Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jouniaslak kirjoitti:Jos autoa ei muutoskatsasta, mitään ongelmia ei tule, paitsi jos ajat kolarin ja siinä yhteydessä selviää että auto ei vastaa rekisteriotetta.
Ja kolarin jälkeenkin tulee ongelmia vasta jos on selvä syy-yhteys siihen, että viriboksi vaikutti suoraan kolarin syntymiseen. Käytännössä siis ongelmia ei tule silloinkaan, jos ei ole ajanut 250km/h pöpelikköön tms...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jouniaslak
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja jouniaslak »

V.J.S kirjoitti:
jouniaslak kirjoitti:Jos autoa ei muutoskatsasta, mitään ongelmia ei tule, paitsi jos ajat kolarin ja siinä yhteydessä selviää että auto ei vastaa rekisteriotetta.
Ja kolarin jälkeenkin tulee ongelmia vasta jos on selvä syy-yhteys siihen, että viriboksi vaikutti suoraan kolarin syntymiseen. Käytännössä siis ongelmia ei tule silloinkaan, jos ei ole ajanut 250km/h pöpelikköön tms...
Vakuutusyhtiö on eri mieltä ja poliisikin on sitä mieltä että autoa ei ole laillisesti katsastettu.
Vakuutusehtojen mukaan korvaus voidaan hylätä mikäli auto ei tapahtuma hetkellä ole ollut katsastuskunnossa.
Turboahdetun moottorin lastutus rinnastetaan moottorin vaihtoon. Lain mukaan auto pitää siis muutoskatsastaa. Muutoskatsastuksessa auton voimansiirron, jarrujen yms. täytyy vastata tyyppihyväksyttyjä saman mallisarjan vastaavan tehoisen auton voimansiirtoa, jarruja yms.
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Mimmi kirjoitti:Ei pidä paikkaansa. Minä sain ihan normaalin korvauksen, vaikka auto oli lastutettu, muttei muutoskatsastettu ja ajoin kolarin, jonka jäljet näet tuossa vasemmalla.

Olikos vak yhtiöllä lastutus tiedossa?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
wizard11
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Huhti 29, 2005 17:15
Paikkakunta: Tku

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja wizard11 »

jouniaslak kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:
jouniaslak kirjoitti:Jos autoa ei muutoskatsasta, mitään ongelmia ei tule, paitsi jos ajat kolarin ja siinä yhteydessä selviää että auto ei vastaa rekisteriotetta.
Ja kolarin jälkeenkin tulee ongelmia vasta jos on selvä syy-yhteys siihen, että viriboksi vaikutti suoraan kolarin syntymiseen. Käytännössä siis ongelmia ei tule silloinkaan, jos ei ole ajanut 250km/h pöpelikköön tms...
Vakuutusyhtiö on eri mieltä ja poliisikin on sitä mieltä että autoa ei ole laillisesti katsastettu.
Vakuutusehtojen mukaan korvaus voidaan hylätä mikäli auto ei tapahtuma hetkellä ole ollut katsastuskunnossa.
Turboahdetun moottorin lastutus rinnastetaan moottorin vaihtoon. Lain mukaan auto pitää siis muutoskatsastaa. Muutoskatsastuksessa auton voimansiirron, jarrujen yms. täytyy vastata tyyppihyväksyttyjä saman mallisarjan vastaavan tehoisen auton voimansiirtoa, jarruja yms.
Hyss, ei ne mulle ole prätkässäkää mitään alkanut vaikka on ihan suorat putket...
Mistä ne autossa sit huomaisi jos on lastu?
Aikanaan ei huomanneet vaikka kaverilla oli 80cc crossin kone mopossa...
Kunnon coolerista ilo irtoaa... ZPF-*** Aero
jouniaslak
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja jouniaslak »

Muutoskatsastuksen tarpeellisuus on tietysti jokaisen itse arvioitava. Laki kuitenkin antaa vakuutusyhtiölle mahdollisuuden halutessaan evätä korvauksen.
Se on vaan ikävä, ainakin omasta mielestäni, jos joutuu olemaan vakuutusyhtiön hyväntahtoisuuden varassa.
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
kuikka10
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: To Loka 20, 2005 15:13
Paikkakunta: Pori

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja kuikka10 »

9-5T kirjoitti:
Juusokas kirjoitti:Tässä kirjeenvaihto kyseisestä casesta:

Kysymys Test Worldille:
Tarkoituksena olisi tutkia mahdollisuutta vaihtaa vähäpäästöiseen autoon
pakokaasuahdin. Siksi tiedustelen teettekö muutoskatsastuksen vaatimia
pakokaasutestauksia?

.
Minusta tuolla ei ole mitään tekemistä virityksen muutoskatsastuksen kanssa.
Sen verran on tekemistä, että muutoskatsastuksen yhteydessä tarkistetaan myös päästöt ja orkkis sarjaan todistuksen oikeista vertailuarvoista saa maahantuojalta pienehköllä vaivalla.

Nimim. kokemusta on
Video meliora propoque deteriora sequor -
tiedän mikä on oikein, mutta kuitenkin teen väärin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Eski »

Runkonumero oli ainoa asia joka minun 9-5:sta tarkastettiin muutoskatsastuksessa.

Eski
kuikka10
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: To Loka 20, 2005 15:13
Paikkakunta: Pori

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja kuikka10 »

9-5T kirjoitti:
kuikka10 kirjoitti:Sen verran on tekemistä, että muutoskatsastuksen yhteydessä tarkistetaan myös päästöt ja orkkis sarjaan todistuksen oikeista vertailuarvoista saa maahantuojalta pienehköllä vaivalla.

Nimim. kokemusta on
Kokemusta on myös eikä päästöjä ole kertaakaan tarkistettu muutoskatsastuksessa. Epäilen että pelkillä hyvillä päästöillä todistuksella/mittauksella ei saa hyväksymätöntä viriä muutoskatsastettua.
Hmm... pieni täsmennys kokemaani perustuen... en tosiaan tiedä kuuluuko päästöjen vertailu nimenomaan muutoskatsastukseen, mutta kun muutoskatsastin VUOSIKATSASTUKSEN yhteydessä, niin uuteen rekisteriotteeseen ei saatu vertailuarvoja päästöille ilman maahantuojan kirjallista (alkuperäistä!) todistusta. Lienee myös totta, että pelkästään jompikumpi todistus ei riitä... tai sitten olen ollut väärällä katsastuskonttorilla... :wink:
Video meliora propoque deteriora sequor -
tiedän mikä on oikein, mutta kuitenkin teen väärin
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

jouniaslak kirjoitti:Muutoskatsastuksen tarpeellisuus on tietysti jokaisen itse arvioitava. Laki kuitenkin antaa vakuutusyhtiölle mahdollisuuden halutessaan evätä korvauksen.
Se on vaan ikävä, ainakin omasta mielestäni, jos joutuu olemaan vakuutusyhtiön hyväntahtoisuuden varassa.

Kyllä vakuutusyhtiön pitää osoittaa, että vahinko on edes osin aiheutunut muutoksesta. Tällöinkin korvausvelvollisuus voi alkaa vähetä vain osittain.

Miten muutoin esimerkiksi tapauksissa, joissa edellinen omistaja on lastuttanut auton ja myynyt sen vakiona, toimittaisiin? Tälläkin foorumilla oli eräs nimimerkki joka luuli ostaneensa 9-5:nsa pirteänä vakiona mutta se olikin lastutettu.

Normaalin liukkaalla hanskasta lähdön seurauksena tapahtuneesta kolarista (kuten esim. mimmin) ei voitane korvauksia hylätä moottorin muutosten perusteella, mikäli esim akselipaino tai muu käsiteltävyyteen suoraan vaikuttava tekijä ei ole muuttunut.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin