Pakkivalojen parantaminen
Pakkivalojen parantaminen
Tuli tuossa kalareissulla mieleen, että pitääpä olla surkeat nuo vakiot peruutusvalot. Ei niillä mitään näe olosuhteissa jossa niitä oikeasti tarvitaan.
Löytyisiköhän vinkkejä noiden parantamiseen. Kävisiköhän näihin vakioihin jotkut tehokkaammat polttimot, paremmat heijastimet, tms...
Perä olisi tietysti kiva säilyttää vakiona, joten ylimääräisiä lamppuja ei kehtaisi laittaa, vaikka niitä eteenpäin onkin.
Löytyisiköhän vinkkejä noiden parantamiseen. Kävisiköhän näihin vakioihin jotkut tehokkaammat polttimot, paremmat heijastimet, tms...
Perä olisi tietysti kiva säilyttää vakiona, joten ylimääräisiä lamppuja ei kehtaisi laittaa, vaikka niitä eteenpäin onkin.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Pakkivalojen parantaminen
Tätä samaa olen pohtinut itsekin. Tummennettu takalasi ei myöskään yhtään helpota peruuttamista pimeässä...
Re: Pakkivalojen parantaminen
Entäs sivuperuutusvalot kuten og900 muunmuassa?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Pakkivalojen parantaminen
Sivuperuutusvalot löytyvät ainakin omastani, ja hiljattain vaihdoin "alkuperäisten" tilalle (toinen polttimo oli särkynyt!) uudet aika hemmetin kirkkaat. Ei vaan auta näkemään taaksepäin juuri lainkaan... Näkee toki missä tien reunat kulkevat, muttei sinne auton taakse, mikä olisi se pääasia.
Re: Pakkivalojen parantaminen
Voitkos ottaa vaikka kuvan kun gm autos on toiminnas noi sivuperuutus valot.
Otitko virran noille valoille etukulmiin mistä?
Otitko virran noille valoille etukulmiin mistä?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Pakkivalojen parantaminen
Alkujaan oli asennettu suoraan perutusvalon kytkimestä, mutta laitoin sinne releen, jota ohjataan peruutusvalon kytkimellä.900i kirjoitti:Voitkos ottaa vaikka kuvan kun gm autos on toiminnas noi sivuperuutus valot.
Otitko virran noille valoille etukulmiin mistä?
Kannattaa selvittää sähkökytkennöistä, jos sattuisi löytymään valmis piste peruutusvalon releeltä, kuten tonnarissa löytyy.
Katson itse tänään WIS:stä, jos asentaisi tuohon dieseliinkin sivuperuutusvalot. Pitää jatkaa kommentointia illalla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Pakkivalojen parantaminen
Voin ainakin pyytää jotain kaveria ottamaan kuvan. Eli valot toimivat nyt niin, että kun auto on käynnissä ja pakki päällä niin sivuperuutusvalot ovat myös päällä. Yksin tuon kuvaaminen siis olisi aika rambo suoritus, ainakin auton ulkopuolelta.900i kirjoitti:Voitkos ottaa vaikka kuvan kun gm autos on toiminnas noi sivuperuutus valot.
Otitko virran noille valoille etukulmiin mistä?
Re: Pakkivalojen parantaminen
Vielä ei moisesta operaatiosta kokemuksia, mutta OG-satkuun on tarkoitus laittaa 10mm superkirkkailla LEDeillä toteutetut pakkivalot. Päällepäin ei näy, mutta valotehon _pitäisi_ parantua. Ajatuksena esim 4 - 6 LEDiä riviin hehkun tilalle.Teukka.k kirjoitti:Tuli tuossa kalareissulla mieleen, että pitääpä olla surkeat nuo vakiot peruutusvalot. Ei niillä mitään näe olosuhteissa jossa niitä oikeasti tarvitaan.
Löytyisiköhän vinkkejä noiden parantamiseen. Kävisiköhän näihin vakioihin jotkut tehokkaammat polttimot, paremmat heijastimet, tms...
Perä olisi tietysti kiva säilyttää vakiona, joten ylimääräisiä lamppuja ei kehtaisi laittaa, vaikka niitä eteenpäin onkin.
Tähän mennessä tullut laitettua hehkujen tilalle valkoista valoa antavat superLEDit mm. satkun sisävaloihin, rekkarivaloon ja OG 9-3:en sisävaloihin. Aika hauska valosävy ja varsin siisti, etenkin rekkarivaloissa
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Pakkivalojen parantaminen
Sivuperuutusvalojen johdot tulevat ainakin -98 vuosimallissa suoraan H33-2 liittimestä (kuskin puolella A-pilarin juuressa) liittinnumerosta 9. Johdon pitäisi olla valkoinen. Maa johdon pitäisi tulla maadoituspisteistä G30 ja G31 liittimien J2 ja J3 kautta (maadoituspisteet molemmilla puolilla tukikehikon sivupellissä pyörän etupuolella).
Pitää vielä tarkistaa olisiko jotakin johtoja valmiina, mutta epäilen sitä.
Kolkissä näkyy kaikki olevan vaihdelaatikon katkaisijan takana, joten ryöstäminen kytkimen johdosta ei pitäisi rikkoa kytkintä. Johdon pitäisi olla haaroitettu kutistusliitoksessa F73 (LHD), joka on jossakin kuskin jalkatilassa.
Pitää vielä tarkistaa olisiko jotakin johtoja valmiina, mutta epäilen sitä.
Kolkissä näkyy kaikki olevan vaihdelaatikon katkaisijan takana, joten ryöstäminen kytkimen johdosta ei pitäisi rikkoa kytkintä. Johdon pitäisi olla haaroitettu kutistusliitoksessa F73 (LHD), joka on jossakin kuskin jalkatilassa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Pakkivalojen parantaminen
Tervetuloa kokeilemaan.Mimmi kirjoitti:Kuka käskee auton olevan käynnissä? Sytkävirtojen päälläolohan riittää.Azanovix kirjoitti:Voin ainakin pyytää jotain kaveria ottamaan kuvan. Eli valot toimivat nyt niin, että kun auto on käynnissä ja pakki päällä niin sivuperuutusvalot ovat myös päällä. Yksin tuon kuvaaminen siis olisi aika rambo suoritus, ainakin auton ulkopuolelta.
En toki autoista niin hirveän paljon tiedä, mutta luulen erottavani onko valot päällä vai ei, ainakin pimeässä.
Re: Pakkivalojen parantaminen
Itsellä oli joskus ysikuupan pohjassa hellan lisäpitkä taaksepäin.
Ja kyllä muuten näki. Kai tuostakin pohjasta joku kolo löytyy mihin jonkun sumuvalonpoikasen saa asennettua niin ettei auton ulkonäkö muutu
Ja kyllä muuten näki. Kai tuostakin pohjasta joku kolo löytyy mihin jonkun sumuvalonpoikasen saa asennettua niin ettei auton ulkonäkö muutu
Re: Pakkivalojen parantaminen
Et tainnut nyt ymmärtääAzanovix kirjoitti:Tervetuloa kokeilemaan.Mimmi kirjoitti:Kuka käskee auton olevan käynnissä? Sytkävirtojen päälläolohan riittää.Azanovix kirjoitti:Voin ainakin pyytää jotain kaveria ottamaan kuvan. Eli valot toimivat nyt niin, että kun auto on käynnissä ja pakki päällä niin sivuperuutusvalot ovat myös päällä. Yksin tuon kuvaaminen siis olisi aika rambo suoritus, ainakin auton ulkopuolelta.
En toki autoista niin hirveän paljon tiedä, mutta luulen erottavani onko valot päällä vai ei, ainakin pimeässä.
Laita virrat päälle ja pakki silmään, peruutusvalot syttyvät, mutta auto ei ole käynnissä eikä karkaa minnekkään
Itsekkin suunnitellut jo vuoden sivuperuutusvaloja Cabbeen, mutta en ole saanut aikaiseksi... Jokohan tänä syksynä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Pakkivalojen parantaminen
Eu tyyppihyväksyttyyn autoon ei saa laittaa muita kuin hyväksyttyvä peruutusvaloja ja maksimimäärä on 2kpl. Näin kerrottiin kerran -98 vuosimallin tonnariin, kun oli sumuvalot takapyörien takapuolellamursu kirjoitti:Itsellä oli joskus ysikuupan pohjassa hellan lisäpitkä taaksepäin.
Ja kyllä muuten näki. Kai tuostakin pohjasta joku kolo löytyy mihin jonkun sumuvalonpoikasen saa asennettua niin ettei auton ulkonäkö muutu
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Pakkivalojen parantaminen
Mutta "työvaloja" saa käsittääkseni olla tarpeellinen määrä. Pitävät tietysti olla kytkettävissä erikseen katkaisijasta. Mutta silti enemmän kiinnostaisi noiden vakioiden parantaminen.9000LPT kirjoitti:Eu tyyppihyväksyttyyn autoon ei saa laittaa muita kuin hyväksyttyvä peruutusvaloja ja maksimimäärä on 2kpl.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Pakkivalojen parantaminen
-96 vuoden tonnarissa on vastaavat valot olleet upotettuna takahelmaan n.6 vuotta ja kertaakaan ei ole sanottu mitään. Vihdoin kommentin ja hylsyn jälkeen käyttämään toista konttoria.Teukka.k kirjoitti:Mutta "työvaloja" saa käsittääkseni olla tarpeellinen määrä. Pitävät tietysti olla kytkettävissä erikseen katkaisijasta. Mutta silti enemmän kiinnostaisi noiden vakioiden parantaminen.9000LPT kirjoitti:Eu tyyppihyväksyttyyn autoon ei saa laittaa muita kuin hyväksyttyvä peruutusvaloja ja maksimimäärä on 2kpl.
Tehokkaat LED valot voisivat olla ratkaisu. Jos laittaa tehokkkaat normi polttimot ja lisäksi sivuperuutusvalot pelkästään vaihdelaatikon kytkimen perään, niin voi joutua vaihtelemaan sitä.
Yhteen tonnariin asensin etusumuvalot heti takapyörien taakse, jolloin ne valaisivat helman alta muutaman metrin taaksepäin. Omassa peruuttelussa olivat riittävät.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx