9-5 vanteen sopiva ET-luku
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
9-5 vanteen sopiva ET-luku
Orkkis Et lienee jotain 49 luokkaa...
Oon etsimässä 15" aluja, ja oon katsellut nettivaraosasta noita tarjolla olevia vanteita. Aika paljon on tarjolla 5X110 jaolla olevia vanteita joissa et on 35. Onko se liian pieni? meneekö tuolla et_llä olevat vanteet enään 9-5:seen?
Oon etsimässä 15" aluja, ja oon katsellut nettivaraosasta noita tarjolla olevia vanteita. Aika paljon on tarjolla 5X110 jaolla olevia vanteita joissa et on 35. Onko se liian pieni? meneekö tuolla et_llä olevat vanteet enään 9-5:seen?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 9-5 vanteen sopiva ET-luku
mikä on Et ?
Re: 9-5 vanteen sopiva ET-luku
foppa kirjoitti:mikä on Et ?
ET/ Offset = Etäisyys vanteen kiinnityslaipasta vanteen keskilinjaan (mm).
http://www.nettivanne.fi/content.php?page=100
Tai vaihtoehtoisesti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/E.T.
Firon
#1899
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 9-5 vanteen sopiva ET-luku
Juu,, mutta meneekö 9-5:seen Et 35:llä olevat vanteet? Poikkeaa aika paljon kuitenkin alkuperäisestä...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 9-5 vanteen sopiva ET-luku
Riippuu varmasti vanteen ja renkaan leveydestä mutta noin yleisesti ajettavuus tulee kyllä kärsimään jonkun verran noin matalalla et:llä.Saab.96 kirjoitti:Juu,, mutta meneekö 9-5:seen Et 35:llä olevat vanteet? Poikkeaa aika paljon kuitenkin alkuperäisestä...
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 9-5 vanteen sopiva ET-luku
Mulla talvipyörinä 195/65-15, ET35. Toimii!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: 9-5 vanteen sopiva ET-luku
Mulla vanteet 17x7.5 et35 ja kumit 235 leveät. alusta -35mm. Kulkee kuin juna ja ajettavuus ei ainakaan ole kärsinyt, pikemminkin päinvastoin(makuasia). Näyttää myös huomattavasti paremmalta. Ainoa miinus jos on 5henk + perärööri täynnä tavaraa, niin raapaisee vähän kaareen ulkoreunasta isommissa montuissa.225 kumilla luulisi senkin poistuvan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 9-5 vanteen sopiva ET-luku
Okei, eli 15" vanne joka on ET 35 toimiii, renkaiksi on tulossa 185/65 talvirenkaat... Ei luulisi raapivan kiinni 

Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 9-5 vanteen sopiva ET-luku
Hieman on alimittaiset renkaat, mittarivirhettä ainakin tulee hieman.Saab.96 kirjoitti:Okei, eli 15" vanne joka on ET 35 toimiii, renkaiksi on tulossa 185/65 talvirenkaat... Ei luulisi raapivan kiinni
BMW 320dA Coupe LCI
Re: 9-5 vanteen sopiva ET-luku
Kannattaa varmistaa, että 185/65 15-renkaan kantavuus riittää 9-5:n alle. Minulla on ainakin sellainen luulo, ettei suurimmassa osassa ko. koon renkaita ole riittävää kantavuutta. Voin olla väärässäkin mutta varmistaminen kannattaa.Saab.96 kirjoitti:Okei, eli 15" vanne joka on ET 35 toimiii, renkaiksi on tulossa 185/65 talvirenkaat...
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: 9-5 vanteen sopiva ET-luku
Tuskin raapii, mutta mitenhän toimii?Saab.96 kirjoitti:Okei, eli 15" vanne joka on ET 35 toimiii, renkaiksi on tulossa 185/65 talvirenkaat... Ei luulisi raapivan kiinni
Mulla on 7,5"x16" ET35 vanteet Misukan 205x55x16 nastoilla, aika vikura yhdistelmä, mutta aikaisempien keskusteluiden perusteella renkaat ehkä ovat aika iso syyllinen vikurointiin.
Makuasioita, että kuinka paljon vetely urissa ja kiihdytyksissää ketäkin häiritsee, minä en pahemmin perusta

Vaan passaahan se silmälle hyvin tuollainen ulommas tuleva vanne, näyttää ihan hyvälle femmassa, vaikka halkaisija onkin pieni.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5 vanteen sopiva ET-luku
Pienin murhe taitaa olla kurran mahtuminen lokasuojan sisään. ET:n pienentäminen rajusti varsinkin etuvetoisissa autoissa vaikuttaa auton ohjauksen muuttumiseen levottomaksi paljon enemmän kuin rengasvalinta. Lisäksi luova ET:n muutos vaikuttaa pyöränlaakereiden kulumiseen, koska kuormitus ei suuntaudukaan enää sinne, mihin alunperin suunniteltiin. Myös pyöränkulmien (camber mukaanlukien) vaatisi tarkistamista. Takuuvarmasti tuloksena on ripeämmin häviävä renkaan kulutuspinta.
Tulos voipi olla paremman näköinen, mutta itse olen päätynyt vanne/rengasleveyden kasvattamiseen maksimiin ET-muutoksen jäädessä alle 10 mm, kunnes sisäpuolella joustintuki tai jotain muuta kivaa tulee vastaan. Saabiin en ole vielä ehtinyt sovittaa mitään, koska alkuperäiset 17" vanteet riittävät vanhalle alkajaisiksi, mutta Calibrassa tuli kokeiltua vaikka mitä. Epäkeskopulttien käyttö ainakin kyseisessä autossa aiheutti ylipääsemättömiä keskitysongelmia.
Henkilökohtaisesti suorittamani järjettömin kokeilu oli melko tarkkaan vuonna -84 suoritettu 300-sarjan bmw:n vanteiden asentaminen vw golfiin. Volkkarin ohjaus käyttäytyi muutoksen jälkeen kuin mielipuolinen orava.
Tulos voipi olla paremman näköinen, mutta itse olen päätynyt vanne/rengasleveyden kasvattamiseen maksimiin ET-muutoksen jäädessä alle 10 mm, kunnes sisäpuolella joustintuki tai jotain muuta kivaa tulee vastaan. Saabiin en ole vielä ehtinyt sovittaa mitään, koska alkuperäiset 17" vanteet riittävät vanhalle alkajaisiksi, mutta Calibrassa tuli kokeiltua vaikka mitä. Epäkeskopulttien käyttö ainakin kyseisessä autossa aiheutti ylipääsemättömiä keskitysongelmia.
Henkilökohtaisesti suorittamani järjettömin kokeilu oli melko tarkkaan vuonna -84 suoritettu 300-sarjan bmw:n vanteiden asentaminen vw golfiin. Volkkarin ohjaus käyttäytyi muutoksen jälkeen kuin mielipuolinen orava.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: 9-5 vanteen sopiva ET-luku
Kuten mainitsin; "ET:n pienentäminen rajusti" ja "ET-muutoksen jäädessä alle 10 mm". Raja, jossa alkuperäisestä poikkeava muutos alkaa vaikuttaa niin laakereiden kuin renkaiden kulumiseen on häilyvä, mutta jos käyttämiesi vanteiden ET on 41 verrattuna alkuperäiseen 49?, niin tuskin pahinkaan pessimisti odottaa 8 mm muutoksella silmissä katoavaa kulutuspintaa, vaeltavaa autoa ja ulvovia laakereita.
Hankin 9-5:sen, koska se on aivan loistava matka-auto ikäisekseen. Auton talvirenkaat tulevat varsin todennäköisesti olemaan tarvikevanteilla, joiden ET on 40, ellei toinen tarjous mene läpi. Piakkoin asiasta lienee jonkinlainen tarkalleen teeman otsikkoon liittyvä käsitys
Suuremmilla nopeuksilla tehdyistä kokeiluista ainoan olen tehnyt Omega 3000:lla jossa kokeiltiin aikoinaan Ameriikan GM:n vanteita. Laskeskelin ET:n muutoksen olleen noin 15 mm ja kyseisellä autolla tähdättiin toiveikkaana horisonttiin, sillä suuntavakavuus oli onneton.
Hankin 9-5:sen, koska se on aivan loistava matka-auto ikäisekseen. Auton talvirenkaat tulevat varsin todennäköisesti olemaan tarvikevanteilla, joiden ET on 40, ellei toinen tarjous mene läpi. Piakkoin asiasta lienee jonkinlainen tarkalleen teeman otsikkoon liittyvä käsitys
Suuremmilla nopeuksilla tehdyistä kokeiluista ainoan olen tehnyt Omega 3000:lla jossa kokeiltiin aikoinaan Ameriikan GM:n vanteita. Laskeskelin ET:n muutoksen olleen noin 15 mm ja kyseisellä autolla tähdättiin toiveikkaana horisonttiin, sillä suuntavakavuus oli onneton.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)