Mystinen bensan häviäminen
Mystinen bensan häviäminen
Hei,
Osaako joku selittää:
Tankatessa SID näytti (maantieajoa takana), että jäljellä olisi vielä yli 200 km ajoa. Polttoainemittari ei ollut vielä punaisella. Olin ajanut 660 km edellisestä tankkauksesta, josta arviolta n.450 km maantiellä, joten bensaa mielestäni saattoikin olla yli tuon 10 litraa, jolloin merkkivalo alkaa palaa.
Sain kuitenkin tankkiin menemään 60 litraa bensaa. Sama homma toisen kerran peräkkäin, eikä sitä polttoainetta maahankaan suoraan mene!
Auto on bensakoneinen 9-3, joten tankin tulisi olla noin 64 litraa.
Ekalla kerralla ajattelin asemalla olleen jotain häikkää, mutta toistamiseen, tuskinpa. Suurimmat tankkaukset aiemmin ovat olleet siellä 64 litran kohdilla juurikin, mutta silloin ollaan oltu todella vähillä bensoilla matkassa.
Missä kohtaa voisi mättää?
Osaako joku selittää:
Tankatessa SID näytti (maantieajoa takana), että jäljellä olisi vielä yli 200 km ajoa. Polttoainemittari ei ollut vielä punaisella. Olin ajanut 660 km edellisestä tankkauksesta, josta arviolta n.450 km maantiellä, joten bensaa mielestäni saattoikin olla yli tuon 10 litraa, jolloin merkkivalo alkaa palaa.
Sain kuitenkin tankkiin menemään 60 litraa bensaa. Sama homma toisen kerran peräkkäin, eikä sitä polttoainetta maahankaan suoraan mene!
Auto on bensakoneinen 9-3, joten tankin tulisi olla noin 64 litraa.
Ekalla kerralla ajattelin asemalla olleen jotain häikkää, mutta toistamiseen, tuskinpa. Suurimmat tankkaukset aiemmin ovat olleet siellä 64 litran kohdilla juurikin, mutta silloin ollaan oltu todella vähillä bensoilla matkassa.
Missä kohtaa voisi mättää?
Re: Mystinen bensan häviäminen
Tankkaatko siihen kun pistoolitilttaa vai lirutatko vielä putkenkin täyteen?
Paine niin kova joissain asemilla että tilttaa pistooli joskus aika aikaisinkin jolloin ei tule edes tankki täyteen. Putkeen valutettunahan menee enemmän.
Kulutustahan nostaa huonot tulpat, ilmansuodatin jne joten siinä lisää kulutusta nostavia tekijöitä ja mulla oli ng:ssä ero sid/todellinen 0,5l/100km.
Ei suodatin mehi? Jos vaihdettu niin joskus huonoilla tai pelkillä kuparitiivisteillä voi mehiä sieltäkin.
Tämmöisiä tyhmiä mietteitä mulla.
Paine niin kova joissain asemilla että tilttaa pistooli joskus aika aikaisinkin jolloin ei tule edes tankki täyteen. Putkeen valutettunahan menee enemmän.
Kulutustahan nostaa huonot tulpat, ilmansuodatin jne joten siinä lisää kulutusta nostavia tekijöitä ja mulla oli ng:ssä ero sid/todellinen 0,5l/100km.
Ei suodatin mehi? Jos vaihdettu niin joskus huonoilla tai pelkillä kuparitiivisteillä voi mehiä sieltäkin.
Tämmöisiä tyhmiä mietteitä mulla.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
En usko, että bensa katoaa.
Oman autoni bensamittari on kanssa kaikkea muuta kuin lineaarinen. Viisarin ollessa puolivälissä on tankilla päästävistä kilometreistä ajettu jo yli 2/3, eikä 1/2, kuten viisarista voisi kuvitella. Samoten jos ajaa pitkää matkaa ja pysää vaikka sidin näyttäessä päästäväksi 200km eikä valo pala. Seuraavana päivänä kun jatkaa ajoa kylmällä moottorilla syttyy tässä tilanteessa bensavalo lähes välittömästi, eikä sidikään näytä enään kuin 112km.
Eli viisari "tipahtelee" välillä. Aina se kulutus on sen saman, että kuutisen sataa pääsee tankilla seka-ajoa. Viisarinkin käytöksen on jo oppinut.
Täydellä tankilla jos ajaa 200km maantietä niin viisari on hädin tuskin tapista vielä tullut alas, mutta jos saman matkan ajaa tankin ollessa viisarin mukaan puolessa välissä, niin punavalo hehkuu jo kivasti tuon matkan jälkeen.
Mystiset on tuon mittarin tiet.
Sidin näyttämät kyllä pitää hyvin kutinsa, kun tasaista ajoa suorittaa.
Oman autoni bensamittari on kanssa kaikkea muuta kuin lineaarinen. Viisarin ollessa puolivälissä on tankilla päästävistä kilometreistä ajettu jo yli 2/3, eikä 1/2, kuten viisarista voisi kuvitella. Samoten jos ajaa pitkää matkaa ja pysää vaikka sidin näyttäessä päästäväksi 200km eikä valo pala. Seuraavana päivänä kun jatkaa ajoa kylmällä moottorilla syttyy tässä tilanteessa bensavalo lähes välittömästi, eikä sidikään näytä enään kuin 112km.
Eli viisari "tipahtelee" välillä. Aina se kulutus on sen saman, että kuutisen sataa pääsee tankilla seka-ajoa. Viisarinkin käytöksen on jo oppinut.
Täydellä tankilla jos ajaa 200km maantietä niin viisari on hädin tuskin tapista vielä tullut alas, mutta jos saman matkan ajaa tankin ollessa viisarin mukaan puolessa välissä, niin punavalo hehkuu jo kivasti tuon matkan jälkeen.
Mystiset on tuon mittarin tiet.

Tankkaan, kun "naksahtaa" toisen kerran yleensä.Kupari kirjoitti:Tankkaatko siihen kun pistoolitilttaa vai lirutatko vielä putkenkin täyteen?
Mitä suodattimen "mehimistä"(??) tarkoitat? Polttoainesuodatinta ei ole vielä vaihdettu, se on vuorossa parin viikon päästä 110000 km huollossa, voiko siinä olla syytä?
Jos ei vaihdettu niin ei sitä ongelmaa. Joskus sisemmät muotoillut banjoliittimien tiivisteet olleet huonot ja korvattu kuparisilla jolloin mehimistä voi ilmetä kun ei tiukkene kunnolla, kantapään kautta opittu kun itse mokasin juuri noin ja hain lopulta marmoritiskiltä oikeat tiivisteet.
Jäsen 2986
Menee vähän aiheen ohi, mutta piippaako SIDi jossain vaiheessa kun bensa on loppu?
Oon uskaltanut ajella niin että SID sanoo n.30km olevan jäljellä, ja sen jälkeen kääntänyt tankille.
Siis muistuttaako SID äänimerkillä? Bensavalohan täällä palaa aina, joten siihen on tottunut eikä sitä edes noteeraa
Oon uskaltanut ajella niin että SID sanoo n.30km olevan jäljellä, ja sen jälkeen kääntänyt tankille.
Siis muistuttaako SID äänimerkillä? Bensavalohan täällä palaa aina, joten siihen on tottunut eikä sitä edes noteeraa

Eipä ainakaan oman auton SID mitään piippaile vaikka on pari kertaa nollaa näyttävänä tankille ajettumursu kirjoitti:Menee vähän aiheen ohi, mutta piippaako SIDi jossain vaiheessa kun bensa on loppu?

#2029 Kari Kutuniva
Tässä vielä kuva, miten toi mun viisari reagoi bensamäärään.
Tankilla ajot hyvin lähellä puolta väliä. 320km takana ja edessä teoriassa 395km, mutta käytännössä 280km jälkeen ollaan jo tankattu, koska 600km tankillisella on hyvin loppu jo tankki. Noin 60-80km Sidin mukaa pääsee siinä vaiheessa kun matkaa on takana ~600km.

Tankilla ajot hyvin lähellä puolta väliä. 320km takana ja edessä teoriassa 395km, mutta käytännössä 280km jälkeen ollaan jo tankattu, koska 600km tankillisella on hyvin loppu jo tankki. Noin 60-80km Sidin mukaa pääsee siinä vaiheessa kun matkaa on takana ~600km.

Eikös se SID tarkastele vähän miten ajetaan ja laskee sen perusteella teoreettisen ajomäärän ennen kuin tankki on tyhjä? Vai onko mulla ihan väärä käsitys?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Oikea käsitys on. Viimeisten 20min mukaan tuo muistaakseni laskee jäljellä olevan matkan, eli eihän tuosta varsinaisesti ole "hyötyä" kuin tasaista nopeutta ajettaessa.Tuha kirjoitti:Eikös se SID tarkastele vähän miten ajetaan ja laskee sen perusteella teoreettisen ajomäärän ennen kuin tankki on tyhjä? Vai onko mulla ihan väärä käsitys?
#2029 Kari Kutuniva
Mutta reagoiko tämä viisari sitten siihen mitä SID sanoo? Silloin nimittäin tuo viisarin näyttämä voisi jotenkin pitää kutinsa, se kun ei todellakaan laske lineaarisesti. Vai onko tankin pohjassa joku lommo joka vie tilavuutta tankista puolivälin jälkeen 
Tämä voisi selittää sen, että viisari "tipahtaa" kun lopettaa maantieajon ja alkaa rullailemaan nurkka-ajoa seuraavana päivänä esim. SID tosiaan seilaa aikalailla jos ajaminen on mitä sattuu.
Tuossa mun kuvassa siis on todellisuudessa tankissa jäljellä noin puolet bensaa, koska ajettu on jo reilut 300km, mutta viisari näyttää silti paaaljon yli puolta tankkia. Puolen tankin jälkeen viisari alkaa tippumaan noin tuplanopeudella.
Taannoin 450km maantiematkan jälkeen viisari oli aavistuksen yli puolen tankin vielä ja SID näytti, että pääsisi vielä samaa ajoa 470km. Siitä kun sitten jatkoin nurkka-ajolla, niin jotain 670km sain trippiin ajettua eli tuon 200km matkalla se mittari tipahti valolle asti siitä reilusta puolitankista. Erikoinen kapine kyllä, mutta laskettu kulutus pysyy siellä 9,5l/100km paikkeilla raskaallakin kaasujalalla. Ei valittamista

Tämä voisi selittää sen, että viisari "tipahtaa" kun lopettaa maantieajon ja alkaa rullailemaan nurkka-ajoa seuraavana päivänä esim. SID tosiaan seilaa aikalailla jos ajaminen on mitä sattuu.
Tuossa mun kuvassa siis on todellisuudessa tankissa jäljellä noin puolet bensaa, koska ajettu on jo reilut 300km, mutta viisari näyttää silti paaaljon yli puolta tankkia. Puolen tankin jälkeen viisari alkaa tippumaan noin tuplanopeudella.
Taannoin 450km maantiematkan jälkeen viisari oli aavistuksen yli puolen tankin vielä ja SID näytti, että pääsisi vielä samaa ajoa 470km. Siitä kun sitten jatkoin nurkka-ajolla, niin jotain 670km sain trippiin ajettua eli tuon 200km matkalla se mittari tipahti valolle asti siitä reilusta puolitankista. Erikoinen kapine kyllä, mutta laskettu kulutus pysyy siellä 9,5l/100km paikkeilla raskaallakin kaasujalalla. Ei valittamista

Viisarin epälineaarisuushan voi johtua monesta tekijästä. Ei tuo tankki symmetrinen taida olla, mutta tuskin on lineaarinen tuo "kampakaan" jolla koho kertoo liikkeistään.
Eiköhän viisari indikoi ihan suoraan sitä missä asennossa koho on, ja SID
laskee koho/kulutus=jäljellä olevat kilometrit.
Itse onnistuin bensapumppuremontin yhteydessä tyrimään kohon sellaiseen asentoon että parisataa kilometriä mittari pysyi paikallaan ja sitten liikahti aina sentin kerrallaan. Muutenkin sen näköinen ja oloinen viritys, ämpärin asennosta/asennuksesta riippuen voi mittari näyttää aivan mitä sattuu
Eiköhän viisari indikoi ihan suoraan sitä missä asennossa koho on, ja SID
laskee koho/kulutus=jäljellä olevat kilometrit.
Itse onnistuin bensapumppuremontin yhteydessä tyrimään kohon sellaiseen asentoon että parisataa kilometriä mittari pysyi paikallaan ja sitten liikahti aina sentin kerrallaan. Muutenkin sen näköinen ja oloinen viritys, ämpärin asennosta/asennuksesta riippuen voi mittari näyttää aivan mitä sattuu

Se on ollut selvää aiemminkin, etä puoli tankkia mittarin mukaan ei välttämättä pidä paikkaansa. Loppupäässä on ollut luotettavampaa.
Eikös keskikulutusmittarin pitäisi näyttää kuitenkin oikein,kunnes sen nollaa, eikä minkään viime kilometrien perusteella?
Eikös keskikulutusmittarin pitäisi näyttää kuitenkin oikein,kunnes sen nollaa, eikä minkään viime kilometrien perusteella?
Keskikulutusmittari toki laskee kulutuksen koko matkalta mitä on viime nollauksesta kertynyt mutta tuo jäljellä olevia kilometrejä laskeskeleva toiminto ottaa huomioon vain viimeisimpien kilometrien kulutuksen.SaaBtana kirjoitti:Se on ollut selvää aiemminkin, etä puoli tankkia mittarin mukaan ei välttämättä pidä paikkaansa. Loppupäässä on ollut luotettavampaa.
#2029 Kari Kutuniva
Juuri näin, mutta tässä keskikulutuksessakin merkillistä heittoa. Täytyy vieläkin seurata asiaa, ja pyytää huollossa tsekkauttaa näkyykö ihmeellisyyksiä.Iskariot kirjoitti: Keskikulutusmittari toki laskee kulutuksen koko matkalta mitä on viime nollauksesta kertynyt mutta tuo jäljellä olevia kilometrejä laskeskeleva toiminto ottaa huomioon vain viimeisimpien kilometrien kulutuksen.