Seisonta tappo vaihteiston
Seisonta tappo vaihteiston
Elikkä saabbi oli seisonnossa heinäkuusta lähtien ja nyt kun kakspyöräsellä ei oikein enää tarkene ajella ajattelin ottaa auton takas käyttöön. Vaan sepä yllättiki iloisesti käynnistymällä eka yrittämällä, mutta mikään vaihde ei mene päälle. Jos käynnistää vaihde päällä sitä ei saa pois ja auto alka liikkua heti kun nostaa jarrun. Vaihteisto on manuaali.
Kytkin oireili kyllä ennen seisontaaki ja se oli osa syy miks sen pistin siihen. Saatto olla, että olin jättänyt vaihteen päälle. Muutaman kerran poljin jumi pohjaan ja muutenki oli menny vähän pehmeäksi käyttää varsinki jos joutu käyttään sitä paljon esim. kaupunkiajossa ja parkatessa.
Kysymys kuuluu siis, että mikä osa on hajonnu ja mitä sille on tehtävissä?
Kytkin oireili kyllä ennen seisontaaki ja se oli osa syy miks sen pistin siihen. Saatto olla, että olin jättänyt vaihteen päälle. Muutaman kerran poljin jumi pohjaan ja muutenki oli menny vähän pehmeäksi käyttää varsinki jos joutu käyttään sitä paljon esim. kaupunkiajossa ja parkatessa.
Kysymys kuuluu siis, että mikä osa on hajonnu ja mitä sille on tehtävissä?
Viimeksi muokannut benderi, La Loka 18, 2008 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Re: Seisontota tappo vaihteiston
no saabin lootasta en tiedä, mutta moottoripyörissä on aika yleistä että kytkin liimautuu, ei irrota pitkän seisonnan jälkeen. varsinkin jos käyttää 'liian hyvin kytkintä liimaavia öljyjä'. siis märkäkytkimellisissä näin.
olisiko saabista joku vaihteensiirtäjän 'osanen' jumittunut kenties öljyn tahmautuessa? parempi kun joku asiasta viisaampi vastaa oikeasti tietämällä kuin tietämätön asiaa osaamaton.
olisiko saabista joku vaihteensiirtäjän 'osanen' jumittunut kenties öljyn tahmautuessa? parempi kun joku asiasta viisaampi vastaa oikeasti tietämällä kuin tietämätön asiaa osaamaton.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Re: Seisontota tappo vaihteiston
Oiskohan työsylinteri jämähtänyt ?
Re: Seisontota tappo vaihteiston
Vaihteet kyllä liikkuu kun kone ei ole käynnissä. Ja tuntuu, että jos levyt ois jumissa niin veto puuttuis eikä toisinpäin kuin nyt, kun veto lähtee jo vaikka kytkin on pohjassa. Tuo työsylinterin vaihto mahtaa olla isompi urakka.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Re: Seisontota tappo vaihteiston
Taitaa olla kytkinlevy jämähtänyt kytkin akselille. Voi saada irroitettua käytössä, mutta jos joutuu purkamaan, niin joutuu ottamaan vaihteiston pois.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Seisontota tappo vaihteiston
Vaihteistossa ei ole mitään vikaa, kyllä kyse on kytkinongelmasta (kytkin ei irrota kunnolla) ja mitä todennäköisimmin kytkimen käyttöjärjestelmästä eli työ- tai pääsylinteristä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Seisontota tappo vaihteiston
Pääsylinteri pettänyt, ehkä? Olisi helppo ja tosipaljon halvempi saattaa kuntoon kuin työsylinterin kunnostus!benderi kirjoitti:Elikkä saabbi oli seisonnossa heinäkuusta lähtien ja nyt kun kakspyöräsellä ei oikein enää tarkene ajella ajattelin ottaa auton takas käyttöön. Vaan sepä yllättiki iloisesti käynnistymällä eka yrittämällä, mutta mikään vaihde ei mene päälle. Jos käynnistää vaihde päällä sitä ei saa pois ja auto alka liikkua heti kun nostaa jarrun. Vaihteisto on manuaali.
Kytkin oireili kyllä ennen seisontaaki ja se oli osa syy miks sen pistin siihen. Saatto olla, että olin jättänyt vaihteen päälle. Muutaman kerran poljin jumi pohjaan ja muutenki oli menny vähän pehmeäksi käyttää varsinki jos joutu käyttään sitä paljon esim. kaupunkiajossa ja parkatessa.
Kysymys kuuluu siis, että mikä osa on hajonnu ja mitä sille on tehtävissä?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Seisontota tappo vaihteiston
Minun tuurilla se on todennäkösemmin tuo työsylinteri. Vaikka sillä ei sikäli ole väliä kun kummankaan vaihtamiseen ei omat taidot riitä. Missähän hinnoissa työn teettäminen korjaamossa maksaa
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Re: Seisontota tappo vaihteiston
Hinta lienee " toimintatonnin" luokkaa koska samalla kun se on auki, kannattaa tietty vaihtaa kaikki osat
Tarkista nyt vielä ettei nesteet karkaa jostain pihalle
Tarkista nyt vielä ettei nesteet karkaa jostain pihalle
Re: Seisontota tappo vaihteiston
tonni alkaa kyllä oleen siinä kipurajoilla kun auton arvo on samaa luokkaa. Auto on kyllä muuten hyvässä kunnossa, että siinä ois minun tarpeisiin autoa kyllä vähäks aikaa. Aika fifty-sixty tilanne. Mitään lätäkköä ei näkyny olevan auton alla, ettei siellä mitään isompaa vuotoa ole.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Re: Seisontota tappo vaihteiston
benderi kirjoitti:tonni alkaa kyllä oleen siinä kipurajoilla kun auton arvo on samaa luokkaa. Auto on kyllä muuten hyvässä kunnossa, että siinä ois minun tarpeisiin autoa kyllä vähäks aikaa. Aika fifty-sixty tilanne. Mitään lätäkköä ei näkyny olevan auton alla, ettei siellä mitään isompaa vuotoa ole.
Onko nesteet säiliössä ylärajalla ? voishan sitä kytkintä koittaa poljeksia ja pumpata jos vaikka lähtis edes vähän liikenteeseen. Klaukkalassa ois talli jos saat tuon liikenteeseen että pääsee tutkimaan ja analysoimaan

Re: Seisontota tappo vaihteiston
tulihan sitä poljinta pumpattua. monesti tahto jäähä pohjaan ja muutenki tuntu ettei kytkin ottanu kunnolla. Nestesäiliöstä en osaa sanoa, koska en tiedä missä moinen sijaitsee.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Re: Seisontota tappo vaihteiston
kuskin puolella rintapellin lähellä , siis sama kuin jarrunestesäiliö. Pinnan pitää olla ihan ylärajassa, muuten hörppii ilmaa kytkimeenbenderi kirjoitti:tulihan sitä poljinta pumpattua. monesti tahto jäähä pohjaan ja muutenki tuntu ettei kytkin ottanu kunnolla. Nestesäiliöstä en osaa sanoa, koska en tiedä missä moinen sijaitsee.
Re: Seisontota tappo vaihteiston
Aivan sama säiliö kuin jarrunesteille.benderi kirjoitti:tulihan sitä poljinta pumpattua. monesti tahto jäähä pohjaan ja muutenki tuntu ettei kytkin ottanu kunnolla. Nestesäiliöstä en osaa sanoa, koska en tiedä missä moinen sijaitsee.
Analyysi kytkimen pääsylinteri "antautunut", Motonetissä uusi n. 100e.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Seisontota tappo vaihteiston
pitää käyä huomenna katteleen, josko se säiliö löytys tai tapahtuis ihme parantuminen.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Suzuki GSX-R 1000 vm-11