Pari viikkoa sitten alkoi kone oudosti "kuormittumaan", ts kierrokset vähenevät hetkeksi, kone värisee kuin aikoisi sammua. Tämä tapahtuu silloin kuin kytken D tai R vaihteen päälle, ja kestää noin 1-2 sekuntia. Sen jälkeen meno on taas ihan normaalia. Joskus vaikuttaa myös siltä
että kun hiljennän STOP risteykseen tai liikennevaloihin, moottori käy samalla tavalla raskaasti hetken. Onkohan automaattilootan 1- pykälässä jotain? Lootaan vaihdettu öljyt talvella, ovat ihan ok väriset mutta sitä tuntuisi olevan aika reilusti.
Jo yli vuoden on vasemmalta kuulunut vasemmalle päin jyrkästi kääntäessä kevyt kalkatus. Muistaakseni sain sen joskus häviämään kopistelemalla hieman jarrusatulaa. Onkohan satula jotenkin jumissa?
Johannes
Kone kuormittuuu D:tä kytkettäessä, outo ääni vasemmalta
Kone kuormittuuu D:tä kytkettäessä, outo ääni vasemmalta
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
Re: Kone kuormittuuu D:tä kytkettäessä, outo ääni vasemmalta
Äänestä en tiedä, mutta kuullostaisi että tyhjäkäyntimoottori (AIC) toimisi huonosti ja jumittelee.johkar kirjoitti:Pari viikkoa sitten alkoi kone oudosti "kuormittumaan", ts kierrokset vähenevät hetkeksi, kone värisee kuin aikoisi sammua. Tämä tapahtuu silloin kuin kytken D tai R vaihteen päälle, ja kestää noin 1-2 sekuntia. Sen jälkeen meno on taas ihan normaalia. Joskus vaikuttaa myös siltä
että kun hiljennän STOP risteykseen tai liikennevaloihin, moottori käy samalla tavalla raskaasti hetken. Onkohan automaattilootan 1- pykälässä jotain? Lootaan vaihdettu öljyt talvella, ovat ihan ok väriset mutta sitä tuntuisi olevan aika reilusti.
Jo yli vuoden on vasemmalta kuulunut vasemmalle päin jyrkästi kääntäessä kevyt kalkatus. Muistaakseni sain sen joskus häviämään kopistelemalla hieman jarrusatulaa. Onkohan satula jotenkin jumissa?
Johannes
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Tuo vetonivel kävi itsellänikin mielessä. Ääni vain on erilainen kun entisessä 900:ssa, joka rutisi ja raksutti kun jyrkästi käänsi. Tästä äänestä tulee mieleen että jarru jotenkin "laahaisi" tai koskettaisi
pienen hetken jarrulevyä...
Johannes
pienen hetken jarrulevyä...
Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
Eipä ole kerinnyt tutkia jarrusatulaa / paloja viime viikkoina. Vika kun on ollut jo kauan eikä ole siiitä pahennut.
Viime aikoina on kuitenkin tullut huomattua että välillä suoralla, kuivalla
ja sileällä asfaltillakin auto "jumputtaa" ja täristää, ohjauspyörääkin katselemalla sen huomaa. Hetken päästä kulkee taas kuin ennenkin - ihan tasaisesti.
Eilen täristi jälleen, ja kokeilin sitten huvikseni jarruttaa voimakkaasti, käännellä rattia ja pysähdyinkin täysin - ei vaikutusta, vaan täristi perille asti. Siellä sitten haistin jos ei palaneen, niin ainakin kovasti kuumentuneen hajua. Kun kokeilin vasemman puolen etupyörän pölykapselia, se oli tulikuuma. Samoin tietysti myös koko vanne - oikein hohkasi lämpöä kuin saunan kiuas.
Nostin tunkilla nurkan ylös ja kokeilin pyörittää rengasta, mutta vaikutti siltä että jarru laahasi. Ajossa tuo laahaus ei kyllä tuntunut yhtään. Nyt aamulla kun ajoin takaisin kotiin, rengas oli kyllä perillä lämmin mutta ei niin kuuma kuin eilen. Pitänee viedä sepälle jarruremonttiin. Voisiko tuo tärinä johtua jarruongelmista?
Johannes
Viime aikoina on kuitenkin tullut huomattua että välillä suoralla, kuivalla
ja sileällä asfaltillakin auto "jumputtaa" ja täristää, ohjauspyörääkin katselemalla sen huomaa. Hetken päästä kulkee taas kuin ennenkin - ihan tasaisesti.
Eilen täristi jälleen, ja kokeilin sitten huvikseni jarruttaa voimakkaasti, käännellä rattia ja pysähdyinkin täysin - ei vaikutusta, vaan täristi perille asti. Siellä sitten haistin jos ei palaneen, niin ainakin kovasti kuumentuneen hajua. Kun kokeilin vasemman puolen etupyörän pölykapselia, se oli tulikuuma. Samoin tietysti myös koko vanne - oikein hohkasi lämpöä kuin saunan kiuas.
Nostin tunkilla nurkan ylös ja kokeilin pyörittää rengasta, mutta vaikutti siltä että jarru laahasi. Ajossa tuo laahaus ei kyllä tuntunut yhtään. Nyt aamulla kun ajoin takaisin kotiin, rengas oli kyllä perillä lämmin mutta ei niin kuuma kuin eilen. Pitänee viedä sepälle jarruremonttiin. Voisiko tuo tärinä johtua jarruongelmista?
Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Jarruongelma
Luulenpa että jarrupalat ovat kuumentaneet levyä sen verran että levy menee luokille ( vääntyy ) siitä tärinä, itselläni oli samat oireet takana ja on vieläkin siis levy on kiero, ( ttttäääärrriiisssttttääää..) tämä vika tuli kun takapyörien käsijarru vaijeri oli väärin säädetty ja liukutapit olivat likaiset satula ei uinut kunnolla.
Ja se haju se oli todella kamala.
Mutta autossa oli sen verran potkua että ei oikein ajossa huomannut että jarrut laahaavat, silloin rupesi epäilyttämään kun ajoi risteykseen ja laittoi Vapaalle ja auto ei liikkunut mihinkään ( myötämäessä ).
No nyt ei jumita vaan toi kiero levy vaan jäi vaihtamatta,
Ja se haju se oli todella kamala.
Mutta autossa oli sen verran potkua että ei oikein ajossa huomannut että jarrut laahaavat, silloin rupesi epäilyttämään kun ajoi risteykseen ja laittoi Vapaalle ja auto ei liikkunut mihinkään ( myötämäessä ).
No nyt ei jumita vaan toi kiero levy vaan jäi vaihtamatta,
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
No nyt on auto käynyt sepällä.
Tärinä johtui toisen renkaan kulumisesta ja tasapainotus auttoi asiaan. Pikku kalkatus ohjauspyörän ääriasenoissa tuli joko jarrulevystä/paloista tai sitten jostain rautalangan pätkästä jarrusatulassa joka saattoi päästä koskemaan vähän vanteeseen. Nyt ei ääntä enää kuulu.
Jarrupalat vaihdettiin, työsylinterit on putsattu ja tiivisteet vaihdettu. Vaikuttaa toimivan nyt hyvin.
Johannes
Tärinä johtui toisen renkaan kulumisesta ja tasapainotus auttoi asiaan. Pikku kalkatus ohjauspyörän ääriasenoissa tuli joko jarrulevystä/paloista tai sitten jostain rautalangan pätkästä jarrusatulassa joka saattoi päästä koskemaan vähän vanteeseen. Nyt ei ääntä enää kuulu.
Jarrupalat vaihdettiin, työsylinterit on putsattu ja tiivisteet vaihdettu. Vaikuttaa toimivan nyt hyvin.
Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87