Tasapainoakselit ja niiden ketju
Tasapainoakselit ja niiden ketju
Hei, 2,3 turbo moottori vääntää moottoria aikalailla, verrattuna vaikkapa 2,0 tästä johtuen Trollhättanissa inssit on keksineet laittaa nuo tasapainoakselit vääntämään takaisin. Ei ilmeisestikään käy niin paljon moottorin kiinnityskorvien päälle ? 95 malleissa moottorin kiinnitystä on hieman vahvistettu päältäpäin, konehuoneessa näkyy päälimmäisenä "hirveä" kolmionmallinen ripustin vahvistamassa kiinnitystä. Samoin on muuten vastaavan kokoisessa uudessa Volvossa vielä kauheampi musta "rekkitanko" moottoritilan poikki/yli, jonka ilmeinen tehtävä on estää moottorin itsensä vääntäminen irti telineistään.
Nyt ihmetyttää näillä sivuilla kuinka jotkut on keksineet (yllämainittu huomioon ottaen), että heitetään tasapainoakselien ketjut mäelle ja näin ollen tehdään niistä tehtävässään tarpeettomia.
Tuntuisi samalta idealta, kuin jos Griffinin kutos koneesta heitettäs pari mäntää mäelle siltä pohjalta, ettei ne niitä tarvitsisi, kun nelos pyttyisenäkin se kävisi !!!:?
Minkähän takia ne siä tehtaalla on laittaneet lainkaan niitä tasapainoakseleita jos niitä ei tarvita ???
Toisaalta onhan autossa paljon muitakin sellaisia osia joita ei "tarvita".
Nyt ihmetyttää näillä sivuilla kuinka jotkut on keksineet (yllämainittu huomioon ottaen), että heitetään tasapainoakselien ketjut mäelle ja näin ollen tehdään niistä tehtävässään tarpeettomia.
Tuntuisi samalta idealta, kuin jos Griffinin kutos koneesta heitettäs pari mäntää mäelle siltä pohjalta, ettei ne niitä tarvitsisi, kun nelos pyttyisenäkin se kävisi !!!:?
Minkähän takia ne siä tehtaalla on laittaneet lainkaan niitä tasapainoakseleita jos niitä ei tarvita ???
Toisaalta onhan autossa paljon muitakin sellaisia osia joita ei "tarvita".
Tasapainoakselit eivät liity millään tapaa koneen vääntöön vaan vain ja ainoastaan koneen värähtelyihin, ns toisenkertaluvunmassavoimiin. Massavoimat taas ovat melkolailla pilkulleen samat 2-litraisessa ja 2.3-litraisessa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Eihän ne taspainotuakselit mitään aivan turhia ole, ymmärtääkseni niiden tarkoitus on poistaa värinöitä ja tasoittaa käyntiä?
Ei siitä vissiin ole mitään suurempaa haittaa ole ollut vaikka nuo on pois otettu, moottori tulee vain hieman karkeammaksi ja tärisee enemmän.
Miten tuo pitemmällä aika tähtäimellä vaikuttaa moottorin kumeihin ja tukiin, en tiedä!
En ole ainakaan vielä lukenut tai kuullut mistään että kenenkään kone olisi aivan seonnut noiden rattaiden ja ketjun poiston jälkeen!
Itseltäni nuo häipyvät 9-5.sta jos joskus rupeavat oireilemaan!
Ei siitä vissiin ole mitään suurempaa haittaa ole ollut vaikka nuo on pois otettu, moottori tulee vain hieman karkeammaksi ja tärisee enemmän.
Miten tuo pitemmällä aika tähtäimellä vaikuttaa moottorin kumeihin ja tukiin, en tiedä!
En ole ainakaan vielä lukenut tai kuullut mistään että kenenkään kone olisi aivan seonnut noiden rattaiden ja ketjun poiston jälkeen!
Itseltäni nuo häipyvät 9-5.sta jos joskus rupeavat oireilemaan!

Saab 9-3 TTID Vector 2008
Ei nyt tehdä kärpäsestä härkästä... kuluminen on kaikkien autojen tyyppivika, kaikista autoista tulee vanhana opeleita.badfear kirjoitti:1995-1998 mallisissa tonnareissa tuo koko jakopäänketjutasapaino-hässäkkä on lähinnä tyyppivika. Maailman turuilta on paljon juttuja joissa ketju on aiheuttanut ongelmia jo kun mittarissa on 50-120tkm. Ja tiedossa aina kallis remontti, vaikka pystyisi itsekin korjaukseen.
Joku täällä juuri sanoi ketjuilla ajetun 342 000 km, itse ajoin edellisessä tonnarissani suunnilleen samoihin lukemiin, tosin ketju kyllä alkoi rallattelemaan viimeisillä tuhansilla... liekö jo sitten vaihdettu. Päinvastaisiakin esimerkkejä on, mutta kuten aina vain huonot esimerkit tulevat kunnolla esiin. Paljonhan noita kuulee korjattavan 200 000 km lukemissa, mutta ei se nyt ole tyyppivika jos niissä kilometreissa pitää joku hassu ketju vaihtaa... moni auto käyttää jo neljättä nokkaremmiä tai tasapainoakselin remmiä tuossa lukemassa, eikä sekään ole tyyppivika

-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Mites nuo aikasemmat? Kun just ymmärsin jutuista että uudemmissa eli juurikin -95 eteen päin olisi nuo ongelmalliset hammasrattaat vaihdettu parempiin? Ja eli noissa aikasemmisssa olis nuo hämmingit olleet? Pitänee katella nuo huoltotiedotteet läpi jotta tulee hieman faktaa asiaan. Juuri juttelin kaverin kassa joka on noita saabilla raplannut niin kauankuin noita on tehty niin hän mainitsi että ei ongelmia ole ollut tasapaino akselin kanssa vaan tuon jakopään ketjun kanssa eikä niitäkään paljoa.badfear kirjoitti:1995-1998 mallisissa tonnareissa tuo koko jakopäänketjutasapaino-hässäkkä on lähinnä tyyppivika. Maailman turuilta on paljon juttuja joissa ketju on aiheuttanut ongelmia jo kun mittarissa on 50-120tkm. Ja tiedossa aina kallis remontti, vaikka pystyisi itsekin korjaukseen.
Enemmän on kuulemma ollut öljypohjan halkeamisia kuin noita jakopää juttuja...
Tasapainoakselit on vain tyhjäkäynti, ja tyhjäkäynnistä n1000rpm ylöspäin vaikuttavat värinän vaimennukseen.
V-M (-84 Suomen ensimmäisellä 9000 huolto kursilla ollut)

Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135