Ahtopaineista ja letkuista

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
karkivi
"Tuplakaasari"

Ahtopaineista ja letkuista

Viesti Kirjoittaja karkivi »

Mun auto on 9-5 2,3t vector wagon aeron softalla ja mitsun ahtimella,kaverilla 9-3 2,0t mitsun ahtimella aeron ja steg 1:n softalla (eri boxit).

Immulla kokeiltua. Mun auto ahtaa 0,5 molemmilla immuilla ja kulkee silti paremmin kuin kaverin auto joka ahtoi omalla immulla (joka mitattu laakkosen tecillä toimivaksi) ja aeron softalla 0,7, mun immulla ahtoja tuli 1,0. Silti oli ehkä hieman vaisumpi kuin mun. Steg 1:llä ahtoja mun immulla 1,0, kulku hieman parempi mutta jotain puuttui silti. Mun autoon laitettiin "R-pultti" viritys, eli r-letku irti ja pultilla umpeen, kas kummaa ahtoja parhaimmillaan 0,9 ja kulkua riittää niin pirusti molemmilla immuilla. Peruspaineet mulla ennen r-pulltia n. 0,35-0,38.

Kumman immu on rikki ja miksi ei vaikuta mun autoon vain toiseen?

Höyryjen kierron r-letkulle tuleva sinisen "venttiilin" muovinikale on irti (liekö korjattaviss) sen takia r-pultti toimi mulla. Ei merkkejä laihalla käynnistä tulpissa eikä pakosarjassa.

Mikähän on mulla alipainesäätimen ja imusarjan välissä oleva t-haara josta menee letku ilmastoinnin säätöventtiilille ja sieltä se tulee johonkin alipainesäätimen taakse mihin ei näe. EPC ei kerro siinä olevan mitään haaraa eikä myöskään mistä pitäisi letkun oikeasti mennä ilmastoinnin venttiilille. Merkkiliike oli kans pihalla (tosin monesta muustakin vaikka palvelu on pelannu).

Kertokaapa hyviä vinkkejä tai esittäkää kiperiä lisä kysymyksiä joihin voin yrittää vastata jotta asia selviäisi missä paineet luuraa. :?
9-5 2,3t(+) Vector wagon -02
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
karkivi
"Tuplakaasari"

Re: Ahtopaineista ja letkuista

Alipainesäätimeltä ja imusarjalle menevässä letkussa on t-haaroitus josta lähtee letku sinne ilmastoinnin säätövenalle. EPC eikä ainakaan kaverin 9-3:n moista kytkentää tunne.
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
karkivi
"Tuplakaasari"

Siis alipaineventtiili oli oikea nimike (sorry). Ei sillä mitään väliä ole jos auto toimii. Ihmetyttää vain mistä sen toisen alipaineletkun pitäisi lähteä sinne alas kun ei ole löytäny itse ainakaan mitään paikkaa.

Auto oli toisessa paikallisessa merkkikorjaamossa reilu vuosi sitten takaiskuventtiilin vaihdossa liittyen juuri lämmityslaitteen vesikiertoon. Olisivatko silloin tölvineet jotain kasatessa? Oli aika hyvin tuo haara jätetty toisten letkujen alle piiloon.
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
karkivi
"Tuplakaasari"

EPC:stä jos katsoo moottori/jäähdytysjärjestelä-välijäähdytin siinä on alipaineventtiili kuvassa (25) josta lähtee letku (27). Mulla sen on haaroitettu.

Mutta se ei ole olennaista koska toimii, olis vain kiva tietää miksi. Ne muut jutut kiinnostaa enemmän.
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
karkivi
"Tuplakaasari"

Tietäispä vain mihin se ylijäävä letku laitetaan joka menee AC/ACC säätövenalle. Sen kun kerrot niin laitan heti, vaikkei rikki olekkaan se kohta (kunhan ihmettelin asiaa).
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
karkivi
"Tuplakaasari"

Tuli käytyä tänään kysymässä uusia tulppia paikallisesta varosaliikkestä. Ihmeteltiin kyllä yhteen ääneen kun ei niiden järjestelmät löytäneet autoon kuin yhden mallin jonka saatavuus oli varma Denson jotkin erikoistulpat hinta 86€/kpl. Muiden saatavuus oli epävarmaa ja hintaa ei saanu. Onko nekin haettava merkkiliikkeestä. :?
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
karkivi
"Tuplakaasari"

No nyt löytyi ainakin yksi syy ahtojen puutteeseen. Nakutuslaskuri oli yllättävän tiuhaan mukana pelissä, joka tieten aiheuttaa läpän puuttumista peliin. Tottahan sitä on ajellu 95:lla kun ei garretin aikana ollu mitään vaikutusta kulutukseen tai kulkupuoleen. :oops: Tulpatkin löytyi hyllystä kun otti tulpan irti ja sen kans meni hakemaan uutta, tuntuu olevan nuo varaosaliikkeiden luettelot mitä sattuu. Ihan tavallisethan ne oli.(oli myyjäkin ihan pihalla kun näki tulpan jota pyysin)

Tankkiin laitettiin sitten niin paljon kuin mahtu 98:ia (n.28 l) niin alkoi nakutuslaskurikin hieman rauhoittumaan. Katsellaan sitä lukemaa ja kulkua sitten kun taas tankkaa (98) :wink:
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
Vastaa Viestiin