Akun outo vikaantuminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
HT_ng900
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2004 18:12
Paikkakunta: Rauma

Akun outo vikaantuminen

Viesti Kirjoittaja HT_ng900 »

Tässä pikku tarina maanantailta... menin autoon klo 7 ja lykkäsin avaimen virtalukkoon. Mitään ei tapahtunut. Sisävalot kyllä paloivat. Mietin että mitä v...a. Auto oli edellisenä päivänä käytössä ilman mitään onkelmaa. Mittasin akun jännitteen=12.7V. Aloin tutkimaan sulakkeita=kaikki ehjiä. Releet myös ehjiä. Ajattelin virtalukon pohjan menneen. Ronklasin mutta ei vaikutusta. Jossain vaiheessa alkoi osa merkkivaloista palamaan ja startti naksui. Valot toimivat aina joskus, mtta ei pyörittänyt vieläkään Akun kengät irti 30 minuutiksi ja kenkien putasilua ja akun latausta myös maadoituspisteiden tsekkailua, akku ei ottanut yhtään virtaa, mutta jännitettä melkein 13V. Loppui aika ja kasvoi v...tus=auto Satakunnan autotaloon. Soitto sieltä ja tieto, että akku valmis koska lähti uudella akulla heti pelittämään. Sain auton eilen ja vanhan akun mukaan jonka olin ostanut kuluvan vuoden tammikuussa (merkkiä Exide). Latausjännite kohdillaan kyllä. Eilen illalla vaihdoin huvin vuoksi vanhan akun ja se saatana lähti ihan hyvin käymään. Mitä tämä tämmönen on. Muita vastaavia kokemuksia??? Olisiko kennoissa murtumaa tai jotain joka voisi aiheuttaa tälläistä??? Voipi tulla hauska takuukeskustelu :?
HT_ng900 #1139
9-3 SC 1.8t -08
RAUMA
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Vioista..

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tässä eräs näkemys, ( tiedä sitten sen paikkansa pitävyyttä )

http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/ ... sp?id=1128
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Starttivialta vaikuttaisi enemmänkin. Solenoidista menee kärjet loppuun ja voi startata monta kertaa ihan hyvin, kunnes taas tekee tuon saman. Kai sentään se solenoidi naksahtaa, mutta startti ei lähde pyörimään? Tekikö näin?

Paitsi, että sanoitkin ettei virratkaan tulleet päälle, niin silloin ei olekaan startti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
HT_ng900
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2004 18:12
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja HT_ng900 »

Asian teki ihmeelliseksi se, että releet naksuivat ja osa huusi räikkämäisesti. Valot toimivat joskus ja jopa auton jäähdytyspuhallin sekoili. Tämä sekoitti omatkin vianhakusysteemit lopullisesti. Ajattelin, että jos startti/solenoidivika, niin ei vaikuttaisi muihin sähköjärjestelmiin. Matala jännite ja riittämätön virta voi aiheuttaa releiden pitokyvyn heikkenemistä ja siten vaihtelevia vikoja. Näin olen antanut itseni ymmärtää. Muutkin näkökulmat tervetulleita.
HT_ng900 #1139
9-3 SC 1.8t -08
RAUMA
HT_ng900
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2004 18:12
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja HT_ng900 »

Ei se outoa ole muuten, kuin että toimii moitteettomasti 3 päivän päästä. Ja näyttää varmaan kapasiteettimittauksessa ihan hyvältä. Silloin voipi olla vaikea saada hyvitystä "viallisesta"akusta.
HT_ng900 #1139
9-3 SC 1.8t -08
RAUMA
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mitä mulle on tullut akkuvikoja vastaan, niin niissä yleensä yksi tai useampi kenno menee oikosulkuun. Toinen vikatyyppi tietenkin on se akun kapasiteetin katoaminen, eli teho loppuu lyhyessäkin startissa, eikä akkua saa lataamallakaan pitämään virtojaan.

Oikosulussa olevan kennon voi paikallistaa muutamalla keinolla. Jos on ominaispainomittari, sillä näkee heti, mikä kenno on oikarissa, kun painon perusteella ko. kennoa pitäisi ladata. Jos ei ole mittaria, laitetaan akku lataukseen ja katsotaan jonkin ajan päästä avattuihin kennoihin. Akun latautuessa kennoista alkaa pulppuamaan kaasukuplia (vetyä). Oikosulkuun menneestä kennosta ei pulppua. Akkujännite toki on selvä merkki akun huonosta kunnosta. Näin kesäkeleillä ehjästä akusta löytyy vuorokautta pidemmän alle 1-2kk seisonnan jälkeen helposti yli 12,6V jännite.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Tässä eräs näkemys asiasta..

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
p33l0x
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 19:09
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p33l0x »

veikkaisin, että on menny akun sisältä jokin liitos rikki, mulla on nyt menny 2 vuoden kuluessa 2 AD:n akkua rikki samalla lailla, vaikka akku on täydessä latingissa(mitattuna sekä jännite-, että akkuhappomittarilla), niin sieltä ei saa virtaa ulos kuin pieniä määriä, esim. releet saa naksumaan.

Toisella kerralla akku meni rikki tienpäällä, mutta auto saatiin starttaamaan kun akkua ravistettiin, ja napoja naputeltiin vasaralla. Kotona ei enää jaksanut kuin raksuttaa releitä.

Nyt ei ole enää AD:n akku autossa :P
saab 90 -85
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jos tekee tuon uudestaan, niin kokeile seuraavaa; kun starttaat niin pidä vaihde päällä ja joku kavereista/naapureista heilauttamaan autoa. Jos, starttaa niin äkkiä kytkin laittiaan.

Itsellä tuli 3kk vanhaan Boschin tehdaskunnostettuun starttiin solenoidivika pari vuotta sitten ja sen sai tasamaalla tuollalailla käyntiin. Takuuseen sain uuden tehdaskunnostetun joka on toiminut siitä lähtien. Niin, ja pikkumyötäsestähän Saabbi lähtee käyntiin ku palmun alta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin