tonnarin ilmanoton modaaminen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Jukkis kirjoitti:Ite käpistelin sieltä yläkautta vilkku/parkkivalon irtioton jälkeen. Torvi oli suoraan hollilla siinä.

Paikkahan on "koteloitu" muovipaneeleilla, eli onneksi rengas ei mitään suoraan pääse sinne heittämään.
No, siellä oli niissä paneeleissa nähtävissä kuivuneita veden roiskejälkiä, eli jostain se vähän on sinne aikojen saatossa roiskinu.
Nyt kun "uusi" imuaukko on siellä suoraan ylöspäin vrt. ennen eteenpäin ja ylempänä, niin miten lie esim. rapakelillä saa vettä sisäänsä. Tätä tuumailin.. vainoharhaisena kuvittelen kuinka kone imee sisäänsä rapavedellä höystettyä ilmaa sopivalla kelillä... aargh!
Täytynee tarkastaa että paneelit on suunnilleen kunnolla kiinni ja kaikki paikallaan, kohtalaisen umpinainen tilahan tuon pitäisi ainakin alhaalta päin katsottuna olla.

Btw; imuäänet muistuttaa (myrsky)tuulen suhinaa, kun ikkuna auki kuulostelee :)



-J-
Katsellessani tuota aukkoa tuosta irtiotetun umpion kohdasta tuli tuo sama ajatus mieleen. Pitää tänään katsoa miltä näyttää, kun eilen ukkoskuurossa ajellessani olisi luullut imevän aika hyvin vettä suodattimen kylkeen.
Talveksi ajattelin laittaa siihen päälle helposti irrotettavan lapun ettei silloin rapakeleillä roiskuis/imis kun silloin toi kosteus on eriluokkaa kun kesällä. Keväällä kun kaikki muutkin alkavat aivastaa niin otan tuon lapun irti jos sais hiukan enempi tuosta 0,4 barin paineista ääntä (on ne hurjat paineet) :)
Ainakin kun konehuoneen pesin viikolla niin silloin vettä meni suodatinkotelon päälle aika reilusti, mutta harvoinhan ajellaan konepelti pystys :?
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

No joo... siellä on sellainen imu että oli siellä se torvi tai mikä hyvänsä reikä niin sinne suodattimelle se päätyy kuitenkin ihan samalla tavalla. :roll:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

olisiko kellään kuvia erilaisista ilmanoton ratkaisuista tonnariin? Itsellä pitäisi nyt jotain harkita tekevän ja mieluusti mahdollisesti tekis sitte hyvän. Kun tuo alkuperäinen haitari putki on ängetty ja hieman mutkalla tuon mitsun takia (eri kohdalla kuin garretti joten imuputki ei mennyt aivan heittämällä paikoilleen takaisin). Ja kun saattaa olla että siellä jossain on imuvuoto, ja kun vanhan ottaa pois niin uus mielellään tilalle mutta millainen?
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
pyryro
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Maalis 25, 2006 23:05
Paikkakunta: seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pyryro »

pitää ottaa omasta autosta kuva, siinä on vapari kiinni ja ottaa ilmaa omasta kotelostaa sekä konehuoneen puolelta...tällä kyllä tuli suhinaa hiukka enemmän, mutta pääasia että omaa korvaa miellyttää.
vapari ei oo vaihtoehto!
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: tonnarin ilmanoton modaaminen

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Nostetaanpa tätä vanhaa ketjua ylös.
Jostain luin jonkun modanneen olikohan ng-900 ilmanottoa niin, että oli vedetty aluputkella tms. tuonne keulaan se ilmanotto.

Mites jos tonnarissa toteuttais saman, eli tuolta puskurin alta ottais ilmaa jostakin sopivasta reijästä, esim. sumarin kolosta tai keskemmältä, vetäisi putken orkkis suodatinkoteloon.
Herää muutama kysymys:
-olisiko siitä mitään hyötyä=> Viileämpää imuilmaa?
-haittaa=> putki "hidastaisi ilman virtausta" kun olisi pakostakin jonkin verran pituutta.
-pitäisi tehdä mutka, ettei vesi/loska ym paska roiskuisi suoraan putkea pitkin putsariin.

Mitään ram-air tyyppistä iloa tuosta ei ilmeisesti olisi, eli ilman "ahtoa" ei tapahtuisi vielä alle 200km/h..

Sanokaa viisaammat oisko tuossa mitään itua.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: tonnarin ilmanoton modaaminen

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Jukkis kirjoitti:Nostetaanpa tätä vanhaa ketjua ylös.
Jostain luin jonkun modanneen olikohan ng-900 ilmanottoa niin, että oli vedetty aluputkella tms. tuonne keulaan se ilmanotto.

Mites jos tonnarissa toteuttais saman, eli tuolta puskurin alta ottais ilmaa jostakin sopivasta reijästä, esim. sumarin kolosta tai keskemmältä, vetäisi putken orkkis suodatinkoteloon.
Herää muutama kysymys:
-olisiko siitä mitään hyötyä=> Viileämpää imuilmaa?
-haittaa=> putki "hidastaisi ilman virtausta" kun olisi pakostakin jonkin verran pituutta.
-pitäisi tehdä mutka, ettei vesi/loska ym paska roiskuisi suoraan putkea pitkin putsariin.

Mitään ram-air tyyppistä iloa tuosta ei ilmeisesti olisi, eli ilman "ahtoa" ei tapahtuisi vielä alle 200km/h..

Sanokaa viisaammat oisko tuossa mitään itua.
Kyllähän sen ainakin pitäisi saada viileämpää ilmaa tuolla virityksellä. Ja jostakin muistelen lukeneeni että (ilmeisesti imusarjan tienoolta mitattuna) 1 aste viileämpi ilma niin karkeasti 1 hevosvoima enemmän. En mene varmasti tätä sanomaan mutta muistelisin näin. Ja jos isosta putkesta laittaisi niin eikai se kovin paljoa ahdistaisi.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: tonnarin ilmanoton modaaminen

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mites onko kukaan täällä heittänyt kokonaisuudessaan tuota kurttuputkea syrjään ja väsännyt alumiinu/rosteriputkesta koko imuputken? Ruotsin pojillahan noita on joka toisella mutta ei ole täällä kyllä tullut vastaan. Itse ajattelin tulevaan tonnarin tuollaiseen toteuttaa...

OT: Volkkarifoorumilla oli yksi kaveri jolla oli mahdollisuus penkittää autoa vähän väliä - testaili mm. imu-kurttuputken vaikutusta tehoihin. G60 Corradon tehoja lisäs joku 8hv kun vaihtoi kurttuputken alumiiniseen, eli tuntuisi sillä vaikutusta olevan.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Re: tonnarin ilmanoton modaaminen

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

j0ne kirjoitti:Mites onko kukaan täällä heittänyt kokonaisuudessaan tuota kurttuputkea syrjään ja väsännyt alumiinu/rosteriputkesta koko imuputken? Ruotsin pojillahan noita on joka toisella mutta ei ole täällä kyllä tullut vastaan. Itse ajattelin tulevaan tonnarin tuollaiseen toteuttaa...

OT: Volkkarifoorumilla oli yksi kaveri jolla oli mahdollisuus penkittää autoa vähän väliä - testaili mm. imu-kurttuputken vaikutusta tehoihin. G60 Corradon tehoja lisäs joku 8hv kun vaihtoi kurttuputken alumiiniseen, eli tuntuisi sillä vaikutusta olevan.
Taannoin, tuon "artikkelin" http://www.stcf.net/intake/ tekemisen yhteydessä, tuolla samalla mittarilla ja menetelmillä mitattiin myös mun tonnarin imupuolen vastus kompuran ja kurttuputken välistä.

Alipainepuolen vastus (kaikki komponentit kiinni) oli häviävän pieni eli hieman yli puolet siitä mitä Trionic7 auton ilmamassamittari yksistään haittasi virtausta. Tonnarin kohdalla missä tuo ruttuputki on varsin suorassa eikä missään 90asteen mutkalla, uskallan väittää että sileällä rosteriputkella saavutettava hyöty on pienempi kuin mitä rullilla saadaan mitattua.

Ilmanputsarikoteloa on kylläkin mun tonnarissa lisäaukotettu reilusti, eli sahattu useita n.3 x 6cm suorakaiteen muotoisia aukkoja joita ennen tuli porattua muutama kymmenen 10mm reikää. (laskin reikien yhteispinta-alan joka jäi pienemmäksi kuin alkuperäisen imutorven poikkipinta-ala ja sen jälkeen otin sahan käteen) :lol:

Filtterinä tietysti n.5000km välein vaihtuva paperinen suodatin jottei kärpäset lentele läpi kuivasta vapaa-virtaus filtteristä. Vv-filtteristä ei ole millään mittauksella havaittavaa hyötyä ainakaan vielä mun tonnarin viritasolla :wink:
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: tonnarin ilmanoton modaaminen

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

j0ne kirjoitti: Filtterinä tietysti n.5000km välein vaihtuva paperinen suodatin jottei kärpäset lentele läpi kuivasta vapaa-virtaus filtteristä. Vv-filtteristä ei ole millään mittauksella havaittavaa hyötyä ainakaan vielä mun tonnarin viritasolla :wink:
Ne onkin ne vv:n äänet :wink:
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Re: tonnarin ilmanoton modaaminen

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Mik4 kirjoitti:
j0ne kirjoitti: Filtterinä tietysti n.5000km välein vaihtuva paperinen suodatin jottei kärpäset lentele läpi kuivasta vapaa-virtaus filtteristä. Vv-filtteristä ei ole millään mittauksella havaittavaa hyötyä ainakaan vielä mun tonnarin viritasolla :wink:
Ne onkin ne vv:n äänet :wink:
IMHO pelkällä vv-filsulla, jonka jatkeena on vakio-ahdin, saadaan aikaan vain tukkoista pölynimuria muistuttava soundi :lol:

Sen sijaan investoimalla nekin vv-filsun rahat tehokkaammin ilmaa siirtävään korvausahtimeen saadaan korville aistittavaksi miellyttävä, ilmamassan tehokkaasta siirtymisestä kielivä, vislaava ääni :wink:

Toisin kuin vv-filsun äänien kanssa, tämä uusi ääni tuo mukanaan myös toisen aistihavainnon. Nimittäin vislauksen säestämänä alkaa näkökentässä myös maisema vaihtua :mrgreen:
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: tonnarin ilmanoton modaaminen

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

2,3T sport kirjoitti:
Mik4 kirjoitti:
j0ne kirjoitti: Filtterinä tietysti n.5000km välein vaihtuva paperinen suodatin jottei kärpäset lentele läpi kuivasta vapaa-virtaus filtteristä. Vv-filtteristä ei ole millään mittauksella havaittavaa hyötyä ainakaan vielä mun tonnarin viritasolla :wink:
Ne onkin ne vv:n äänet :wink:
IMHO pelkällä vv-filsulla, jonka jatkeena on vakio-ahdin, saadaan aikaan vain tukkoista pölynimuria muistuttava soundi :lol:

Sen sijaan investoimalla nekin vv-filsun rahat tehokkaammin ilmaa siirtävään korvausahtimeen saadaan korville aistittavaksi miellyttävä, ilmamassan tehokkaasta siirtymisestä kielivä, vislaava ääni :wink:

Toisin kuin vv-filsun äänien kanssa, tämä uusi ääni tuo mukanaan myös toisen aistihavainnon. Nimittäin vislauksen säestämänä alkaa näkökentässä myös maisema vaihtua :mrgreen:
No sehän riippuu ihan siitä imurista...
Kyllä mulla ihan kivasti ujeltaa kun lähtee ottamaan kiekkaa.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: tonnarin ilmanoton modaaminen

Viesti Kirjoittaja j0ne »

No sehän riippuu ihan siitä imurista...
Kyllä mulla ihan kivasti ujeltaa kun lähtee ottamaan kiekkaa.
Itse asiassa olen törmännyt myös turbo merkinnän omaamiin imureihin :twisted:
Vastaa Viestiin