuleekin sitten n. 15 johdon nippu vähän versiosta riippuen
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jäähdytin ja letkut paikallaan, tosin jostain pitää kehitellä sopiva ylävesiletku.
IC tulee vasemman ajovalon taakse, nyt vielä pitää modata kiinnike sopivaksi.

Pyöritelin moottoria startilla, ja katsoin että öljy nousee kanteen asti.

Ilmanputsari vaatii vielä pohdintaa, josko jostain löytyisi sopiva.

Jouduin siirtymään sisustan purkamiseen etuajassa, kun kaadoin vahingossa sellaisen kosteutta imevän suolarasian nesteet takajalkatilaan. No, tulipahan kerrankin pestyä nuo lattiamatot.

Samalla sovittelin satkun lattian äänieristematot tuplikseen sopiviksi. Takamatto menee ihan sellaisenaan, etumattoa joutuu hieman leikkaamaan sopivammaksi. Matto muototui helposti kuumailmapuhaltimella. Rintapellin matto onkin sitten oma lukunsa.

Taidan kuitenkin jättää ne vielä toistaiseksi pois, sillä ne tuovat lisäpainoa ainakin 20 kg.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

APC-boksi päätyi takapenkin alle.
Kuva

Läpivienti nakuanturin johdolle,
Kuva

LH-boksillekin löytyi paikka.
Kuva
Tuon päälle täytyy tehdä vaikkapa vanerista jonkinlainen potkusuoja.
Tuo punainen haitariputki on akkukaapelia varten.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Moikka.

En halua mitenkään ilkeillä, mutta miten saat pysymään tuon jalkatilan verhouksen siinä sivupellissä, kun alle jää toi nakuanturin johton läpivientikin? Ite tekisin ne läpiviennit sinne kojelaudan alapaneleiden yläpuolelle, jolloin verhoukset yms. saa paremmin istumaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

Ihan hyvä kysymys, sillä mietin tätä läpivientikohtaa pitkään. Reiät teko tuohon kohtaan oli paljon helpompaa. Ylempänä on lämppärin putkia ja konepellin avausmekanismi ja sinne pitää mahtua vielä sähköpeilien ja -lasien sekä keskuslukon johtosarjojen läpivienti.

Alkuperäinen verhoilu oli kiinni liimalla mutta tuohon tulee vielä pellin päälle bitumimatto ja päälle satkun äänieristematto: 10 mm vaahtomuovia ja kumimatto. Minulla on myös tallessa kasa satkun eristematon kiinnikkeitä sekä ovipilareihin tulevat kiinnike/koristepellit, joilla matto on kiinnitetty satkussa. Alareunastahan tuo kiinnittyy osin jo sillä oikean jalan tuella.

Saatan myös tehdä lokasuojien verhoilut kokonaan uusiksi, sillä oikean puolen jalkatilaankin pitää kehitellä jotain LH-boksin peitteeksi.

Oikealle pitää vielä tehdä johonkin kohtaan isohko reikä (~50 mm) ruiskun johtosarjalle. Akkukaapelille onkin jo ennestään sisälämmittimen johdon reikä.

Yksi mahdollinen paikka olisi lämmityslaitteen vieressä siinä vaakasuorassa.pellissä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miulla on 99:ssä apc-boksi siellä apukuskin jalkatilassa olevan panelin yläpuolella. Käytännössä se on survottu sen paksun johtosarjan suojaputken päälle. 99:n orggis äänieriste on laitettu paikalleen ja sitten se paneli paikalleen. Kunhan saan aikaiseksi laittaa sen LH-jetinkin tohon, niin apc ja lh:n boksi tulee myöskin majailemaan siellä samassa paikassa. Jossakin näin kuvan, jossa boksit oli ruuvattu kiinni siihen muovipaneliin. Ei välttämättä mikään huono vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi rakentaa jonkinlainen kiinnitysrauta sinne hanskalokeron alle, johon boksit saa kiinni pikakiinnityksellä, josta ne saa irti vaikkapa jonkinlaista salpaa painamalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin