900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia...Ja taas toimii...
Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia
No miksei 8 tappista????
Lujin saabin kone....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia
Miten 16v ei ole luja? B202 lienee Saabin vähäongelmaisin kone.
Jos kasitappi palvelee ja riittää intoa väistellä koojetin bensaputkia, niin mikäs siinä.
Itse olen harrastanut Saabia vasta vuodesta 2004, joten ei ole mitään sen kummempia nostalgiaväristyksiä tuosta legendaarisesta kasitappisesta. Kolme 8v turboa käsien läpi käyneenä riittää mulle. En tykkää 8v:n ratkaisuista yhtään, lisäksi se kansi ei virtaa vakiona kovinkaan hyvin..
Kyllähän siitä varmasti tehojakin saa irti kun porttaa / antaa muiden portata reijät isoiksi, mutta silti esim T5-kansi on jo vakiona parempi. :-)
Jos kasitappi palvelee ja riittää intoa väistellä koojetin bensaputkia, niin mikäs siinä.
Itse olen harrastanut Saabia vasta vuodesta 2004, joten ei ole mitään sen kummempia nostalgiaväristyksiä tuosta legendaarisesta kasitappisesta. Kolme 8v turboa käsien läpi käyneenä riittää mulle. En tykkää 8v:n ratkaisuista yhtään, lisäksi se kansi ei virtaa vakiona kovinkaan hyvin..
Kyllähän siitä varmasti tehojakin saa irti kun porttaa / antaa muiden portata reijät isoiksi, mutta silti esim T5-kansi on jo vakiona parempi. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia
Joo bensaputket on kyllä hauraat vanhana mutta -80 luvun alusta asti ko. vehkeitä rapanneena tuntee 8 tapit kuin omat taskut.
Sehän on selvä et noi 16 vee kannet virtaa paremmin ym mut mut omat murheensa niissäkin. Irtoilevat ohjarin kumit mitä ei ees 8 tapissa oo , naputtavat hydraulinostajat, vuotavat venttiilikopan tiivisteet, kuten 8 tapeissakin ( 1-2 vuotta vaihtoväli ) jne. Meilläkin talossa löytyy 2 kpl 16 tappista ja 2 kpl 8 tappista ja molemmat tyypit yhtä hyviä käyttötarkoitukseensa ja pääasia et kaikki saabeja.
Sehän on selvä et noi 16 vee kannet virtaa paremmin ym mut mut omat murheensa niissäkin. Irtoilevat ohjarin kumit mitä ei ees 8 tapissa oo , naputtavat hydraulinostajat, vuotavat venttiilikopan tiivisteet, kuten 8 tapeissakin ( 1-2 vuotta vaihtoväli ) jne. Meilläkin talossa löytyy 2 kpl 16 tappista ja 2 kpl 8 tappista ja molemmat tyypit yhtä hyviä käyttötarkoitukseensa ja pääasia et kaikki saabeja.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia
mää kyllä voisin ottaa toimivan 8 tappisen tai 16 lahjoituksena vastaan oikein mielellään kunhan vaan liikkuu omin voimin ja olis ees pikkuisen ajo aikaa

# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia
Niin tuli tuossa mieleen että entä jos ohjauspainesäätimeltä irrottaa letkut ja laittaa väliin säädettävän bensapainesäätimen jolla hakee seoksen sopivaksi? On meinaa tosiaan niin kallis mötikkä tuo ohjauspainesäädin että ei viitteisi sellasta uutta laittaa. Tuleeko toimimaan ikinä? Periaatteessa jos on liikaa painetta niin kylmäkäynnistyksen kanssa on ongelmia?!? vai kuinka? :O
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
-
kekemakinen
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia
Pientä päivitystä väliin. Vaihdoin vuoronperään niin lämpö/aikakytkimet kuin sen ohjauspaineensäätimenkin vielä toistaiseksi ehjästä lajitoverista. Kokeilin piuhat kiinni ja irti. Ei mitään eloa. Ainoa konsti saada mylly käyntiin oli se, että kun irrotin sulakkeen 30. jotta putkissa bensanpaineet hieman pienentyisi. Starttasin hetken ja kone alkoi käydä, tosin huonosti mutta kuitenkin. Kaikki pytyt ei lähteneet leikkiin mukaan, vain 2. ja 3. Auto käydä yski kunnes bensa loppui putkista. Eli bensaa tulee vieläkin liikaa. Onko sillä mitään vaikutusta jos bensan paluuputkessa tankkiin on jotain käpyä? En tiedä onko siitäkään muutakuin rassaamisen iloa jos vaihdan määräsäätimen. Aika monta vaihtoehtoa on kuitenkin jo pois suljettu. Että pitikin sairastua saabismiin...
Se lambada on vielä kans tutkimatta, liekö sillä kuitenkaan vaikutusta. Periksi en kuitenkaan vielä viitsis antaa. Ehdotuksia kaipaa hän.
-
kekemakinen
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia
Edellisten vaihtojen jälkeen astetta veemäisempi irroitus oli eilen määränsäädin. Samalla irroitin ilmanputsarin kotelon, suodatin oli aivan märkä bensasta ja kotelon pohjakuppi oli täynnä bensaa. Suodatin oli ihan kivasti turvonnut. Vaihdan tänään sen määränsäätimen, josko sitten alkaisia toimia. Ihmetystä aiheuttaa tuo bensan määrä, miten sitä voi olla noin paljon? Eilen kun poistin paineita bensaputkista ja starttasin ilman sulake 30., kuului pamaus ja se kuminen ilmaputki määränsäätimeltä eteenpäin lähti paikoiltaan. Tuon runsaan bensamäärän takiako se iski takaisin, vai mistä johtuu takaisku? Onko paineenvaraajalla mitään tekemistä tämän probleeman kanssa? Olettaisin vain, et jos siinä tulee jotain vikaavikaa ei se toimis ollenkaan. Aurinkoa... 
-
kekemakinen
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia
Ei vaan kone käy. Vaihdoin toimivasta autosta määränsäätimen ja putsasin paikat vielä puhtaaksi. Auto kävi hetken, kunnes sammui taas ja sen jälkeen ei mitään. Ilmeisesti kävi sen takia kun putket oli vielä tyhjät, eli bensaa saa vieläkin ihan liikaa. Tulpat oli märät bensasta. Seuraavaksi ilmeisesti auton alle eli lambadan ihmettelyyn... 
Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia
Kylmäkäynnistys suuttimelta johto irti ja koekäyttö. Eräällä jää kans rikastamaan tartin jälkeenkin.
1,9tdi
-
kekemakinen
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia
Noniin, saabin automaattinen korjausohjelma toimi taas... kone käy ja kukkuu. Mitä vähän savutti ensi alkuun lähes puolen vuoden köhät ulos. Joku motissa vielä käryää, tiivisteet varmaan hönkii tavaraa ulos pakosarjan päälle. Määräsäätimen vaihdon jälkeen kone kävi sen hetken, mutta hyytyi heti alkuunsa. Olin aiemmin laittanut hiilisäiliölle menevät letkut sen pöntön nippoihin kiinni, nyt suljin molemmat letkut kuten ne olivat aiemminkin. Niillä ilmeisesti ei ole menoon vaikutusta. Tsekkasin vielä tulpat, vaihdoin uudet Densot vanhoihin NGK:n tulppiin. Ja vot, starttia ja kone käy. Kauniisti se kehrääkin kun alkusavuista oltiin selvitty
Vaihtamani määräsäätimen sisällä oli paljon metallilastua, en tiedä mistä oli tullut, jälkiä ei näkynyt. Jokatapauksessa kaikki vaihdoin konepellin alla, ensin sähköosat ja sen jälkeen polttoainejärjestelmän kaikki osat, antureita myöden. Olettaisin sen vian olleen siinä määräsäätimessä, kokeilen sitä pois otettua vielä joku päivä siihen toiseen 900:n mistä revin muutkin osat. Katsastus edessä viim. 5.10, joten huomenna konttorilta ajopaperit kuntoon ja koeajolle. Kone täytyy pestä, öljynkäry ei oikein miellytä, tiivisteiden vaihtoon sitten taas joku toinen kerta. Seuraavaksi vuoroaan odottaa just hankittu 9000, vm 92. Vetoakselin boorit kadonneet eli luvassa pientä jumppaa. Vaan mitäpä sitä ei saabbien eteen tekisi. Mukavaa syksyä kaikille 
-
kekemakinen
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
-
kekemakinen
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia
Tervehdys Pohjois-pohjanmaalle Ezalle, en valitettavasti naureskelellut itselleni. Yritin muuttaa viestiketjun otsikkoa, että kaikki on taas ok. Ei kelvannut pelkkä otsikon muokkaus, vaan piti laittaa jotain viestiäkin. Otsikko ei kuitenkaan muuttunut, enkä siitä murheita sen koommin kanna. Toivottavasti et sinäkään murehdi harmittomasta pikkuhymiöstä. Paistetta sinne pohjanmaallekin, vielä ei hauki kude siellä halkopinon päälle, keväällä vasta... 
Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia...Ja taas toimii...
Kiitos ja hyvää syksyn jatkoa myös sinulle.
1,9tdi
-
kekemakinen
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia...Ja taas toimii...
Ei mennyt ihan heittämällä katsastuksesta läpi. Häkä arvot heitteli, liian korkeat niin kierroksilla kuin tyhjäkäynnillä. Muuten kaikki ok. Olisiko nyt sitten se lambada vai riittääkö kova ajo, että kone alkaa hengittää paremmin? Määränsäädintä ei voi säätää, tulpat (uudet ngk) on ihan valkoiset, puola+suodattimet ja öljyt vaihdettu jo aiemmin. Tankissa minun jäljiltä 98-oktaanista, loppui nykiminenkin heti. Röpöttää hetken kylmänä aamuisin, mutta lämmettyään "murisee" kauniisti. Onneksi on nämä sivut, eiköhän täältä löydy vastaus tähänkin kunhan jaksaa etsiä. Mukavaa syksyä kaikille.