9000 2.0T -89 infoa aloittelijalle
9000 2.0T -89 infoa aloittelijalle
Eli tuommonen olis mahdollisesti tulossa taloon.
Tottakai siitä voimaa vähän pitää saada lisää. Koitin etsiskellä tietoa haulla mutten oikein löytänyt sopivaa.
Eli miten tuosta sais helposti jonkun reilu 200hv rikki. Paljonko muuten vakioteho on? ilmossa luki että 175.
Mitä osia mistä tilata ym?
Tottakai siitä voimaa vähän pitää saada lisää. Koitin etsiskellä tietoa haulla mutten oikein löytänyt sopivaa.
Eli miten tuosta sais helposti jonkun reilu 200hv rikki. Paljonko muuten vakioteho on? ilmossa luki että 175.
Mitä osia mistä tilata ym?
Re: 9000 2.0T -89 infoa aloittelijalle
vakiona lienee uutena ainakin ollut 175 hv turbotonnareissa, kaksilitraisissa. itselle sellainen tänään tulossa, tosin pari vuotta vanhempi rotisko. vain mitä olen lueskellut, niin 200 hv tasolle kuulemma on päästy melko pienilläkin toimilla: boxin roplaus=joku joka osaa? tai boxin vaihto. 3" pakoputken alkupää ainakin sen vakion ja ahtaamman tilalle. jotkut ovat myös vaihtaneet tehoisampaa ahdinta.
tämä vain siis inther njiethin sivuilta luettuna poimittua, omaa kokemusta tai tietoa mistään ei ole. siis mistään autojen virittämisistä. paitsi kun penskana ruuvattiin b-mallin kadettia, 1,1 litraisesta sai paremmat äänet kun pakoputken katkaisi. virniö.
tämä vain siis inther njiethin sivuilta luettuna poimittua, omaa kokemusta tai tietoa mistään ei ole. siis mistään autojen virittämisistä. paitsi kun penskana ruuvattiin b-mallin kadettia, 1,1 litraisesta sai paremmat äänet kun pakoputken katkaisi. virniö.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Re: 9000 2.0T -89 infoa aloittelijalle
Kun kyseessä -89 malli, on tietääkseni jo varustettu suorasytkällä..
Ensin tietty hyvä todeta, että tekniikka on kunnossa ja iskussa, ja pelaa niinkuin pitää, ennenkuin alkaa virittämään. Tuohon 200 heppaan riittänee varmasti DI/APC järjestelmän lastutus ja Polttoaineohjauksen lastutus. Tälllä saadaan lisää ahtoja ja polttoainetta koneeseen...Chippejä saa viriputkista ja foorumillakin niitä on ollut myytävänä. Ensin pitänee todeta mikä moottorinohjaus autossa on, lähinnä mikä versio lh:sta. Kannattanee kyllä harkita, antaako virikärpäsen puraista
Ensin tietty hyvä todeta, että tekniikka on kunnossa ja iskussa, ja pelaa niinkuin pitää, ennenkuin alkaa virittämään. Tuohon 200 heppaan riittänee varmasti DI/APC järjestelmän lastutus ja Polttoaineohjauksen lastutus. Tälllä saadaan lisää ahtoja ja polttoainetta koneeseen...Chippejä saa viriputkista ja foorumillakin niitä on ollut myytävänä. Ensin pitänee todeta mikä moottorinohjaus autossa on, lähinnä mikä versio lh:sta. Kannattanee kyllä harkita, antaako virikärpäsen puraista

Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: 9000 2.0T -89 infoa aloittelijalle
Pystyykös ahtoja nostamaan ilman lastutusta vai onko jonkin sortin fuelcutti heti vastassa kuin edellisessä motronicilla varustetussa ticci volvossani. Eli perus rp-venalla ahdot ylös?
Re: 9000 2.0T -89 infoa aloittelijalle
Fuelcutti on tuossa DI/APC:ssä ohitettavissa hyppylangalla. Kuskin jalkatilan yläpuolella olevan paineanturin johdon liittimen navat pitää yhdistää. (Menikö oikein?)
Kai noita ahtoja jollain pilipalisysteemillä saa nostettua, mutta onkohan siinä kauheasti järkeä, kun foorumilaisilta saa lastuja kaksinumeroisilla summilla.
Kai noita ahtoja jollain pilipalisysteemillä saa nostettua, mutta onkohan siinä kauheasti järkeä, kun foorumilaisilta saa lastuja kaksinumeroisilla summilla.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: 9000 2.0T -89 infoa aloittelijalle
Ei kai ne ahdot sillä lastulla nouse vai? Eikö ne jollain bleederillä tai hukkaportin tangolla pidä nostaa?
Lastut vaan sen takia että saa soppaa.
Lastut vaan sen takia että saa soppaa.
Re: 9000 2.0T -89 infoa aloittelijalle
DI/APC ohjaa sytytystä ja ahtopaineita. Lastu DI/APC-boksiin voi nostaa ahtoja.Expire kirjoitti:Ei kai ne ahdot sillä lastulla nouse vai? Eikö ne jollain bleederillä tai hukkaportin tangolla pidä nostaa?
Lastu ruiskuboksiin voi lisätä polttoaineensyöttöä.Lastut vaan sen takia että saa soppaa.
Bleederillä tai hukkaportin tankoa ruuvaamalla saatat menettää elektronisen ahtopaineenohjauksen turvatoiminnot. DI/APC myöhäistää sytytystä tai laskee ahtoja jos nakuttaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 2.0T -89 infoa aloittelijalle
Justiin. Tämä onkin modernimpi vehe vaikka onkin vanha jo. Ilmeiseti tämä on lh jetronicilla?
Re: 9000 2.0T -89 infoa aloittelijalle
Juu on. LH-version voit selvittää näiden avulla, varmaankin LH 2.2:Expire kirjoitti:Justiin. Tämä onkin modernimpi vehe vaikka onkin vanha jo. Ilmeiseti tämä on lh jetronicilla?
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... nistaminen
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... 0_LH_eikat
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 2.0T -89 infoa aloittelijalle
jees. On vähä erilainen vissii mitä volvojen lh 2.2 niihin kun ei lastua oikein saa
Re: 9000 2.0T -89 infoa aloittelijalle
Kyselempä tässä kun vähän samaan asiaan liittyy. Eli ostin tuossa elämäni ensimmäisen Saabin ja olis muutama kysymys lastutukseen yms, liittyen. Eli auto on 91-vuoden tonnari 2.0l turbo koneella. Auto tuotu joskus aikoinaan Kaliforniasta ja Kalifornian saastemääräysten takia alkuperäisellä ohjelmalla tuottaa 165hp, ilmeisesti muuten ihan sama kone kuin SuomiSaabeissa? Miten tuohon nyt se lastutus sitten tapahtuu? Minkäslaiset moottorin, ahtojen yms. ohjaukset tuon ikäisessä tonnarissa on? Onkos siellä DI/APC-yksikkö ja bensansyöttöyksikkö erikseen joihin pitäis molempiin vaihtaa piirit? Trioniccia ei taida tuossa vielä olla?
Myyjä meinasi, että autoon on pistetty Stage1 lastu ja, että hän on tehnyt vielä lisäksi jonkin kikan ahtojen nostamiseksi ja vakio lastu (yksi piiri??) tuli mukaan, ostaessa en noita ihmetellyt vaan aattelin, että on lastun lisäksi vähä bleedannut ahtoja ylös. Autoon oli pistetty magneettiventiiliin menevän keskimmäisen w-letkun väliin t-liitin joka puhaltaa ahtopaineensäätimelle menevät ilmat ulos. Välissä ei ollut mitään Beleed ventiiliäkään, ilmeisesti huono homma ja tuolla vain saa koneen rikki? Tulppasin sitten tuon. Sen mitä näillä keleillä pystyi testaamaan niin ahdot laski jonnekkin n. 0.9 paikkeille ja kojelaudan ahtomittari ei mene kuin hieman punaisen puolelle tehot laski jonkin verran.T-haara virityksen kanssa ahdot oli jotain 1.2, kerran sain noilla ahdoilla ilmeisesti fuelcutin aikaiseksi kun veto tyssäsi kuin seinään. Tuossa on ilmeiseti tuo painekytkin, ainakin siitä päätellen koska jostain kojelaudan takaa kuuluu suhinaa ahdoilla, eli painekytkin vuotaa, kannattanee varmaan ohittaa. Kuuluuko muuten ahtojen olla tyhjäkäynnillä ja tasaisessa ajossa miinuksella eli imun puolella? Erillinen ahtomittari ainakin näyttää miinusta.
Miten paljon Stage1:sen kanssa pitäisi ahtaa? Ilmeisesti autoon ei ole laitettu DI/APC-lastua ollenkaan koska ahdot laski melkein vakion tasolle(mitä vakioahdot on?)? Käyköhän kone nyt liian rikkaalla? Pärjääkö ilman DI/APC-lastua, vai onko melken pakko laittaa nuo molemmat? Mistä nuo boxit löytyy mihin lastut tulee ja miten sais selvitettyä mitä autolle on tehty, googlekaan ei tienny oikein vakiolastun päällä lukeneiden koodien perusteella oikein mitään. Jos tarvitsen tuon DI/APC-lastun niin voinko lyödä autoon minkä vain tekemän lastun valmistajasta riippumatta. Bleedaamalla, tai tuolla t-haaravirityksellä ei ilmeisesti kannata noita ahtoja nostaa?
YV-llä saa noita lastuja tarjota, kun taidan semmoisen tarvita vai miten on? Huh huh tulipas paljon teksitä, toivottavasti joku saa selvää tuosta.
Myyjä meinasi, että autoon on pistetty Stage1 lastu ja, että hän on tehnyt vielä lisäksi jonkin kikan ahtojen nostamiseksi ja vakio lastu (yksi piiri??) tuli mukaan, ostaessa en noita ihmetellyt vaan aattelin, että on lastun lisäksi vähä bleedannut ahtoja ylös. Autoon oli pistetty magneettiventiiliin menevän keskimmäisen w-letkun väliin t-liitin joka puhaltaa ahtopaineensäätimelle menevät ilmat ulos. Välissä ei ollut mitään Beleed ventiiliäkään, ilmeisesti huono homma ja tuolla vain saa koneen rikki? Tulppasin sitten tuon. Sen mitä näillä keleillä pystyi testaamaan niin ahdot laski jonnekkin n. 0.9 paikkeille ja kojelaudan ahtomittari ei mene kuin hieman punaisen puolelle tehot laski jonkin verran.T-haara virityksen kanssa ahdot oli jotain 1.2, kerran sain noilla ahdoilla ilmeisesti fuelcutin aikaiseksi kun veto tyssäsi kuin seinään. Tuossa on ilmeiseti tuo painekytkin, ainakin siitä päätellen koska jostain kojelaudan takaa kuuluu suhinaa ahdoilla, eli painekytkin vuotaa, kannattanee varmaan ohittaa. Kuuluuko muuten ahtojen olla tyhjäkäynnillä ja tasaisessa ajossa miinuksella eli imun puolella? Erillinen ahtomittari ainakin näyttää miinusta.
Miten paljon Stage1:sen kanssa pitäisi ahtaa? Ilmeisesti autoon ei ole laitettu DI/APC-lastua ollenkaan koska ahdot laski melkein vakion tasolle(mitä vakioahdot on?)? Käyköhän kone nyt liian rikkaalla? Pärjääkö ilman DI/APC-lastua, vai onko melken pakko laittaa nuo molemmat? Mistä nuo boxit löytyy mihin lastut tulee ja miten sais selvitettyä mitä autolle on tehty, googlekaan ei tienny oikein vakiolastun päällä lukeneiden koodien perusteella oikein mitään. Jos tarvitsen tuon DI/APC-lastun niin voinko lyödä autoon minkä vain tekemän lastun valmistajasta riippumatta. Bleedaamalla, tai tuolla t-haaravirityksellä ei ilmeisesti kannata noita ahtoja nostaa?
YV-llä saa noita lastuja tarjota, kun taidan semmoisen tarvita vai miten on? Huh huh tulipas paljon teksitä, toivottavasti joku saa selvää tuosta.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89
Re: 9000 2.0T -89 infoa aloittelijalle
Huomaakohan kukkaan kyselyitä täällä? Miten tuo pelkkä bensalastu toimii, kun ilmeisesti ei ole tuota DI/APC-lastua. Miten toimis jos laittasin tuon ns. kempin stekin, eli w-letkun t-haaraan 1.0 tai 1.2mm migin suuttimen bleediksi? Semmonen siinä ilmeisesti on ollut tippunut vain pois. Eli miten toimis viritys bensalastu+ 1,2mm reikä w-letkussa. Onko turvallinen, kestävä, toimiiko hyvin?
DI/APC-lastu kiinnostas vielä tähän autoon, mutta toimiiko erinmerkkiset ja erinlaiset bensa ja DI/APC-lastut miten keskenään, vai onko ne tarkkaan toisilleen suunnitellut? Tällä hetkellä ilmeisesti siis pelkkä bensalastu? ja haluaisin jotain selvyyttä tähän, etten nyt sai autoa ihan heti rikki, kun on jokapäiväisessä käytössä.
DI/APC-lastu kiinnostas vielä tähän autoon, mutta toimiiko erinmerkkiset ja erinlaiset bensa ja DI/APC-lastut miten keskenään, vai onko ne tarkkaan toisilleen suunnitellut? Tällä hetkellä ilmeisesti siis pelkkä bensalastu? ja haluaisin jotain selvyyttä tähän, etten nyt sai autoa ihan heti rikki, kun on jokapäiväisessä käytössä.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89
Re: 9000 2.0T -89 infoa aloittelijalle
Bensaboksi löytyy kuskinpuolen "akvaariosta", eli siitä konepellin alta tuulilasin juuresta sen muovilevyn alta. DI/APC-purnukka taasen löytyy kuskin penkin alta. Siihen käsiksi pääseminen vaatii melko varmasti penkin irroituksen (joka ei ole työläs operaatio).Gothika kirjoitti:Joo eli mäkään en tiedä noista mun autossa olevista lastuista kauheesti... Niitä on siis 2 eri ? ja missä ne sijaitsee autossa ?
Itse viritystoimenpiteestä pitää sen verran sanoa, että nuo tälläkin foorumilla olevat lastut palauttaa auton ns. sopeutustilaan, jossa auto hakee moottorinohjaukselle sopivia arvoja. Näitä on mm. ahtopaine. Ihan kivasti saa bensa+DI/APC -lastulla pirteyttä, joskin ahtopaineet laskee siitä n. 1.0 barin pinnasta takaisin sinne perusahtopaineille ajan myötä. Akun napojen irroitus n. 10 minuutiksi nollaa lastun ja taas mennään.
Itse särjin tonnarista koneen poistamalla hukkaportin ohjauksen kokonaisuudessaan elektroniikasta ja tilalle itserakennettu rajapaineventtiili. Toimi kyllä mainiosti, nosti ahdot ja piti ne siellä säädetyssä arvossa. Ongelma vain oli siinä, että nälkä kasvoi syödessä ja kas kummaa, kohta olikin 1,4bar ahdot vakio mitsun ahtimella. Siihen yksi muutaman minuutin täyskaasuveto ja kone entinen. Lopullinen syy konerikkoon ei selvinnyt ruumiinavauksessakaan, epäilen sen olevan usean syyn yhteistyötä. Bensanvähyys, tulpan palaminen, kansipahvin palaminen, voitelujärjestelmän tukos, nesteiden sekoittuminen lohkossa..
Tässä tulos.
Noh, oppirahat maksettu ja nyt on huomattavasti paljon enemmän tietoa turbokoneen virittämisestä. Saabi telakalla, käyttöauto vaihtui. Kesäksi olisi tarkoitus tonnari saada taas ajoon, joskin koneen viritysaste jäänee huomattavasti alhaisemmaksi. Vielä.

Noita Steg-W -virityksiä en lähtisi tekemään kyllä. Ainakin mitsun pikkuahtimellakin saa helposti puolentoista baarin ahtopaineita aikaiseksi, mutta imuilman lämpötila nousee niin suureksi, ettei bensamäärä tule riittämään sylintereissä.
Ja kyllä, tuo fuelcut on mahdollista ohittaa hyppylangalla, jossa on abikon lattaliittimet päissä. Muistakaa kuitenkin, että fuel cut siinä missä DI/APC -purkin ohjaama hukkaportti on tarkoitettu suojelemaan konetta ja näiden käytöstä poistaminen voi aiheuttaa kaikenlaista ylimääräistä äksöniä pajan puolella.
Nyt siirryin sitten tosiaan saabikuskista saabiharrastajaksi, käyttöautona kuitenkin 2,3-litrainen ruotsalaisvalmisteinen bensaturbo. Tosin yhdellä ylimääräisellä sylinterillä sekä kahdella ovella varustettuna.....

Re: 9000 2.0T -89 infoa aloittelijalle
Ottaa ja rauhoittuu hän.
Eli JOS sulla kerran on TAI ei ole sitä muokattua lastua, niin se on yksi projekti. Esim. tuning osiossa Jcarlson (jota voin varauksettomasti suositella) tekee sulle lastun, jos sellaista tarvit.
toinen rojekti:
se penkin alla oleva APC boksi, ohjeet sen muokkaamiseen löytyi jo jostakin viestistä, samoin esim. annetusta 900aero.com-linkistä. Samoin osaavia kolvaajia ja jopa valmiiksi modattuja bokseja löytyy, laittele vaikka ostetaan palstalle, jos tuntuu ettet orkkis-boksia halua muokata.
ei hernehiä, mutta edelleen suosittelen vähän aikaa lukemaan vanhoja viestejä, JA vastauksia joita olet jo saanut, tonnarin virittelystä on niin paljon ollu juttua että kaikki on jo kysytty ja vastattu moneen kertaan. Ei sillä, kysyä saa ja pitää mistäpä sitä muuten oppii, mutta näihin kysymyksiin mitä olet esittänyt on jo vastailtu, jos maltat lukea

Eli JOS sulla kerran on TAI ei ole sitä muokattua lastua, niin se on yksi projekti. Esim. tuning osiossa Jcarlson (jota voin varauksettomasti suositella) tekee sulle lastun, jos sellaista tarvit.
toinen rojekti:
se penkin alla oleva APC boksi, ohjeet sen muokkaamiseen löytyi jo jostakin viestistä, samoin esim. annetusta 900aero.com-linkistä. Samoin osaavia kolvaajia ja jopa valmiiksi modattuja bokseja löytyy, laittele vaikka ostetaan palstalle, jos tuntuu ettet orkkis-boksia halua muokata.
ei hernehiä, mutta edelleen suosittelen vähän aikaa lukemaan vanhoja viestejä, JA vastauksia joita olet jo saanut, tonnarin virittelystä on niin paljon ollu juttua että kaikki on jo kysytty ja vastattu moneen kertaan. Ei sillä, kysyä saa ja pitää mistäpä sitä muuten oppii, mutta näihin kysymyksiin mitä olet esittänyt on jo vastailtu, jos maltat lukea

#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: 9000 2.0T -89 infoa aloittelijalle
Ei siihen tuon ikäiseen tonnariin mitään juotella pitäis tarvita. Eeprommi irti ja uusi tilalle. Tai sitten itsellä mennyt jotain pahasti ohi ja siitä huolimatta vehkeet pelitti. Lukeeko sulla siinä APC-boksin eeprommin päällä mitään? Onko matriisikirjoittimella printattua tekstiä valkoisessa paperiteipissä vai jotain muuta?