Huomasin viikonlopun reissulla tien poskeen hyytyneen ysiysin, jonka
ojanpuoleinen etupyörä oli hassusti vinksallaan. Juuri oman ysiysin
vetaritunnelikorjausta harjoitelleena mielenkiinto heräsi ja pysähdyin
katsomaan tilannetta lähempää. Alatukivarsi oli revennyt irti vieden mukanaan
palan kotelon pohjaa ja pohjapalkkikin oli poikki. Otin muutaman kuvan:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/irti/
Kuvista näkyy jonkinlaisia paikkalappuja kotelon pystyseinämissä, eli
pienimuotoista hitsauskorjausta on tehty joskus. Auto oli kohtuu siisti
Sunburst-vanteilla ja takalasiritilällä, pakoputki, pallonivel ja jarrupalojen
sokkatappi näyttävät uudelta, eli matka on saattanut loppua suht yllättäen.
Mikä meni pieleen?
Ilmeisesti vetoakselitunnelin ja alatukivarren seutua olisi ainakin hyvä
tarkkailla ja pitää puhtaana.
Omastani otin tukivarren etukiinnityksen vierestä pehmenneet kohdat pois
pystyseinämästä, pohjasta ja pyöräkotelon sivusta ja laitoin pienet paikat
uutta peltiä. Valmiina saatavia isoja korjauspaloja en käyttänyt. Pitääkö nyt tehdä uusiksi?
Ruostevaurioista
Ruostevaurioista
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Omasta ysisatkustakin löysin alkuvuodesta kohtuullisen ikävän ruostevaurion samasta paikasta, pelkääjän paikan puolelta. Kuskin puoli oli korjattu jo joskus aiemmin, mutta siinäkin paikkalaput olivat jo pintaruosteessa kun ei ollut ilmeisesti jaksettu suojata paikkoja kunnolla hitsauksen jälkeen....
Hetken harkinnan jälkeen totesin, että motivaatio vanhan romun paikkaamiseen on nyt lopussa. Pistin satkun osiksi ja ostin tonnarin tilalle, ja ainakin tähän saakka olen ollut ratkaisuun varsin tyytyväinen
(Kyllähän 15-vuotiaassa tonnarissakin aina pientä paikattavaa aina on, mutta ainakaan se ei ruostu noin ikävistä paikoista...)
Hetken harkinnan jälkeen totesin, että motivaatio vanhan romun paikkaamiseen on nyt lopussa. Pistin satkun osiksi ja ostin tonnarin tilalle, ja ainakin tähän saakka olen ollut ratkaisuun varsin tyytyväinen

Paikkalaput eli "ratsupaikat" (ratsastushousujen päälle neulotut läpykät) ovat katsastusmiesten hämäämistä varten, ei mene ruuvimeisseli läpi!
Oikeaoppinen paikka tehdään leikkaamalla ruostunut pelti pois ja hitsaamalla uutta puskusaumalla, jolloin ruoste ei jää muhimaan vanhan ja uuden pellin väliin. Eikä paikkapelti ole ainakaan alkuperäistä parempaa ruostumisen suhteen, joten kunnon maalaus ja ruosteeltasuojauskin on syytä tehdä. Näin voi odottaa auton tukivarsienkin pysyvän matkassa mukana!!
Oikeaoppinen paikka tehdään leikkaamalla ruostunut pelti pois ja hitsaamalla uutta puskusaumalla, jolloin ruoste ei jää muhimaan vanhan ja uuden pellin väliin. Eikä paikkapelti ole ainakaan alkuperäistä parempaa ruostumisen suhteen, joten kunnon maalaus ja ruosteeltasuojauskin on syytä tehdä. Näin voi odottaa auton tukivarsienkin pysyvän matkassa mukana!!