Etupyörän laakerinvaihto -00 9-3TiD

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Etupyörän laakerinvaihto -00 9-3TiD

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Eihän etupyörän laakerinvaihdossa tarvii mitään erikoistyökaluja? Muuta kuin prässi.
Onko hyviä vinkkejä?
Auto on 9-3 TiD -00

Laakerin jo ostin.

Täytyy vaihtaa kunhan ebola hiukan hellittää...
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: Etupyörän laakerinvaihto -00 9-3TiD

Viesti Kirjoittaja MrG »

Mike Hunt kirjoitti:Eihän etupyörän laakerinvaihdossa tarvii mitään erikoistyökaluja? Muuta kuin prässi.
Jos prässi, lukkorengaspihdit ja hylsysarja löytyy, niin ei pitäs olla ongelmaa.
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Etupyörän laakerinvaihto -00 9-3TiD

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

ööö.. olikos jotain poppakolmosia millä saa raidetangon pään ja alapallonivelen irti. Onko noihin jotain ulosvetäjän tapaista?
Vasara oli jo käytössä mutta ilmeisesti usko loppui kesken. Tosin kello oli jo > 22:00 eikä viitti kiusata mukavia naapureita.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Etupyörän laakerinvaihto -00 9-3TiD

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mike Hunt kirjoitti:ööö.. olikos jotain poppakolmosia millä saa raidetangon pään ja alapallonivelen irti. Onko noihin jotain ulosvetäjän tapaista?
Vasara oli jo käytössä mutta ilmeisesti usko loppui kesken. Tosin kello oli jo > 22:00 eikä viitti kiusata mukavia naapureita.
Raidetankonpää lähtee tämmösellä aika nätiste:
Kuva
esim. biltema 7e

Alapallo on vaikeampi koska haarukat ja muut tuhoo kumin ja siitä tuleekin kalliimpi paukku. Toiset on saanu tuon auki ihan vaan kalauttamalla riittävin isoilla lekoilla yhtäaikaa molemmilta puolilta siihen navan osaan josta alapallon pultti tulee läpi. Itse aukasin noi siten että alumiinikankella panttasin tukivartta alaspäin ja naputtelin yhdellä vasarallla tuohon aiemmin mainitsemaani paikkaan. Piukassa oli tai sit mä en vaa osaa. :D
Muistin sentään vinkin että kannattaa jättää mutteri muutaman kierroksen kiinni, ettei tullu pyllähdettyä pyllyllee alapallon auetessa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Etupyörän laakerinvaihto -00 9-3TiD

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Mike Hunt kirjoitti:ööö.. olikos jotain poppakolmosia millä saa raidetangon pään ja alapallonivelen irti. Onko noihin jotain ulosvetäjän tapaista?
Vasara oli jo käytössä mutta ilmeisesti usko loppui kesken. Tosin kello oli jo > 22:00 eikä viitti kiusata mukavia naapureita.
Alapallonivel lähtee helposti, kun kiilaa jonkun raudan (n.10mm) alapallonivelen mutterin ja vetonivelen väliin ja kopauttaa vasaralla osaan, missä kartio on kiinni. Itse käytin kiilaamiseen pientä sorkkarautaa.

Raiderangon pää lähti omassa kolkissa lyömällä löysättyä mutteria. Tonnarissa olen nostanut tunkilla löysätystä raidetangon mutterista ja kolauttanut kartion kiinnityskohtaan vasaralla.

Pallonivelen rrotustyökalulla rikkoo helposti suojakumin, jos ei ole varovainen.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin