900i 16v, valot ja tehot kateissa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja rotisko »

tosi hienot jouluiset kynttilät jarihan saabissa. onko bensaletkut ok ja pumppuakin jo epäiltiin. vaikuttaisi melko vahvasti bensansaannin vajaukselta. jos kysessä olisi vanhempi mp, niin kysyttäisiin, että onko alipainehanan kalvo väsynyt. siis bensatankista.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jariha »

Alan jo epäillä itteäni, ettei tämän kulkupuolessa mitään vikaa pahemmin oiskaan, että tästä vain puuttuu se ahdin. Ainakin alle 80 km/h vauhdeissa pärjään jo ongelmitta. Kyllä se kiekkamittarin kerää lopulta sinne punaisen rajalle kun oikein yrittää, siinä 2500-5000 kierroksen välillä vain hieman meinaa epätasaisesti vetää, mutta toisaalta, sehän on alue, jossa ahtimen olemassa olon huomais kaikkein parhaiten. Toisaalta, akun maadoituspisteen putsaaminen (yleismittarin mukaan ei maadoittanut sitä kautta ollenkaan) ja päivittäiset "rajut" vedätykset ovat ehkä auttaneet asiaan, kenties pari viikkoa sitten vaihdetut öljyt alkavat vasta nyt auttamaan (kukaan ei tiedä, kuinka kauan ne edelliset on koneessa olleet). Tai sitten olen vain oppinut ajamaan jälleen ahtamattomalla autolla :roll:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Molemmilla Saabeilla huomasin, että jakajan kansi ja pyörijä pitää olla oikea ==> Bosch, niin se vaan on. Tulpanjohdoiksi Bougia ja tulpaksi suosittelen NKG:tä, mielellään platinaa ja oikealla kärkivälillä.

Alipaineletkuksi menee 4mm sisähalkaisijalla oleva, itse tungin 3.5mm letkut turboon ja vielä bensaletkusta :mrgreen: Voisin kuvitella, että 4mm bensaletku olisi juuri sopiva, ja Gatesia tietenkin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

jariha kirjoitti:Alan jo epäillä itteäni, ettei tämän kulkupuolessa mitään vikaa pahemmin oiskaan, että tästä vain puuttuu se ahdin. Ainakin alle 80 km/h vauhdeissa pärjään jo ongelmitta. Kyllä se kiekkamittarin kerää lopulta sinne punaisen rajalle kun oikein yrittää, siinä 2500-5000 kierroksen välillä vain hieman meinaa epätasaisesti vetää...
Kyllä ny 16-tappinen ny pitäis vetää puhtaasti ja vielä ihan iloisestikin punarajalle ainakin kolmella ensimmäisellä vaihteella vaikka kuinka vapari oliskin.

Eikös siellä päin ole ketään saabisteja jolta voisi kokeilla immua lainaan?

Itsellä olisi useampikin mutta vähän kaukana ja niidenki koekäytöstä on jo pidempi tovi. Kulkeehan ne tietty postillakin...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja rotisko »

tetammi kirjoitti:
jariha kirjoitti:voisi kokeilla immua lainaan?
..
immu?

mikä on immu? missä se sijaitsee?

saabismin opettelu menossa.

kiitos.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jus »

rotisko kirjoitti:mikä on immu? missä se sijaitsee?
Ilmamassamittari, ilmansuodattimen ja turbon välissä. Tai turbottomassa ilmansuodattimen ja läppäkotelon välissä.
http://www.thesaabsite.com/shop/catimag ... smeter.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

oletko tarkistanut seokset sillä katittomassa on massamittarin sivussa seoksen säätö ruuvi.

kannattaa myös maadoitukset tarkastaa ja putsata sekä viallinen egr- aiheuttaa nykimistä ja happi vuotoa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kyllä se taitaa sähköpuolelta se vika löytyä. Vaihdoin virranjakajan kannen ja sain jo kokea iloista vauhdin hurmaa tuolla 4500-5500 kierroksen alueella, mutta 3000-4500 kierroksella vielä nykimistä havaitsin. Tosin se virranjakajan kansi ei ole hyvä, vaan tonnarista pois vaihdettu. Tulpat ja tulpanjohdot taidan vaihtaa suosiolla myös.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jariha »

Pistetäänpäs statusta ja kertausta, kun kerran tuollainen otsikko tällä topikilla. Elikkäs ensin löytyi jarruvalot, viikonloppuna sain viimein mittarivalotkin (poltin siinä kyllä vielä toisenkin mittariston taustan) ja kulkupuolikin jo semmoinen, että maantielle uskaltaa ja jopa ohi pääsee. Ja kas kummaa, autohan näyttäytyy lähes virheettömänä, on helppo, kevyt ja kerrassaan nautinnollinen ajettava. Mitä nyt apukuskin pyyhin katkesi juurestaan, mutta onneksi on niin laaja kuvio tuossa yhdessäkin, että hyvin jaksaa odottaa varaosan saapumista :D

Mitäpä minä pakettiauton perään haikailen, kun minulla on combi-satku...

Kuva
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Joo, kyllä välistä itseäkin naurattaa että miten paljon sinne saabin ronttiin oikein sopiikaan.. 8O
Moni nyky farmari olisi kyykyssä.
Mites jarruvalot löytyi?Oliko katkaisijassa vika vai jouduitko vain taivuttamaan katkaisijan kiinnipito rautaa?
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jariha »

tomaatti kirjoitti:Mites jarruvalot löytyi?Oliko katkaisijassa vika vai jouduitko vain taivuttamaan katkaisijan kiinnipito rautaa?
Yritin ottaa sitä katkaisijaa irti, kun huomasin (koska alkoi olla jo pimeää), että jarruvalothan palaa. Lienee ollut joku kosketushäiriö tms, mutta siitä ne sitten lähti toimimaan. Pitää nyt kuitenkin tarkkailla, ettei sama toistu.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Monesti se tosiaan on siitä asennusraudasta kiinni.
Eli sait sitä vahingossa taivuttamalla ne jarruvalot toimimaan.
Se on yleensä pienestä kiinni vai mites se edelman lauloikaan.. :wink:
Vastaa Viestiin