Korvaavaa polttoainepumpun relettä? / 900 T16 -90
Korvaavaa polttoainepumpun relettä? / 900 T16 -90
Tänä aamuna ei sitten käynnistytty. Edellisellä kerralla omassa käytössä ollut OG900 ei käynnistynyt joskus talvella -02 kun ensimmäinen saabini ei suostunut käynnistymään kovassa pakkasessa. Autolla on ajettu 246tkm, oletettavasti pumppu, rele jne ovat alkuperäisiä.
Bensapumpun luota ei kuulunut urinaa, joten a) pumppu on mennyt tai b) rele on rikkoutunut. Tässä vaiheessa rele tuntuu todennäköisemmältä vaihtoehdolta, kun mitään naksausta ei kuulunut virtoja laitettaessa päälle. Ongelmana on vuosimalli, -90. Ruiskutusjärjestelmä on Lucasin (täyspaineturbo), joten varmaa tietoa vastaavuuksista esim. Motonetin tarjoamien PA-pumppureleiden kanssa ei ole.
1) Jos joudun ostamaan uuden, käykö tämä Motonetin osa:
Ruiskupumpun rele Turbo 85-- (Saab-9512849). . . . . . . . 48-8292 83.90
2) Jos saan hankittua käytetyn osa, niin käykö rele 900i16V -89 (Boschin järjestelmä) -lähteestä? Ovatko 16V-mallit yhteensopivia riippumatta siitä, onko turboa vai ei?
3) Jos kumpikaan ei käy, onko tarjota tietoa mitä yleismallista relettä voisi käyttää ja mistä tälläisen voisi saada.
4) Miksi ihmeessä releet on siirretty matkustajan jalkatilaan, mikä vaatii polvisuoja repimistä irti. 8-venttiilisissä releet olivat kauniisti saatavilla sulakkeiden ja muiden sähkövarokkeiden kanssa.
Bensapumpun luota ei kuulunut urinaa, joten a) pumppu on mennyt tai b) rele on rikkoutunut. Tässä vaiheessa rele tuntuu todennäköisemmältä vaihtoehdolta, kun mitään naksausta ei kuulunut virtoja laitettaessa päälle. Ongelmana on vuosimalli, -90. Ruiskutusjärjestelmä on Lucasin (täyspaineturbo), joten varmaa tietoa vastaavuuksista esim. Motonetin tarjoamien PA-pumppureleiden kanssa ei ole.
1) Jos joudun ostamaan uuden, käykö tämä Motonetin osa:
Ruiskupumpun rele Turbo 85-- (Saab-9512849). . . . . . . . 48-8292 83.90
2) Jos saan hankittua käytetyn osa, niin käykö rele 900i16V -89 (Boschin järjestelmä) -lähteestä? Ovatko 16V-mallit yhteensopivia riippumatta siitä, onko turboa vai ei?
3) Jos kumpikaan ei käy, onko tarjota tietoa mitä yleismallista relettä voisi käyttää ja mistä tälläisen voisi saada.
4) Miksi ihmeessä releet on siirretty matkustajan jalkatilaan, mikä vaatii polvisuoja repimistä irti. 8-venttiilisissä releet olivat kauniisti saatavilla sulakkeiden ja muiden sähkövarokkeiden kanssa.
Re: Korvaavaa polttoainepumpun relettä? / 900 T16 -90
1) Tuo on 8v, eli K-jetin rele.petteri75 kirjoitti:
1) Jos joudun ostamaan uuden, käykö tämä Motonetin osa:
Ruiskupumpun rele Turbo 85-- (Saab-9512849). . . . . . . . 48-8292 83.90
2) Jos saan hankittua käytetyn osa, niin käykö rele 900i16V -89 (Boschin järjestelmä) -lähteestä? Ovatko 16V-mallit yhteensopivia riippumatta siitä, onko turboa vai ei?
3) Jos kumpikaan ei käy, onko tarjota tietoa mitä yleismallista relettä voisi käyttää ja mistä tälläisen voisi saada.
4) Miksi ihmeessä releet on siirretty matkustajan jalkatilaan, mikä vaatii polvisuoja repimistä irti. 8-venttiilisissä releet olivat kauniisti saatavilla sulakkeiden ja muiden sähkövarokkeiden kanssa.
2) ja 3) Kyllä käy. Siihen käy lähes mikä tahansa tarvikerele, jossa on navat 87 ja 87a. Ainoa vaatimus on suojavastus releen käämin rinnalla, eli napojen 85 ja 86 välillä. Tämä estää jännitepiikit LH-boksin suuntaan. Ilman vastustakin oleva toimii, mutta se saattaa teoriassa rikkoa ruiskuboksin.
EDIT: Enpäs lukenut riittävän tarkkaan Boschin releiden sopivuudesta Lucasiin en tiedä.
4) Tätä pitää kysyä Saabin/Boschin insinööreiltä.

Viimeksi muokannut Svc, La Syys 27, 2008 09:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Korvaavaa polttoainepumpun relettä? / 900 T16 -90
Terve,petteri75 kirjoitti:Tänä aamuna ei sitten käynnistytty. Edellisellä kerralla omassa käytössä ollut OG900 ei käynnistynyt joskus talvella -02 kun ensimmäinen saabini ei suostunut käynnistymään kovassa pakkasessa. Autolla on ajettu 246tkm, oletettavasti pumppu, rele jne ovat alkuperäisiä.
Bensapumpun luota ei kuulunut urinaa, joten a) pumppu on mennyt tai b) rele on rikkoutunut. Tässä vaiheessa rele tuntuu todennäköisemmältä vaihtoehdolta, kun mitään naksausta ei kuulunut virtoja laitettaessa päälle. Ongelmana on vuosimalli, -90. Ruiskutusjärjestelmä on Lucasin (täyspaineturbo), joten varmaa tietoa vastaavuuksista esim. Motonetin tarjoamien PA-pumppureleiden kanssa ei ole.
1) Jos joudun ostamaan uuden, käykö tämä Motonetin osa:
Ruiskupumpun rele Turbo 85-- (Saab-9512849). . . . . . . . 48-8292 83.90
2) Jos saan hankittua käytetyn osa, niin käykö rele 900i16V -89 (Boschin järjestelmä) -lähteestä? Ovatko 16V-mallit yhteensopivia riippumatta siitä, onko turboa vai ei?
3) Jos kumpikaan ei käy, onko tarjota tietoa mitä yleismallista relettä voisi käyttää ja mistä tälläisen voisi saada.
4) Miksi ihmeessä releet on siirretty matkustajan jalkatilaan, mikä vaatii polvisuoja repimistä irti. 8-venttiilisissä releet olivat kauniisti saatavilla sulakkeiden ja muiden sähkövarokkeiden kanssa.
Mulla on toimivat lucaksen bensapumpun releet -90 ässästä.
hinta vaikka 15€/2kpl jos tarviit
Saab 900S Combicoupe
Re: Korvaavaa polttoainepumpun relettä? / 900 T16 -90
Taikka sitten on mennyt sulake tai se ecun rele, mutta kannattaa se sulake kattoo ekana. Nim. purkanut melkein kaikki sähköt sentakia. 

| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
-
- "Kaasari"
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 17:24
- Paikkakunta: Kinkomaa
Re: Korvaavaa polttoainepumpun relettä? / 900 T16 -90
Minusta kuulostaa samalta, ko oma K-jet:n rele sano sopimuksen irti, kesken ajon vielä
Sitä en tarkkaan muista, oliko että kunhan yks tai kaks viimestä numeroo ovat täsmääviä alkuperäisen releen kans ni toimii.

Saab 900 Turbo vm.-88 (myyty) Saab 9-5 vm.-99 (myyty) Saab 9-5 Wagon vm.-08
Re: Korvaavaa polttoainepumpun relettä? / 900 T16 -90
Sulake oli ehjä, se tuli katsottua aikalailla ensimmäisenä. Ai miksi? No, ex-M5:en hienonhieno EDC-järjestelmä oli poissa päältä = alusta kivikova. Ajoin näin ensimmäisen kesän ja mukulakivikadut tuntuivat aivan erityisiltä. Sitten seuraavana keväänä katsoin vielä kerran takapenkin alle varokekeskukseen, ja kas, eihän siellä paikassa ollut edes sulaketta. Varavaroke kiinni, kojelaudan nappiin syttyi valo ja kyyti muuttui suorastaan mukavaksi.arcti kirjoitti:Taikka sitten on mennyt sulake tai se ecun rele, mutta kannattaa se sulake kattoo ekana. Nim. purkanut melkein kaikki sähköt sentakia.
Re: Korvaavaa polttoainepumpun relettä? / 900 T16 -90
Lucasia en tunne, mutta Boschin LH:ssa ei ole sulakkeita lainkaan. Tehosyöttö releille tulee kahdella johdolla suoraan siitä jakoblokista akun luota.arcti kirjoitti:Taikka sitten on mennyt sulake tai se ecun rele, mutta kannattaa se sulake kattoo ekana. Nim. purkanut melkein kaikki sähköt sentakia.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Korvaavaa polttoainepumpun relettä? / 900 T16 -90
Olisikohan näistä apua?
http://www.hexfiles.com/users/shan/Fuel ... iption.pdf
http://www.hexfiles.com/users/shan/Fuel ... System.pdf
Tuon kaavion mukaan Lucasin ja Boschin releet ovat samanlaiset.
http://www.hexfiles.com/users/shan/Fuel ... iption.pdf
http://www.hexfiles.com/users/shan/Fuel ... System.pdf
Tuon kaavion mukaan Lucasin ja Boschin releet ovat samanlaiset.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Korvaavaa polttoainepumpun relettä? / 900 T16 -90
Olin pojan kanssa parkkipaikalla katsomassa autoja, ja kokeilin sitten olisiko Saab itsekseen parantunut. Olihan se, lähti käyntiin ihan kiltisti - kuului kytkeytymisääni ja bensapumppukin heräsi.
Kysymys kuuluukin, voiko bensapumpun rele käyttäytyä noin? Perjantai-aamuna ei sähköä tuntunut liikkuvan mihinkään suuntaan, nyt kun se oli seissyt kolme päivää, ei mitään ongelmia? Hiukan ontto olo lähteä sillä minnekään, kun ei tiedä milloin se seuraavan kerran pamahtaa.
Voiko ongelma (bensapumpun kytkeytymättömyys) johtua kenties muustakin? Virtalukon pohja?
Kysymys kuuluukin, voiko bensapumpun rele käyttäytyä noin? Perjantai-aamuna ei sähköä tuntunut liikkuvan mihinkään suuntaan, nyt kun se oli seissyt kolme päivää, ei mitään ongelmia? Hiukan ontto olo lähteä sillä minnekään, kun ei tiedä milloin se seuraavan kerran pamahtaa.
Voiko ongelma (bensapumpun kytkeytymättömyys) johtua kenties muustakin? Virtalukon pohja?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 17:24
- Paikkakunta: Kinkomaa
Re: Korvaavaa polttoainepumpun relettä? / 900 T16 -90
Minä veikkaisin hapettuneita/huonosti paikoillaan olevia sähköjohtoja. Varmaksi en voi sanoa, mutta siltä ainakin minun mielestäni tuo haiskahtaisi.
Saab 900 Turbo vm.-88 (myyty) Saab 9-5 vm.-99 (myyty) Saab 9-5 Wagon vm.-08
Re: Korvaavaa polttoainepumpun relettä? / 900 T16 -90
Omassa oli vähän vastaava vika, silloin tällöin toimi ja välillä ei. Loppujenlopuks selvisi että vika oli luultavasti kuskin jaloissa olevassa ylipainekytkimessä tjsp.. 

Saab 900S Combicoupe
Re: Korvaavaa polttoainepumpun relettä? / 900 T16 -90
Siis se joka katkoo liikojen ahtojen kohdalla polttoaineensyöttöä? Ilmenikö ajossa mitään muuta vikaa? Tämä yksilö sinänsä ei ole vielä edes päässyt tilanteeseen, jossa tulisi liikaa ahtoja - tänä aamuna (kylmää ja kosteaa) päästiin jo melko lähelle punaista, ehkä 4/5 oranssia osuutta.pakinen kirjoitti:Omassa oli vähän vastaava vika, silloin tällöin toimi ja välillä ei. Loppujenlopuks selvisi että vika oli luultavasti kuskin jaloissa olevassa ylipainekytkimessä tjsp..
Esim. maadoituspaikat ovat vielä läpikäymättä, lähinnä kai laiskuus ja se, että esim. jäähdyttimen alla alapalkissa oleva päämaadoituspaikka oli niin ruostunut, että ko. mutteri pyöristyi aika helposti. Ei kivaa, pitäisiköhän joskus siirtyä hiukan uudempiin harraste/käyttöautoihin, kun tässäkin on jo katalysaattori.
Re: Korvaavaa polttoainepumpun relettä? / 900 T16 -90
Siis oireet olivat nuo samat, silloin tällöin käynnisty ja välillä ei ollenkaan. Toisilla releillä koitin myös, mutta eipä auttanu
Toisella boksilla koitin myös...sillä se toimi mutta kerran tai kaksi jäi auto ruutuun
Ajossa ei ollut mitään vikaa...


Ajossa ei ollut mitään vikaa...
Saab 900S Combicoupe
Re: Korvaavaa polttoainepumpun relettä? / 900 T16 -90
Tuliko siihen mitään selvyyttä, miksi ko. ylipainekytkin sitten vikaantui? Voiko sitä korjata vai vain korvata? Missä se yleensäottaen sijaitsee..pakinen kirjoitti:Siis oireet olivat nuo samat, silloin tällöin käynnisty ja välillä ei ollenkaan. Toisilla releillä koitin myös, mutta eipä auttanuToisella boksilla koitin myös...sillä se toimi mutta kerran tai kaksi jäi auto ruutuun
![]()
Ajossa ei ollut mitään vikaa...

Re: Korvaavaa polttoainepumpun relettä? / 900 T16 -90
Virtalukon pohja. Tänä aamuna, kun muutenkin oli hiukan vilu, vekotin ei suostunut käynnistymään. Sitten kun avainta painoi ja väänsi, niin sähköt tulivat bensapumpullekin asti ja vekotin käynnistyi heti.
Autoon on vaihdettu virtalukko jossain vaiheessa, jolloin se tietenkään ei tullut vanhan avaimen kanssa samaan sarjaan. Mutta onko mahdollista, että se virtalukon pohja on jätetty vaihtamatta..? Miksi näin olisi tehty? No, nyt kai pitää vaihtaa molemmat
Autoon on vaihdettu virtalukko jossain vaiheessa, jolloin se tietenkään ei tullut vanhan avaimen kanssa samaan sarjaan. Mutta onko mahdollista, että se virtalukon pohja on jätetty vaihtamatta..? Miksi näin olisi tehty? No, nyt kai pitää vaihtaa molemmat
