Mikä vaikeinta 96sen rakentelussa(harrastelussa)

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
66Saab74
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 12:15
Paikkakunta: Lahti

Mikä vaikeinta 96sen rakentelussa(harrastelussa)

Viesti Kirjoittaja 66Saab74 »

Mietin itse ,vanhat muistot 96sesta kuultaa ja aika taistelua oli vaikkakin osia sai ihan hyllystä. Miten nykyisin ? Onko ostettava varaosa auto josta osia napsii.
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Mikä vaikeinta 96sen rakentelussa(harrastelussa)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ei minusta 96 ole mitenkään erityisen haasteellinen kunnostettava. Osien saanti alkaa olla joiltain osin vaikeaa. Lähinnä moottoriin ja vaihteistoon on vaikea löytää joitakin osia. Purkuauto on kyllä ihan hyvä ratkaisu tai sitten etsiä mahdollisimman hyvä lähtökohta rakentelun kohteeksi.
# 419 Vesa Pohjalainen
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mikä vaikeinta 96sen rakentelussa(harrastelussa)

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Osien saanti on vähän hankalaa kun joitain osia pitää tilailla ulkomailta, mutta internet-aikakaudella se ei ole ylitsepääsemätöntä. Tosin ahtaaseen ja umpinaiseen moottoritilaan sijoitettu voimapaketti ei tietenkään ole yhtä helppohuoltoinen kuin tyypillisempi takavetoauto suoralla moottorilla. Jostain luin että joku oli Saabin alapään laakereiden vaihtamiseksi (vai liittyikö se jotenkin öljypumppuun) nähnyt helpommaksi leikata pois palan pohjaa moottorin alta että sai öljypohjan irti, ja remontin lopuksi sitten hitsasi palan takaisin kiinni.
66Saab74
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 12:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä vaikeinta 96sen rakentelussa(harrastelussa)

Viesti Kirjoittaja 66Saab74 »

Kytkinen vaihtoon tarvi ottaa kone pois toisin kun 99ssä. Harrasteautossa ei niinkään ongelma ja nykyisin on talli ja vehkeet ,mutta 20v. sitten käyttiksenä .Startti moottori on ja kivasti . Kunnossa olevalla oli kyllä kiva pudotella mutkasta tietä näkymättömiin, kesällä ja talvella. Onko lokareita vielä saatavilla?
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä vaikeinta 96sen rakentelussa(harrastelussa)

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Kuitulokasuojia saa ainakin. Nennivaraosassa on ainakin yhdet uudet peltilokasuojat myynnissä täällä oulussa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8099
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Mikä vaikeinta 96sen rakentelussa(harrastelussa)

Viesti Kirjoittaja mestari »

eiköhän kuppa ala olla helpoimmista korjattavissa olevista autoista nykyään.

kukahan tosiaan viitsii rälläköidä pohjan pois että saisi irrotettua öljypohjan.... aina kuitenkin on syytä tarkistaa tasap. akselin laakerien kunto joka ei onnistu koneen ollessa paikoillaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Mikä vaikeinta 96sen rakentelussa(harrastelussa)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

mestari kirjoitti:eiköhän kuppa ala olla helpoimmista korjattavissa olevista autoista nykyään.

kukahan tosiaan viitsii rälläköidä pohjan pois että saisi irrotettua öljypohjan.... aina kuitenkin on syytä tarkistaa tasap. akselin laakerien kunto joka ei onnistu koneen ollessa paikoillaan

Alle kahden tunnin on kuupan kone pöydällä, joten tuollaiset rälläkkähommat ovat ihan turhia.

Ilmeisesti juuri tasapainoakselin ja nokka-akselin laakerit ovat niitä vaikeasti saatavia osia.
# 419 Vesa Pohjalainen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8099
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Mikä vaikeinta 96sen rakentelussa(harrastelussa)

Viesti Kirjoittaja mestari »

parhaimmillaan maasto-olosuhteissa eli traktorilla auton veto keinun alle ja siiihen vaijeritalja kiinni ja maskia,konepeittoa,syyläri,starttia ym repimään irti niin parhaimmillaan laatikko putosi tantereeseen eli nurmikolle alle 30 minuutin. katsottiin nimittäin kellosta aikaa koska oli kiire....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä vaikeinta 96sen rakentelussa(harrastelussa)

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Juu ei tossa moottorin pois nostamisessa kauan kyllä nokka tuhise. Viimeksi (3. kerta) ku nosti moottorin pois tais mennä pikkasen reilu 30min. Takaisin laittamisessa on hyvä olla toinen käsipari apuna. Huomattavasti miellyttävämpää kahdestaan, varsinkin jos pitää varoa uutta maalipintaa :lol: .

Tähänmennessä en ole kyllä löytynyt kajakista mitään ylivoimaisen vaikeaa paikkaa.
66Saab74
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 12:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä vaikeinta 96sen rakentelussa(harrastelussa)

Viesti Kirjoittaja 66Saab74 »

Tuntui koneen paino kun ei lollut nostolaitetta silloin apuna. Muutenkin kerrostalon pihassa vaihto toi kiinnostuneitakin paikalle.
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mikä vaikeinta 96sen rakentelussa(harrastelussa)

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Itsekin olen nostanut voimamurikan pari kertaa pois. Vaatii taljan ja jonkinlaisen systeemin johon sen kiinnittää. Kaksitahtinenhan ilmeisesti nousee riuskalta mieheltä ihan käsivoimin?
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Mikä vaikeinta 96sen rakentelussa(harrastelussa)

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Raskainta kuupan harrastamisessa on ehdottomasti ollut taistelu korrosiota vastaan. Siihen on mulla palanut satoja ja taas satoja työtunteja niitä korjattaessa. Eli kannattaa hommata mahdollisimman hyväkorinen aihio, niin tekisin itse jos nyt aloittaisiin uutta projektia.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
66Saab74
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 12:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä vaikeinta 96sen rakentelussa(harrastelussa)

Viesti Kirjoittaja 66Saab74 »

Taitaa olla hyväkoriset aihiot olla vähissä tai hinta 500>.
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: Mikä vaikeinta 96sen rakentelussa(harrastelussa)

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Kyllä naapurista löytyy tosi hyviä aihioita ja jopa suoraan museoon ajettavia yksilöitä, erittäin kohtuulliseen hintaan. Samasta paikka löytyy myös yllättävän paljon osia Kuuppaasi

Katso vaikka: http://www.blocket.se/li?ca=11_s&q=saab+96+v4&cg=0&w=3
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Vastaa Viestiin