ES1-4 kaiutinasiaa..
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Katkaisin johdon liittimen juuresta ja tilalle abiko-liitin.
Sen verran jätin johtoa liittimeen, että voi tarvittaessa liittää juottamalla takaisin. Tosin ei niitä minun aikana kyllä takaisin laiteta. Tuskinpa edes autoa vaihdettaessa jaksaa hommaan ryhtyä.
Johtosarjassa on juuri riittävästi löysää, jotta hommat pystyy tekemään ilman gynegologin taitojakin.
Sen verran jätin johtoa liittimeen, että voi tarvittaessa liittää juottamalla takaisin. Tosin ei niitä minun aikana kyllä takaisin laiteta. Tuskinpa edes autoa vaihdettaessa jaksaa hommaan ryhtyä.
Johtosarjassa on juuri riittävästi löysää, jotta hommat pystyy tekemään ilman gynegologin taitojakin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Taidan itse laittaa väliin pätkät johtoa ja juottaa molempiin päihin abikot. Voi sitten siirtää kajarit Saabista toiseen.petrisa kirjoitti:Katkaisin johdon liittimen juuresta ja tilalle abiko-liitin.
Sen verran jätin johtoa liittimeen, että voi tarvittaessa liittää juottamalla takaisin. Tosin ei niitä minun aikana kyllä takaisin laiteta. Tuskinpa edes autoa vaihdettaessa jaksaa hommaan ryhtyä.
Johtosarjassa on juuri riittävästi löysää, jotta hommat pystyy tekemään ilman gynegologin taitojakin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Tuli eilen asennettua nuo Rainbowit paikalleen. Tein 0,75mm2 kaiutinkaapelista sekä abikoista sovitinkappaleet tuon Saabin liittimen ja kaiuttimen väliin. Käytin lisäksi geelimäistä kaksipuoliteippiä elementtien kiinnittämiseen ja vaimentamiseen, kun nuo jousiviritelmät ei ainakaan toisella puolella ensi alkuun saaneet elementtiä lujasti paikalleen. Nyt on jämäkästi.
Äänipuolesta. Ylä- ja keskiäänet soivat kirkkaammin ja selkeämmin varsinkin kovemmilla voimakkuuksilla. Alaäänet vaatisivat sitten jo enämpi virittelyä mutta uskon, etteivät ainakaan huonontuneet. Onko tuossa perusmankassa ihan rautatasolla hoidettu tuo alaäänten poissuodatus, vai pystyisikö tuota jotenkin ohjelmallisesti muuttamaan, jos olisi edellytykset?
Äänipuolesta. Ylä- ja keskiäänet soivat kirkkaammin ja selkeämmin varsinkin kovemmilla voimakkuuksilla. Alaäänet vaatisivat sitten jo enämpi virittelyä mutta uskon, etteivät ainakaan huonontuneet. Onko tuossa perusmankassa ihan rautatasolla hoidettu tuo alaäänten poissuodatus, vai pystyisikö tuota jotenkin ohjelmallisesti muuttamaan, jos olisi edellytykset?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Valitettavasti tuon on hoidettu raudalla. Tai ei sitä ainakaa tiettävästi pysty muuttamaan.tsaarela kirjoitti:Onko tuossa perusmankassa ihan rautatasolla hoidettu tuo alaäänten poissuodatus, vai pystyisikö tuota jotenkin ohjelmallisesti muuttamaan, jos olisi edellytykset?
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Hetero kirjoitti:Valitettavasti tuon on hoidettu raudalla. Tai ei sitä ainakaan tiettävästi pysty muuttamaan.tsaarela kirjoitti:Onko tuossa perusmankassa ihan rautatasolla hoidettu tuo alaäänten poissuodatus, vai pystyisikö tuota jotenkin ohjelmallisesti muuttamaan, jos olisi edellytykset?
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Paluuta vanhaan aiheeseen. Olen tätä SaabCentralin threadia (vanha, jo vuodesta -03) lukenut nyt sivulle 14 saakka. Tämän perusteella alaäänten leikkaus (mikäli tuo cross-over arvo sitä tarkoittaa) olisi mahdollista poistaa radioyksikön softapäivityksellä, olettaen, että Saab sellaisen päästäisi pihalle. Jotain softapäivityksiä radiolle on ollut tarjolla, jotka parantavat etupään äänentoistoa ainakin siinä tapauksessa, että orggiselementit on vaihdettu parempiin. Onkos kukaan täällä päivitellyt radion softaa?
Toinen asia, mistä en vielä ole päässyt täyteen varmuuteen, on tuo ESx-13:lle tarkoitettu vahvistinliitäntä. Siellä on mahdollisesti kaiutintasoista signaalia tarjolla. Ei tosin tietoa, onko tuota myös leikattu. Jos olisi leikkaamatonta, niin sitten linjatasoiseksi muunto ja vahvistus esim. 6*9 kajareille olisi suhteellisen helppo toteuttaa. Tuo vahvistinliitäntä tarjoaa myös 12 V 30 ampeerin sulakkeen kautta. No, tämä taisi varmaan olla jo useimmilla tiedossa.
Edit:
Löytyi muuten SaabCentralilta linkit EHU:n ja AMP1:n vahvistinpiirien kytkiksiin, jos joku tarvii eikä näitä ole jo aikaisemmin postattu täällä.
Toinen asia, mistä en vielä ole päässyt täyteen varmuuteen, on tuo ESx-13:lle tarkoitettu vahvistinliitäntä. Siellä on mahdollisesti kaiutintasoista signaalia tarjolla. Ei tosin tietoa, onko tuota myös leikattu. Jos olisi leikkaamatonta, niin sitten linjatasoiseksi muunto ja vahvistus esim. 6*9 kajareille olisi suhteellisen helppo toteuttaa. Tuo vahvistinliitäntä tarjoaa myös 12 V 30 ampeerin sulakkeen kautta. No, tämä taisi varmaan olla jo useimmilla tiedossa.
Edit:
Löytyi muuten SaabCentralilta linkit EHU:n ja AMP1:n vahvistinpiirien kytkiksiin, jos joku tarvii eikä näitä ole jo aikaisemmin postattu täällä.
Try this for TDA7385 (in AMP1):
http://www.st.com/stonline/products...ure/ds/8160.pdf
and here's 7386 (used in the EHU):
http://www.st.com/stonline/products...ure/ds/4057.pdf
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 70
- Liittynyt: To Joulu 10, 2009 14:12
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
ONKOS TARKKAA TIETOA MISTÄ PIUHOISTA KANNATTAA OTTAA LINJAMUUNTIMELLE SIGNAALIT JOS HALUAN KYTKEÄ SUBIN JA VAHVARIN??
AUTO ON 93 VM 2006 FARKKU.
ONKO KUSKIN PENKIN ALLA OLEVA VAHVARI AINUT PAIKKA??
AUTO ON 93 VM 2006 FARKKU.
ONKO KUSKIN PENKIN ALLA OLEVA VAHVARI AINUT PAIKKA??
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Ota takaluukun kaiuttimista jos sinulla ei ole siellä kuskin penkin alla vahvistinta.KARI.KUIVALAINEN kirjoitti:ONKOS TARKKAA TIETOA MISTÄ PIUHOISTA KANNATTAA OTTAA LINJAMUUNTIMELLE SIGNAALIT JOS HALUAN KYTKEÄ SUBIN JA VAHVARIN??
AUTO ON 93 VM 2006 FARKKU.
ONKO KUSKIN PENKIN ALLA OLEVA VAHVARI AINUT PAIKKA??
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Täytyy sanoa, että omaan maalaisjärkeen ei vieläkään tahdo mahtua, että signaalista, josta on alataajuudet suodatettu pois, yritetään saada alataajuuksia esiin.
Se on vähän kuin yrittäisi tehdä Jallusta Rellua.
Se on vähän kuin yrittäisi tehdä Jallusta Rellua.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Sen takia juuri otin cd-soittimen pois ja laitoin alpinen tilalle nii rupes soimaantsaarela kirjoitti:Täytyy sanoa, että omaan maalaisjärkeen ei vieläkään tahdo mahtua, että signaalista, josta on alataajuudet suodatettu pois, yritetään saada alataajuuksia esiin.
Se on vähän kuin yrittäisi tehdä Jallusta Rellua.
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Kyllä sieltä saa, mutta vaatii kyllä siinä määrin signaalin boostaamista, ettei kaikista vahvistimista löydy niin paljoa säätövaraa.tsaarela kirjoitti:Täytyy sanoa, että omaan maalaisjärkeen ei vieläkään tahdo mahtua, että signaalista, josta on alataajuudet suodatettu pois, yritetään saada alataajuuksia esiin.
Se on vähän kuin yrittäisi tehdä Jallusta Rellua.
Ja kyllä Jallu kannattaa pitää Jalluna (***), oli toi Rellu sen verran pahaa eilenkin..
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Ite kyllästyin omaan ES1-4 "helvetinkoneeseen"..
Laitoin originaali cd soittimen tilalle Pioneerin mp3 soittimen ja etu oviin JBL:n 3-tie erillissarjan, ja vielä hattu hyllylle 6x9:sit niin johan alko parantua. Etuoveen tuleva 6.5" elementti ainakin mulla vaati kiinnittämisen oveen tulevaan muoviulokkeeseen (jota ei oikealla puolen ovessa ollut mutta vasemmalla oli?)
No nyt pitäisi vielä jostain löytää antenni adapteri ja saada mankalle oikea herätevirta, eikä mikään taustavalojen virta... sammuu pioneeri kun ottaa valot pois päältä, mutta tekevälle sattuu eikös ne niin sano... Mutta ei voi kyllä kuin moittia saabia että menevät tuollaisia rakennelmia tekemään eikä niitä voi kaikkia edes otta pois kun ei auto lähde käyntiin...aaargh
Laitoin originaali cd soittimen tilalle Pioneerin mp3 soittimen ja etu oviin JBL:n 3-tie erillissarjan, ja vielä hattu hyllylle 6x9:sit niin johan alko parantua. Etuoveen tuleva 6.5" elementti ainakin mulla vaati kiinnittämisen oveen tulevaan muoviulokkeeseen (jota ei oikealla puolen ovessa ollut mutta vasemmalla oli?)
No nyt pitäisi vielä jostain löytää antenni adapteri ja saada mankalle oikea herätevirta, eikä mikään taustavalojen virta... sammuu pioneeri kun ottaa valot pois päältä, mutta tekevälle sattuu eikös ne niin sano... Mutta ei voi kyllä kuin moittia saabia että menevät tuollaisia rakennelmia tekemään eikä niitä voi kaikkia edes otta pois kun ei auto lähde käyntiin...aaargh
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Kommentoinpa minäkin tuota bassotoistoa.
Bassoja saa kuulumaan, vaikka ne ovat voimakkaasti suodatetut. Bassosuodatus alkuperäisessä 4-kanavaisessa (etu -ja taka) vahvistimessa alkaa noin 120 Hz:n tietämissä.
Bassoa varten tarvitaan vahvistin, jossa on erittäin jyrkkä (18 dB/oktaavi) alipäästösuodatin sekä rajataajuus aseteltavissa tuohon 120 Hz:n kohtaan. Myös vahvistimen herkkyyssäätö pitää olla riittävä.
Ei tämäkään johda vielä mihinkään kovin sivistyneeseen HiFiin, mutta huomattavasti alkuperäistä parempi. Aivan matalampia murahduksia ei kuulu, mutta eipä tuo minua autokäytössä haittaa. Ja toisekseen alkuperäisen vahvistimen ääni yläbassoilla, keski- ja korkeilla taajuuksilla on melko "kolkko". Tästäkin huolimatta, että kaiuttimet vaihtaa parempiin.
tsaarela: ota joskus omia levyjä mukaan vaikka Oulun kokoontumistapahtumaan, niin voit testata ääntä tutuilla kappaleilla.
Bassoja saa kuulumaan, vaikka ne ovat voimakkaasti suodatetut. Bassosuodatus alkuperäisessä 4-kanavaisessa (etu -ja taka) vahvistimessa alkaa noin 120 Hz:n tietämissä.
Bassoa varten tarvitaan vahvistin, jossa on erittäin jyrkkä (18 dB/oktaavi) alipäästösuodatin sekä rajataajuus aseteltavissa tuohon 120 Hz:n kohtaan. Myös vahvistimen herkkyyssäätö pitää olla riittävä.
Ei tämäkään johda vielä mihinkään kovin sivistyneeseen HiFiin, mutta huomattavasti alkuperäistä parempi. Aivan matalampia murahduksia ei kuulu, mutta eipä tuo minua autokäytössä haittaa. Ja toisekseen alkuperäisen vahvistimen ääni yläbassoilla, keski- ja korkeilla taajuuksilla on melko "kolkko". Tästäkin huolimatta, että kaiuttimet vaihtaa parempiin.
tsaarela: ota joskus omia levyjä mukaan vaikka Oulun kokoontumistapahtumaan, niin voit testata ääntä tutuilla kappaleilla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
ïtselläni seuraavanlainen kokonaisuus:
- Focal aktiivisubbari http://www.caraudiocentre.co.uk/product ... -bus20.jpg
sopii loistavasti takakonttiin vasemmanpuoleiseen syvennykseen pystyyn.
- 2-kanavainen vahvistin mallia joku piilotettuna vararengaskoteloon. Tämä vahvistin syöttää etukaiuttimia.
- Etukaiuttimet pioneer ts-joku joissa erilliset diskantti kaiuttimet jotka kolvasin alkuperäiste rillalle kojelautaan.
- 4-kanavainen linjamuunnin http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... tuote=1776 jolle syötetään takakaiuttimilta ja siltä jaetaan rca:t aktiivisubbarille ja vahvistimelle.
Lisäksi värkkäsin aux-in liittimen keskikoonsoliin ja sen kautta mp3 soittimen kojelautaan.
Olen ollut suht tyytyväinen kokoonpanoon, mutta 2-kanavainen vahvistin vaihtuneen jossain välissä 4-kanavaiseksi niin saa tuon keskikaiuttimen myös
käyttöön. Lisäksi päivitys parempiin kaiutin elementteihin olisi paikallaan.
lisäys: ovet on tietysti myös vaimennusaineella käsitelty+bitumia
- Focal aktiivisubbari http://www.caraudiocentre.co.uk/product ... -bus20.jpg
sopii loistavasti takakonttiin vasemmanpuoleiseen syvennykseen pystyyn.
- 2-kanavainen vahvistin mallia joku piilotettuna vararengaskoteloon. Tämä vahvistin syöttää etukaiuttimia.
- Etukaiuttimet pioneer ts-joku joissa erilliset diskantti kaiuttimet jotka kolvasin alkuperäiste rillalle kojelautaan.
- 4-kanavainen linjamuunnin http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... tuote=1776 jolle syötetään takakaiuttimilta ja siltä jaetaan rca:t aktiivisubbarille ja vahvistimelle.
Lisäksi värkkäsin aux-in liittimen keskikoonsoliin ja sen kautta mp3 soittimen kojelautaan.
Olen ollut suht tyytyväinen kokoonpanoon, mutta 2-kanavainen vahvistin vaihtuneen jossain välissä 4-kanavaiseksi niin saa tuon keskikaiuttimen myös
käyttöön. Lisäksi päivitys parempiin kaiutin elementteihin olisi paikallaan.
lisäys: ovet on tietysti myös vaimennusaineella käsitelty+bitumia
Saab 9-3 SC 2006
Re: ES1-4 kaiutinasiaa..
Jes autoviihde.comista löyty adapteri. Ja niin mä vähän mittailin että ei ihan perus kaavalla tule se virta, mutta kait sitä jostain saa +15 virtaa..?(vai mikä se oli se avain virta asennossa virta.. ) vahvistimille peräkonttiin löyty vasemmalta sulakerasialta heräte virta...(ei hajuakaan mikä johto mut virta tulee niin sehän riittää.. ) ja homma toimii...Mimmi kirjoitti: Antenniadapteria kannattaa kysyä esim. Helsingin Autoextrasta, muutkin autohifiliikkeet pystyvät varmaankian auttamaan.
Herätevirtaa et sitten kyllä löydäkään, koska se (herätekäsky) tulee todellisuudessa väylästä.
(ois niin paljon helpompaa jos alfamerilta ois tähän malliin huolto-ohjekirja joka sisältäisi kytkentä kaaviot..)