Maavarasta ja alustasarjoista ...
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Maavarasta ja alustasarjoista ...
Mielessani on pikkuhiljaa kytenyt ajatus alustan kohennuksesta, ajo-ominaisuudet kun tuolla vakioalustalla on mita on, eivatka alusta vastaa kovinkaan hyvin moottorin tehoja. Kummallinen lapsus Saabin taholta. No anyway, tasta syysta olen vilkuillut alustasarjojen suuntaan.
Jostakin olen saanut paahani, etta Suomessa auton maavaran taytyy olla vahintaan 8cm. Ohjekirjan mukaan vakioalustalla auton maavara on tayteen lastattuna 10cm, jossa tayteen lastattu tarkoittaa ilmeisesti viiden hengen kuormaa tankki taynna. Alustasarjat tuntuvat melkein jarjestaan laskevan autoa vahintaan 20-30mm. Tama lienee kuitenkin auton madallus ilman kuormaa, eiko?
Kysymys siis kuuluukin: paljonko maavara laskee tayteen lastattuna, ja miten maavara mitataan katsastuskonttorilla, tyhjana, taytena vai silta varalta?
Jostakin olen saanut paahani, etta Suomessa auton maavaran taytyy olla vahintaan 8cm. Ohjekirjan mukaan vakioalustalla auton maavara on tayteen lastattuna 10cm, jossa tayteen lastattu tarkoittaa ilmeisesti viiden hengen kuormaa tankki taynna. Alustasarjat tuntuvat melkein jarjestaan laskevan autoa vahintaan 20-30mm. Tama lienee kuitenkin auton madallus ilman kuormaa, eiko?
Kysymys siis kuuluukin: paljonko maavara laskee tayteen lastattuna, ja miten maavara mitataan katsastuskonttorilla, tyhjana, taytena vai silta varalta?
En nyt osaa muuta sanoa kun että kats. setä ei mittannut kun navasta lokarin reunaan, ei siin mitään maavaroja katseltu.
Nämä on aika pal ilmeisesti katsastus-setä kohtaisia asioita
Nämä on aika pal ilmeisesti katsastus-setä kohtaisia asioita

Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: Maavarasta ja alustasarjoista ...
Lakitekstiä:karvalakki kirjoitti:Jostakin olen saanut paahani, etta Suomessa auton maavaran taytyy olla vahintaan 8cm. Ohjekirjan mukaan vakioalustalla auton maavara on tayteen lastattuna 10cm, jossa tayteen lastattu tarkoittaa ilmeisesti viiden hengen kuormaa tankki taynna. Alustasarjat tuntuvat melkein jarjestaan laskevan autoa vahintaan 20-30mm. Tama lienee kuitenkin auton madallus ilman kuormaa, eiko?
Kysymys siis kuuluukin: paljonko maavara laskee tayteen lastattuna, ja miten maavara mitataan katsastuskonttorilla, tyhjana, taytena vai silta varalta?
3. Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.
Milläs se auto konttorilla täyteen lastattaisiin? 5 katsastusmiestä kabiiniin ja pari peräluukkuun?

Niin ja oikein mitoitetun alustasarjan jousien kantavuus on sama kuin vakiojousilla, ts. täyteen kuormattuna ei enää olekaan matalampi. Huonoilla (lue: liian löysillä) jousilla tai esim. ranskalaisten säädettävillä vääntösauvoilla voi kantavuuden kanssa tulla ongelmia.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Re: Maavarasta ja alustasarjoista ...
Allright, nain vahan toivoinkin.qaw kirjoitti:Niin ja oikein mitoitetun alustasarjan jousien kantavuus on sama kuin vakiojousilla, ts. täyteen kuormattuna ei enää olekaan matalampi.
Mika mahtaa olla se oikea alustasatsi 9-3:een? Onko kokemusta esim. Eibach Pro-System Kit:sta (http://tinyurl.com/3k5x4)?Huonoilla (lue: liian löysillä) jousilla tai esim. ranskalaisten säädettävillä vääntösauvoilla voi kantavuuden kanssa tulla ongelmia.
Re: Maavarasta ja alustasarjoista ...
En tiedä mikä on "se oikea", mutta Konin SportKitin ostin ja on viimeiset Konit mitä ostan. Jos nyt vaihtaisin toiseen 9-3:een niin alustaksi tulisi Eibachin jouset ja Bilsteinin iskarit.karvalakki kirjoitti:Mika mahtaa olla se oikea alustasatsi 9-3:een? Onko kokemusta esim. Eibach Pro-System Kit:sta (http://tinyurl.com/3k5x4)?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Re: Maavarasta ja alustasarjoista ...
Allright, nain vahan toivoinkin.qaw kirjoitti:Niin ja oikein mitoitetun alustasarjan jousien kantavuus on sama kuin vakiojousilla, ts. täyteen kuormattuna ei enää olekaan matalampi.
Mika mahtaa olla se oikea alustasatsi 9-3:een? Onko kokemusta esim. Eibach Pro-System Kit:sta (http://tinyurl.com/3k5x4)?Huonoilla (lue: liian löysillä) jousilla tai esim. ranskalaisten säädettävillä vääntösauvoilla voi kantavuuden kanssa tulla ongelmia.
Omassa kaarassa löytyy Sachsin alustasarja sisältäen iskarit ja jouset. Kyseisessä tapauksessa on jouset mitoitettu toimimaan iskareiden kanssa.
Ja yleensäkkin jos kyse on alustasarjasta näin on muillakin merkeillä.
Silloin ei tule vaikeuksia auton käyttäytymisen kanssa olkoon se sitten täyteen ahdetty tai tyhjillään.
Tossa jotain http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ight=sachs
Mulla ei noista alustasarjoista ole muuta kokemusta kuin nää Sachsit.
Mutta vaikutuksen ajokäyttäytymiseen huomasin kyllä ja tietty parempaan suuntaan.
Ja yleensäkkin jos kyse on alustasarjasta näin on muillakin merkeillä.
Silloin ei tule vaikeuksia auton käyttäytymisen kanssa olkoon se sitten täyteen ahdetty tai tyhjillään.
Tossa jotain http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ight=sachs
Mulla ei noista alustasarjoista ole muuta kokemusta kuin nää Sachsit.
Mutta vaikutuksen ajokäyttäytymiseen huomasin kyllä ja tietty parempaan suuntaan.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Minulla oli GM900:ssa Eibachin ProKit ja Konin Sportit. Eli 35 mm madaltavat jouset ja säädettävät iskarit. Ysisatku oli ysikolmoseen verrattuna vielä pahempi kiikku vakioalustalla, joten ero oli melkoinen. Tällä alustalla auto oli erittäin jämäkkä ja hyvä ajaa hyvällä pinnalla, mutta vähän liiankin kova huonolla tiellä. Joten jos ajat pääasiassa asfalttitiellä, niin täysin suositeltava yhdistelmä.
9-3:n tuli laitettua Aeron jouset ja Bilstenin Sprintit ja tämä yhdistelmä on vähän miellyttävämpi kuin edellinen, mutta vastaavasti ei aivan yhtä jämäkkä silloin kun mennään isoa kovaa mutkaisella tiellä... Jonkinlainen kompromissi kuitenkin ja sata kertaa parempi kuin vakiokiikutin. En tiedä paljonko Aeron jousilla oli vaikutusta asiaan, mitat jousissa oli ihan samat kuin vakioissakin, mutta eri varaosanumerolla ne löytyvät Saabilta... Ehkä materiaalin jäykkyydessä on jotain eroa, kun Aeron maavaran ilmoitetaan olevan 10mm matalampi. Aeron jouset ostin siis käytetyt, uusien hinnalla saa kaksi madallussarjaa
Seuraavaksi omaan kiesiin tulee polyuretaanipuslat ja ViggenRescuekitin clamppi rintapeltiin. Sitten alkaa alusta olla vakiotehoja vastaavassa kunnossa ja voi alkaa virittää koneeseen lisää tehoa ja vaihtaa alle 17 tuumaiset kiekot
Eski
9-3:n tuli laitettua Aeron jouset ja Bilstenin Sprintit ja tämä yhdistelmä on vähän miellyttävämpi kuin edellinen, mutta vastaavasti ei aivan yhtä jämäkkä silloin kun mennään isoa kovaa mutkaisella tiellä... Jonkinlainen kompromissi kuitenkin ja sata kertaa parempi kuin vakiokiikutin. En tiedä paljonko Aeron jousilla oli vaikutusta asiaan, mitat jousissa oli ihan samat kuin vakioissakin, mutta eri varaosanumerolla ne löytyvät Saabilta... Ehkä materiaalin jäykkyydessä on jotain eroa, kun Aeron maavaran ilmoitetaan olevan 10mm matalampi. Aeron jouset ostin siis käytetyt, uusien hinnalla saa kaksi madallussarjaa

Seuraavaksi omaan kiesiin tulee polyuretaanipuslat ja ViggenRescuekitin clamppi rintapeltiin. Sitten alkaa alusta olla vakiotehoja vastaavassa kunnossa ja voi alkaa virittää koneeseen lisää tehoa ja vaihtaa alle 17 tuumaiset kiekot

Eski