Jatketaas vanhaan topikkiin.
Elikä tuossa öljyjä ja suodatinta vaihtaessani huomasin, että öljyähän vuotaa ihan reilummalla kädellä jostain kohtaa ulos. Öljypohja oli aivan öljyn peitossa samoin kuin suodatin. Ulos sitä mönjää sieltä valui vajaat kolme litraa, eli litran verran on satku kadottanut öljyä 16 000 kilometrin matkalla. Asiallista!
Vähän kun yritin tarkkailla tilannetta, niin aika potentiaalinen vuotopaikka olisi tuo kannentiiviste. Yläpuolella ei ainakaan öljyä näkynyt, alapuolella sitten senkin edestä.
Sikälimikäli kun diagnoosi nyt sattuisi osumaan oikeaan, niin millainen rupeama on edessä, jos tuota tiivistettä lähtee vaihtamaan? Tässäkään ei varmaan mitään oikoteitä ole, vaan pitää purkaa puoli keulaa päältä pois? Ja jos ja kun tuota pitää lähteä purkamaan, niin mitä siitä voi samalla vaivalla vaihtaa uudempaan? Jotain letkuja tai muita putkia, jotka ajan myötä hapertuvat?
Aina niin iloista kun huomaa jotain tuollaista...
Samoin pitäisi selvittää, mikä tai kuka hävittää jäähdytinnestettä...
Öljyvuoto
Re: Öljyvuoto
En kerennyt kiristää kantta omistusaikanani, joten siitä voisi kokeilla aloittaa. Ajoitko tosiaan samoilla öljyillä 16tkm ja kulutus oli n.1l? Laske öljyn kulutus 1000km kohti, jolloin huomaat kulutuksen vähyyden. Yleensä T5 koneet eivät syö öljyä.Azanovix kirjoitti:Jatketaas vanhaan topikkiin.
Elikä tuossa öljyjä ja suodatinta vaihtaessani huomasin, että öljyähän vuotaa ihan reilummalla kädellä jostain kohtaa ulos. Öljypohja oli aivan öljyn peitossa samoin kuin suodatin. Ulos sitä mönjää sieltä valui vajaat kolme litraa, eli litran verran on satku kadottanut öljyä 16 000 kilometrin matkalla. Asiallista!
Vähän kun yritin tarkkailla tilannetta, niin aika potentiaalinen vuotopaikka olisi tuo kannentiiviste. Yläpuolella ei ainakaan öljyä näkynyt, alapuolella sitten senkin edestä.
Sikälimikäli kun diagnoosi nyt sattuisi osumaan oikeaan, niin millainen rupeama on edessä, jos tuota tiivistettä lähtee vaihtamaan? Tässäkään ei varmaan mitään oikoteitä ole, vaan pitää purkaa puoli keulaa päältä pois? Ja jos ja kun tuota pitää lähteä purkamaan, niin mitä siitä voi samalla vaivalla vaihtaa uudempaan? Jotain letkuja tai muita putkia, jotka ajan myötä hapertuvat?
Aina niin iloista kun huomaa jotain tuollaista...
Samoin pitäisi selvittää, mikä tai kuka hävittää jäähdytinnestettä...
Kannen tiivisteen vaihto on kohtuullisen helppo homma, mutta tunteja palaa jonkun verran.
Tarkasta venttiilikopan päässä oleva virranjakajan tulppa. Aika monesta T5 laitteesta suurin vuoto on ollut siitä. Valuttaa hämäävästi kannentiiviste vuotoon viittaavasti.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Öljyvuoto
Täytyypä katsoa tuo tulppa myös.9000LPT kirjoitti:En kerennyt kiristää kantta omistusaikanani, joten siitä voisi kokeilla aloittaa. Ajoitko tosiaan samoilla öljyillä 16tkm ja kulutus oli n.1l? Laske öljyn kulutus 1000km kohti, jolloin huomaat kulutuksen vähyyden. Yleensä T5 koneet eivät syö öljyä.Azanovix kirjoitti:Jatketaas vanhaan topikkiin.
Elikä tuossa öljyjä ja suodatinta vaihtaessani huomasin, että öljyähän vuotaa ihan reilummalla kädellä jostain kohtaa ulos. Öljypohja oli aivan öljyn peitossa samoin kuin suodatin. Ulos sitä mönjää sieltä valui vajaat kolme litraa, eli litran verran on satku kadottanut öljyä 16 000 kilometrin matkalla. Asiallista!
Vähän kun yritin tarkkailla tilannetta, niin aika potentiaalinen vuotopaikka olisi tuo kannentiiviste. Yläpuolella ei ainakaan öljyä näkynyt, alapuolella sitten senkin edestä.
Sikälimikäli kun diagnoosi nyt sattuisi osumaan oikeaan, niin millainen rupeama on edessä, jos tuota tiivistettä lähtee vaihtamaan? Tässäkään ei varmaan mitään oikoteitä ole, vaan pitää purkaa puoli keulaa päältä pois? Ja jos ja kun tuota pitää lähteä purkamaan, niin mitä siitä voi samalla vaivalla vaihtaa uudempaan? Jotain letkuja tai muita putkia, jotka ajan myötä hapertuvat?
Aina niin iloista kun huomaa jotain tuollaista...
Samoin pitäisi selvittää, mikä tai kuka hävittää jäähdytinnestettä...
Kannen tiivisteen vaihto on kohtuullisen helppo homma, mutta tunteja palaa jonkun verran.
Tarkasta venttiilikopan päässä oleva virranjakajan tulppa. Aika monesta T5 laitteesta suurin vuoto on ollut siitä. Valuttaa hämäävästi kannentiiviste vuotoon viittaavasti.
Niin siis tuo öljynsuodatinhan oli yksi ensimmäisiä varaosia, jonka tuohon hankin, mutta vaihto vain "hivenen" viivästyi.

Mielestäni tuo 1l kuulostaa aika paljolta, koska kyse on kuitenkin neljäsosasta öljynmäärästä. Toisaalta en kyllä yhtään osaa sanoa paljonko autot noin ylipäänsä syövät tuota öljyä. Tai siis päästävät pihalle...
WISistä löytyy varmaan kannen momentit? Jos vaikka päättäisi investoida momenttiavaimeen eikä hauistuntumalla vääntele niitä ruuveja.
Re: Öljyvuoto
Sen verran tutkin asiaa tänään, että paikansin silmämääräisesti vuotokohdan edestä katsottuna moottorin vasempaan päätyyn. Jostain siis sieltä valuttaa, koska muualla ei näy kosteaa.
Samalla tarkistuskerralla huomasin myös irrallisen letkun. Bypassilta sinne jonnekin moottorin taakse kulkeva letku roikkui irrallaan, milloin lie pudonnut. Ja olipahan urakka tunkea se takaisin paikalleen, kun vesiletku oli sopivasti siinä päällä. Irtikään en uskaltanut ottaa, kun oli niin haperoa ja varapätkä puuttui.
No tiedänpähän ainakin, mihin syysloma kuluu kokonaisuudessaan...
Samalla tarkistuskerralla huomasin myös irrallisen letkun. Bypassilta sinne jonnekin moottorin taakse kulkeva letku roikkui irrallaan, milloin lie pudonnut. Ja olipahan urakka tunkea se takaisin paikalleen, kun vesiletku oli sopivasti siinä päällä. Irtikään en uskaltanut ottaa, kun oli niin haperoa ja varapätkä puuttui.
No tiedänpähän ainakin, mihin syysloma kuluu kokonaisuudessaan...
Re: Öljyvuoto
Kuinkas kuivalta/kostealta vaikuttaa öljynsuodattimen jalan ympäristö lohkoon vastaavalta osaltaan? Jos sieltä hikoilee niin ajoviima kyllä pöllyttää öljyä ympäri konehuonetta ja ylöspäinkin lohkonkylkeen ja kanteen saakka, ja siinä vuotokohdassahan on koko öljypumpun tuottama paine takana ennenkuin öljy tulee puserretuksi suodattimen lävitse ja alakerran laakereille sekä kanteen nokille ja hydraulikupeille.