Päivää, tiedän että freeair kiteistä löytyy threadejä ennestään, mutta minusta niissä käsitellään enemmän gm-valmisteisia ajoneuvoja. Eli tällä uudella threadillä olisi tarkoitus keskustella Saab 9000 Free AirKitistä. Eli kokemuksia, mielipiteitä,vinkkejä ja laatua.
Itsellä ei ole minkään näköistä kokemusta saatikka tietämystä tästä aiheesta joten toivon, että myös muut saabistit saavat tämän keskustelun myötä lisää tietoa tästä aiheesta.
Hyvää kesän jatkoa ja kaikki hietasaareen (ouluun) tänä viikkonloppuna
Mimmi kirjoitti:Minulla oli vapaavirtaussuodin, eikä enää takaisin tule. Oli meinaan kiva puhdistaa imuputkia. Suotimessa kun ei ole koskaan juuri oikeata määrää juuri oikeanlaista öljyä. Suodattimen ollessa liian kuiva lentää harakat läpi ja sen ollessa liian märkä taasen öljy lentää.
Onko järkevämpää hommata vapaavirtaus suodin orkkis koteloon kun laittaa freeairkit ?
9000cst kirjoitti:Onko järkevämpää hommata vapaavirtaus suodin orkkis koteloon kun laittaa freeairkit ?
Vaihda alkuperäissuodatin vaikka 10 000 km välein, sillä konstilla virtausvastus pysyy suht. alhaisena kokoajan ja toisaalta on varmaa että et ainakaan tee mitään hallaa koneelle.
Vapaavirtaussuodattimen ainut todellinen hyöty on imuäänet, jotka tietyissä piireissä koetaan auton omistajan fjongaa kohottavaksi asiaksi.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
joo oma mielipiteeni noista suodattimista on että mukavan kuuloisia aluksi mutta kun kurvailee kaupungissa paljon niin alkaa jo toi suhina tympimään . ja hyöty on varmaan minimaalinen tehojen kanssa
Omaan tonttuun tuli asennettua moinen härpäke toissa keväänä. Välillä tuppaa rasittamaan nuo höyryveturin puhinat. Vaihdan originellin suodatinkotelon hieman modattuna takaisin, kunhan löytyy ylimääräistä aikaa operaatioon.
Vapaavirtaussuodattimen ainut todellinen hyöty on imuäänet, jotka tietyissä piireissä koetaan auton omistajan fjongaa kohottavaksi asiaksi.
Noista suodattimistahan oli ihan virallinen testikin tuunaajien "raamatussa" aikanaan ja kyllä niillä muutaman hevosen vaikutus tuli parhaimmillaan. Pelkällä alkuperäisen korvaavalla suodattimella ei ollut vaikutusta, mutta kartiofiltteri paransi hengitystä hieman.
Letkun pitenemisestä ei kyllä ollut näyttöä, ehkä SE kasvu tapahtuu korvien välissä .
Olen kuullostellut teidän kaikkien kommentteja ja alan tulla siihen tulokseen että säästän 100e ostamatta freeair kittiä ja säästän vielä enemmän kun ei tule sen aiheuttamia ongelmia. Kiitoksia kaikille vastanneille, juuri tätä tulin hakemaan täältä foorumista.
Toivottavasti muutkin freeair kittiä harkinneet ovat ymmärtäneet asian samalla tavalla kuin minä että turhat eurojen kulutukset + lisä murheet jäisi pois.
Hyvää kesää ja nallikarissa oulussa nähdään, pyörin aikavarmasti kokoajan pro carservicen poikien kanssa, että katelkaapa
Ite oon ainakin ollut tyytyväinen kartiofilsuun.Joten kävin ostamassa uudenkin kun entinen oli niin kärsinyt. Mua ei imuäänet ota pannuun,päinvastoin. Mukavan kuuloset suhinat ja sihinät. En kyllä tuu koskaan enään laittaan sitä linnunpönttöä takasi autoon.Nyt ollut jo hieman ylivuoden kartiofilsu paikallaan ja ei ole ollut mitään ongelmia.Auto kulkee vieläkin.Muistaa vaan joskus putsailla vähän.
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Milli kirjoitti:Ite oon ainakin ollut tyytyväinen kartiofilsuun.Joten kävin ostamassa uudenkin kun entinen oli niin kärsinyt. Mua ei imuäänet ota pannuun,päinvastoin. Mukavan kuuloset suhinat ja sihinät. En kyllä tuu koskaan enään laittaan sitä linnunpönttöä takasi autoon.Nyt ollut jo hieman ylivuoden kartiofilsu paikallaan ja ei ole ollut mitään ongelmia.Auto kulkee vieläkin.Muistaa vaan joskus putsailla vähän.
Ite olen kans samaa mieltä. Ostin oman filsun pari kuukautta sitten ja olen pitänyt niistä suhina äänistä. Ei niihin voi kyllästyä
Milli kirjoitti:Ite oon ainakin ollut tyytyväinen kartiofilsuun.Joten kävin ostamassa uudenkin kun entinen oli niin kärsinyt. Mua ei imuäänet ota pannuun,päinvastoin. Mukavan kuuloset suhinat ja sihinät. En kyllä tuu koskaan enään laittaan sitä linnunpönttöä takasi autoon.Nyt ollut jo hieman ylivuoden kartiofilsu paikallaan ja ei ole ollut mitään ongelmia.Auto kulkee vieläkin.Muistaa vaan joskus putsailla vähän.
Ite olen kans samaa mieltä. Ostin oman filsun pari kuukautta sitten ja olen pitänyt niistä suhina äänistä. Ei niihin voi kyllästyä
Heh, teillä pojat varmaan rahaa löytyykin sen verran että ei tarvitse murehtia jos jotain sattuu , itse kun joutuu laskemaan joka aamu herätessään joka centin että voidaanko taas tänä aamuna ajaa saabilla ja jatkaa saabismi harrastusta....
Tuli miehekkäät suhahdukset, kun nostaa jalan kaasulta kiihdyttäessä...väsäsin rosteriputkesta ja piper-Crossin suodattimesta Free Air-Kitin...päät kääntyy kylillä..luulevat, että oon dumpin hankkinu..heh..